Gå til innhold
Arkivverket

Anonyme innlegg

Lene Benedicte Lauritzen
 Del

Recommended Posts

I seriøse debattforumer er det naturlig å vite hvem man diskuterer med. 

Det er ikke uten grunn at flere nettdiskusjoner krever fullt navn eller Facebook-innlogging.

I debatter der ytringer er det viktigste, er det mer forståelig at anonymitet kan være viktig. 

Men forum der fakta skal besvares og kilder samt tolkning av disse diskuteres så ser jeg ikke hvorfor det skal være viktig.

Hvis det er forskere vi er, så må man tåle å bli sett i kortene og da er det viktig å kjenne til hvem "forskeren" er.

Det er samme grunn til at en forsker alltid må begrunne sin forskning og referere til sine kilder. 

Alle har vi nok gjort bommerter i vår slektsforskningskarriere, kanskje tolket noe feil og skrevet noe i en debatt

som en kunne ønske at ingen kunne knytte tilbake til seg selv. Når jeg selv ser tilbake på noen av mine første innlegg 

for 12-13 år siden, så er det en god del jeg først nå ser at var fomulert veldig feil.. Så ved å forsøke å være anonym

er det kanskje ikke så rart i at andre spør om hva "forskeren" skjuler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

David.

Jeg forsto ikke helt: "Men forum der fakta skal besvares og kilder samt tolkning av disse diskuteres så ser jeg ikke hvorfor det skal være viktig" 

Er det noe som skurrer her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

David.

Jeg forsto ikke helt: "Men forum der fakta skal besvares og kilder samt tolkning av disse diskuteres så ser jeg ikke hvorfor det skal være viktig" 

Er det noe som skurrer her?

Beklager hvis det virker litt uklart:

Jeg mener at anonymitet ikke kan være viktig i diskusjonsforaer som er først og fremst forsknings og faktabasert.

Men i debatter der politiske ytringer i det offentlige rom er viktig, så forstår jeg mer anonymitetstanken..

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for og være vanskelig, men er det ikke mer forståelig hvis  "viktig" byttes ut med "riktig" ?

Vel for meg er det viktigheten av anonymitet som jeg skriver om. 

Om det er "rett", leser jeg mer som en juridisk rettighet, men du har sikkert et poeng..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Sveipet innom en tur for å gjøre et oppslag. Har egentlig meldt meg ut og kommer fortsatt til å være det, men må kommentere at utrolig mange her inne framstår med navn som ikke sier noe som helst om hvem de er.

Selv sliter jeg teknisk med å kunne gjøre endringer. Likevel bør de som ikke gir seg "helt til kjenne" slippe å bli uglesett i forumet.

Forumet er et forum der innholdet er det viktigste. Om brukeren heter "skrotnisse", "Per", "Karsten Svingstang", "Pål", "kongla" eller noe annet kreativt spiller ingen rolle. Tror de fleste er enige i det når de har tenkt seg om en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis for eksempel noen i kongefamilien er her, for å granske sine slekter, eller for å studere noe annet interessant, så bør vel disse få løyve til å være litt anonyme? Ellers kan disse bli forstyrret av folk som vil skrive om helt andre ting, enn det som dette forumet handler om. Kan vel gjøres unntak for offentlige personer, dersom ledelsen av arkivet vet hvem disse egentlig er? Noen av disse som aldri vil forandre til sine egentlige navn kan vel være slike offentlige personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det viktig i et forum som dette at man ikke er anonym nettopp fordi det diskuteres sak og innhold. Her dukker det stadig opp opplysninger om slekter som ikke finnes ellers på nett. Er det opplysninger jeg finner nyttig å registrere vil jeg gjerne vite hvem som ga opplysningene slik at jeg kan kontakte vedkommende om jeg finner ytterligere opplysninger andre steder.  "Internett", "Digitalarikvet" etc. synes jeg ikke er en brukbarkildeangivelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bør vi vel ikke gi de "royale" noen fordeler framfor andre. Husk på at forumet og tilhørende sider forumet er linket fra er åpne for  hvem som helst. Jevnt over ser det ut til at debattene går for seg i kontrollerte former - uavhengig av om anonyme er med eller ikke. Selv om enkelte temaer kanskje ikke er helt 100% innenfor "rammen" så er da likevel innleggene i temaene greie.

Derfor bør det for ettertiden være frivillig om man vil være registrert med sitt fulle navn eller et eller annet pseudonym.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sliten og lei av diskusjoner av alt dette 'for og imot' - noe som resulterer i at ingenting endrer seg verken for gamle eller nye medlemmer. Derfor bør vi ha en 'rød tråd' som vi alle følger, og den røde tråden er å overse de som er likegyldige overfor medlemskapets krav.

Nye medlemmer trenger ingen diskusjoner, de må bare lese og forstå regelverket fra det øyeblikket de melder seg inn, og deretter følge opp dette SELV. For selvrespekt burde vel en voksen person ha?

Denne tråden ble startet 5 april, i dag er det 5 mai - og hva har vi oppnådd? Ingenting. Fremdeles kun et hjul med svada som går rundt og rundt.

Fremdeles er det bare en ting som virker - uansett hva vi selv mener og synes (og må skrive i tråden hva vi mener - bortkastede tastetrykk) og det er å IGNORERE anonyme innlegg viss denne personen fortsetter som anonym, selv etter høflig anmodning om å endre brukernavn etter forumets regelverk.

Umodne unnskyldninger fra Fjodor er noe vi så absolutt klarer oss uten. Kraftverk......du store min!

Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden ble startet 5 april, i dag er det 5 mai - og hva har vi oppnådd? Ingenting. Fremdeles kun et hjul med svada som går rundt og rundt.

Fremdeles er det bare en ting som virker - uansett hva vi selv mener og synes (og må skrive i tråden hva vi mener - bortkastede tastetrykk) og det er å IGNORERE anonyme innlegg viss denne personen fortsetter som anonym, selv etter høflig anmodning om å endre brukernavn etter forumets regelverk.

Umodne unnskyldninger fra Fjodor er noe vi så absolutt klarer oss uten. Kraftverk......du store min!

Grete

Nå må vi vel huske på at debatter "for og imot" er noe av det som danner grunnlaget for de fleste debatter på nettet. Uten disse debattene hadde nok internett blitt like kjedelig som en kartong lettmelk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv sliter jeg teknisk med å kunne gjøre endringer.

Dette er bare tull. Siden du faktisk greier å skrive norsk, så vil det ikke være noe problem for deg å skrive navnet ditt til slutt i dine innlegg. De fleste 5-åringer greier å skrive navnet sitt.

Ellers er denne diskusjonen over for min del, jeg ønsker ikke å diskutere med en som ikke vet hva han heter. Jeg er heller ikke interessert i selv å bruke fullt navn på et forum der admin ikke ønsker å håndheve reglene de selv har laget.

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det grenser nesten til det absurde at den enkeltperson som dels er opphavet til denne diskusjons-tråden, istedenfor å rette seg etter regelverket, finner det opportunt å selv delta i denne tråden nærmest for å demonstrere at regelverket er til for å brytes uten noen som helst konsekvenser for regelbryter. Den gitte forklaring om angivelige tekniske problemer ved registrering og innlogging er ikke troverdig og bør ikke høres i denne sammenheng.

I denne diskusjons sammenheng, og gjerne for bibeholdelse av brukerforumets seriøsitet, er det snart betimelig med en inngripen fra moderator. Enten dette eller en forklaring fra moderator på hvorfor regelen om bruk av fullt navn først er fremsatt og deretter synes ikke å håndheves. Slike henvendelser skal i prinsippet ikke  foretas separat fra diskusjontråder (som her) og bør selvsagt (normalt) håndteres med nødvendig diskresjon. I vårt tilfelle later ikke dette til å virke.

Jeg tror, som forstås, at denne diskusjon er i ferd med å vokse seg til å bli et aldri så lite pedagogisk problem, dog av større dimensjoner enn noen egentlig ønsker.Det ville derfor være til beste om DA ved moderator kunne tilkjennegi hvor vi alle bør befinne oss i spørsmålet om anonymitet versus presumptivt selvregulerende og uansett forumintern digital selvjustis.

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne personen er av flere mistenkt og ha flere profiler her på forumet. Fjodor er en av dem.

Og det er ikke en umulighet. Den ene profilen provoserer og den andre( og kanskje flere) støtter og liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det vel sies at det ikke var jeg som startet denne tråden. Den som startet den bør roses for at vedkommende ønsket å ta opp et tema som raskt fikk mange innspill.

Slik det har blitt føler jeg meg nesten som opphavet til den litt utsklidde diskusjonen.

Selv trekker jeg meg nå tilbake, denne gang for godt, fra hele brukernes forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det vel sies at det ikke var jeg som startet denne tråden. Den som startet den bør roses for at vedkommende ønsket å ta opp et tema som raskt fikk mange innspill.

Slik det har blitt føler jeg meg nesten som opphavet til den litt utsklidde diskusjonen.

Selv trekker jeg meg nå tilbake, denne gang for godt, fra hele brukernes forum.

For godt til å være sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de siste 15 mnd har jeg holdt ca 10 kurs i slektsforskning for nybegynnere, og jeg har hver eneste gang anbefalt de nye til å bruke dette forumet, og fortalt hvor viktig det er å opptre med fullt navn. I går kveld fikk jeg en telefon fra en av kursdeltakerne og han lurte på om jeg hadde lest denne tråden, og han var nå usikker på om han ville bruke dette forumet framover og hva jeg mente. Hva jeg mente for bli mellom oss to, men jeg kommer IKKE til å snakke varmt om BF i de kommende kurs.

Denne tråden viser at moderator har mistet kontrollen, og regelverket er i ferd med å viskes ut. Personlig merker jeg at lysten til å hjelpe andre her inne gradvis avtar da jeg ikke vet hvem jeg hjelper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 71 Fjodor:

Hvis du leser innlegget jeg startet denne tråden med, så ser du at jeg ikke nevnte verken deg eller andre ved navn/nick.  Det har jeg heller ikke gjort senere i debatten.  

Min hensikt med å starte tråden var å få en saklig diskusjon om det å opptre anonymt på dette forumet, og forhåpentligvis få de anonyme til å syntes det var greit å skifte til eget navn.  

Tråden var fra min side aldri ment å omhandle deg personlig, Fjodor, men alle navnløse deltakere.  Sånn denne tråden har utviklet seg så har det blitt mange angrep på deg, Fjodor, og det beklager jeg. Likevel mener jeg du må se på din egen rolle i den utviklingen.  Du har fra første stund hatt muligheten til å undertegne innleggene dine med navn, men du har valgt å la være.  Hadde du fulgt reglene og undertegnet, så hadde ingen blitt sure på deg.  Som jeg skrev i innlegget mitt # 41, så håper jeg du vil legge bort "Fjodor" og opptre som deg selv.  I det nevnte innlegget ønsket jeg deg velkommen som deg selv, og det gjør jeg fortsatt.  Jeg oppfordret også andre til å gjøre det samme, og den oppfordringen gjentar jeg nå.  

Mvh

Lene B

Lenke til kommentar
Del på andre sider