Gå til innhold
Arkivverket
Knut Skorpen

Eit dyr i skifte 1720

Recommended Posts

Knut Skorpen

Sjå http://arkivverket.no/URN:sk_read/24835/211/, tredje spalte frå venstre, under Fæ og Creature i skiftet etter Marit Jonsdatter Nordaas:

Det nest siste dyret er «it Skiud 3 [rdl]»

Men kva står det på linja under?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tore S. Falch

Ordet gjentas lenger ned i samme spalte under utlegg fra boet til dekning av Marit Hass'  fordringer. Hadde det ikke vært oppført under Fæ og Creature, ville jeg ha trodd at det siste ordet var Korn. Jeg synes også det står en liten x foran dette ordet, muligens med en liten, opphøydmed en strek under, alstå slik xr - uten at jeg helt forstår hva det skulle være en forkortelse for. Kanskje andre kan lese noe fornuftig ut av det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Espen Tjernshaugen

Jeg tror det er Korn det står, adskilt fra fe og kreaturer med tegnet # på linja ovenfor. I etterfølgende skifte finnes en tønne korn med samme verdi, og i et annet skifte på f. 210 finnes samme forkortelse under kornvarer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Espen Tjernshaugen

… og derfor antar jeg videre at forkortelsen er en forkortelse for tønne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knut Skorpen

Tusen takk for hjelpa! Slik eg ser det no, er det ganske opplagt at det står 1 td Korn, 2 [rdl.]

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.