Knut Skorpen Skrevet April 1, 2015 Del Skrevet April 1, 2015 Sjå http://arkivverket.no/URN:sk_read/24835/211/, tredje spalte frå venstre, under Fæ og Creature i skiftet etter Marit Jonsdatter Nordaas: Det nest siste dyret er «it Skiud 3 [rdl]» Men kva står det på linja under? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore S. Falch Skrevet April 1, 2015 Del Skrevet April 1, 2015 Ordet gjentas lenger ned i samme spalte under utlegg fra boet til dekning av Marit Hass' fordringer. Hadde det ikke vært oppført under Fæ og Creature, ville jeg ha trodd at det siste ordet var Korn. Jeg synes også det står en liten x foran dette ordet, muligens med en liten, opphøyd r med en strek under, alstå slik xr - uten at jeg helt forstår hva det skulle være en forkortelse for. Kanskje andre kan lese noe fornuftig ut av det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Tjernshaugen Skrevet April 2, 2015 Del Skrevet April 2, 2015 Jeg tror det er Korn det står, adskilt fra fe og kreaturer med tegnet # på linja ovenfor. I etterfølgende skifte finnes en tønne korn med samme verdi, og i et annet skifte på f. 210 finnes samme forkortelse under kornvarer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Tjernshaugen Skrevet April 9, 2015 Del Skrevet April 9, 2015 … og derfor antar jeg videre at forkortelsen er en forkortelse for tønne. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knut Skorpen Skrevet April 10, 2015 Forfatter Del Skrevet April 10, 2015 Tusen takk for hjelpa! Slik eg ser det no, er det ganske opplagt at det står 1 td Korn, 2 [rdl.] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå