Per Jappee Skrevet April 14, 2015 Del Skrevet April 14, 2015 Hei Jeg håper på hjelp til å tyde navnet til moren på nr. 74 på kvinnesiden. Ministerialbok: : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=468&idx_id=468&uid=ny&idx_side=-135 Klokkerbok: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7733&idx_id=7733&uid=ny&idx_side=-132 På forhånd takk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Lauritzen Skrevet April 14, 2015 Del Skrevet April 14, 2015 Anne Kirstine mener jeg det står. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Else B. Rustad Skrevet April 14, 2015 Del Skrevet April 14, 2015 Ja, barnet er vel greit nok, men det var vel morens navn som var problemet? Synes det ser ut som Karen Fransd. Grini, men jeg er ikke sikker på patronymet hennes! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per Jappee Skrevet April 14, 2015 Forfatter Del Skrevet April 14, 2015 Ja, det er morens navn jeg er usikker på. Det har blitt tatt for å være Pedersdatter, men det får jeg ikke til å stemme. Men takk for svar. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aase R Sæther - Gloppen Skrevet April 14, 2015 Del Skrevet April 14, 2015 Viss du ser på P-en i forkortelsen for Pige, er han ganske lik fyrste bokstav i patronymet. Så tykkjer eg også at eg ser ein slik strek som markerer dobbel bokstav, men det gjev ikkje meining. Peder er eg nokså sikker på det ikkje er. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per Jappee Skrevet April 14, 2015 Forfatter Del Skrevet April 14, 2015 Jeg er enig at den første må være P. Jeg synes at det står Preusdatter, men det gir jo ingen mening. Selv om ved å google Karen Preusdatter så kommer det faktisk ei opp, i bygdebok for Gjerpen i Telemark, men det er lenger tilbake i tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aase R Sæther - Gloppen Skrevet April 14, 2015 Del Skrevet April 14, 2015 Her ville det heilt sikkert løne seg å gå i originalen, kvar no den måtte vere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per Jappee Skrevet April 15, 2015 Forfatter Del Skrevet April 15, 2015 Takk. De er vel på Riksarkivet de da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore S. Falch Skrevet April 15, 2015 Del Skrevet April 15, 2015 Nei, kirkebøker oppbevares av statsarkivene, og denne befinner seg på Statsarkivet i Oslo. Jeg synes også det står Premsd, men jeg forstår ikke helt hva slags navn det skulle være. Hvis du finner datteren Anne Kirstines konfirmasjon en femten års tid senere, vil forhåpentlig morens navn fremgå tydeligere der. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per Jappee Skrevet April 15, 2015 Forfatter Del Skrevet April 15, 2015 Takk for det Tore. Jeg får prøve der. Jeg synes selv det står Preusd. men det gir jo heller ingen mening. Det er ikke spor av Anne Kirstine senere, hverken som død ung, eller som konfirmant. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå