Gå til innhold
Arkivverket

Erich Olsen Leuthen, kjøpmann død før 1795 gift med Inger Dorothea von Zernichow


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Men mht. Aker innskrenker jeg meg til de "urbane" områdene som Piperviken, Sagene, Grønland med Lakkegaten, Oslo, Hovedtangen og øyene (og sikkert noe jeg har glemt i farten) når det gjelder gjennomgang av skifter, avkald for arv og andre tinglyste dokumenter osv. - dette siste har vært hjelpsomt i den evige (og nok umulige) jakten på dokumenterte slektskap og sammenhenger.

Dessuten er det mange hull i kirkebøkene, det har ikke minst skiftene vist. Tilsynelatende fortløpende førte begravelser har altså sine mangler, ganske sikkert ikke mange, men likevel. I tillegg er enkeltsider borte her og der(det har du sikkert merket) og til sist har vi de åpenbare ufullstendigheter (i Christiania til 1705 og i Aker/Oslo/Slottskirken/Christ-kirkegården til 1734).

Så helt på hjemmebane er jeg ikke det være seg på Smedstad-eie eller når det er snakk om Løren/Økern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkemann Ole Olsen forlovet med Kiersten Larsdatter i 1750 i Aker kirke

Usikker på dato - tror  det skal være 9 november 1750 i Christiania

Sist på venstre side,

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7682&idx_id=7682&uid=ny&idx_side=-106

 

Problemet med Ole Olsen Leuthen og hans ekteskap er at når han gifter seg i 1745 så står det tydelig ungkarl.

Hvis man tar det til følge så var han gift 3 ganger.

 

Men Erik Leuthen kan jo være født utenfor ekteskap.

Takk for avklaringen, Wenche.

 

Da noterer jeg at Erich er sønn av Ole Leuthen d.e. Jeg tror at antatt fødselsår 1730 på Erich fra begravelsen er ganske mye feil. Ingen mann giftet seg 15 år gammel meg bekjent, selv om vi har mange eksempler på at kvinnene kunne bli gift helt fra 13-års alder.  Ole d.y. og Erich kan være "fullbrødre" selv om det kanskje er mere rimelig at de er halvbrødre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.