Gå til innhold
Arkivverket
Erlend Sunde

Bygdebøker/Kirkebøker fra Vågan/Brettesnes rundt 1800-1820

Recommended Posts

Erlend Sunde

Jeg forsøker å finne mer ut om Johannes Nilsen, far til døpt nr. 5, Gjertrud Johanne i Bø i 1841.

Johannes Nilsen er født på Brettesnes i Vågan/"Vaagens sogn" på ukjent tidspunkt.

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Bø, Klokkerbok nr. 891C01 (1820-1856), Fødte og døpte 1841, side 24-25.

Jeg kan ikke finne noen kirkebøker fra denne perioden i Vågan sokn. Gikk dette under et annet navn i denne perioden, eller er disse tapt? Finnes det noen bygdebøker som beskriver Stormolla/Brettesnes?

På forhånd takk!

Erlend S.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne Lise Hovdal

Kirkebøker for Vågan før 1841 har gått tapt i branner dessverre. Det finnes vaksinasjonsprotokoller for Vågan fra 1818 og utover, men jeg husker ikke hvor lang frem i tid den går.

Det skal være en senere protokoll for 1840-tallet, og jeg vil tro at Statsarkivet i Trondheim kan hjelpe deg der. Du kan jo legge inn et spørsmål på forum for dette her på Digitalarkivet,

eller sende dem en mail. I vaksinasjonsprotokollen står det iallefall hvem som var faren, og hvor den som ble vaksinert bodde på det tidspunktet vedkommende ble vaksinert.Har

du forsøkt å lete etter han som konfirmant fra ca 1856 og utover? Det ville jeg ha gjort. Skulle gjerne ha letet, men kirkebøkene er tydeligvis nede nå. Den faren du finner da kan

stå på innrulleringer for Vågan 1806-1837 på mikrofilm NT-198 og 199(hvis du har tilgang til mikrofilmapparat), men det er mulig disse er å  finne på Erlend A.Mehlums sider på 

internett. Han har skannet og lagt ut mye for Vågan og andre steder i Lofoten

Endret av Anne Lise Hovdal

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne Lise Hovdal

Prøver meg på link til noen av de skannede kildene for Vågan og andre steder Erlend har lagt ut(her er det blant annet militære ruller for Vågan frem til 1830 og for Gimsøy og Valberg(Gimsøy gikk under Vågan) frem til 1836:

https://picasaweb.google.com/erlendem

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Erlend Sunde

Supert, tusen takk for alle svar !

Nå har jeg noe å jobbe ut i fra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.