Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Fra Østre Foss i Tveit til Kvikshaug, Gjeving og Staubø ?

Recommended Posts

I de nyutgitte bygdebøkene for Flosta finner vi Isak Bentsen (Beintsen) 1728-1773, bosatt på Staubø. Han skal være sønn av Bent (Beint) Isaksen, med slekt fra Stausland og Østre Foss. Skiftet etter Bent ble holdt den 9/3-1730. Hans forfedre kom fra Stausland og Øvre Foss i Tveit, trolig etterslekt av Bent Hemingsson, og de eide også gården Kvikshaug i Fjære, og store deler av Gjeving. Bent må ha dødd ung, for så sent som i 1770 ga enken Maren seg i follaug til barna Isak og Inger. Isak hadde fått overført deler av eiendommen på Staubø i 1762, og de delte da resten mellom seg med 2/3-deler til Isak og 1/3-del til Inger. Eiendommen var på 2 og 5/10-del kalveskinn, og tilhørte muligens Johannes Mikkelsen tidligere. Alt dette er sikkert vel og bra, men hvem er Isak Bentsens forfedre ? Etterslekten er godt beskrevet, men det er alt for sjelden lenken mellom Aust-Agder og Vest-Agder etableres dessverre..

Mvh

Helge Berntsen

Bør jeg ta en kikk i skiftekartoteket på SAK for Helge? Bygdeboken kan jeg pløye gjennom samtidig, skal ha en tur innom SAK i neste uke en dag, fort gjort.

God helg.

Torleif

Veldig takknnemlig om du gjør det, Torleif. Viktig å få etablert disse forbindelsene over fylkesgrensene !

Mvh

Helge

Helge, ligg inn alt du vil ha gjennomgått på den e-mailen der: torl-o@online.no så har jeg det under kontroll. Tar en dag i neste uke, så kan jeg bruke noen timer på deg, som du sier, det hører jo til oppdelingen av den gamle Sørlandsgeneologien.

Torleif

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.