Gå til innhold
Arkivverket
Per Jappee

Morens navn

Recommended Posts

Kjell Lauritzen

Anne Kirstine mener jeg det står.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Else B. Rustad

Ja, barnet er vel greit nok, men det var vel morens navn som var problemet?

Synes det ser ut som Karen Fransd. Grini, men jeg er ikke sikker på patronymet hennes!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Per Jappee

Ja, det er morens navn jeg er usikker på. Det har blitt tatt for å være Pedersdatter, men det får jeg ikke til å stemme.

Men takk for svar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aase R Sæther - Gloppen

Viss du ser på P-en i forkortelsen for Pige, er han ganske lik fyrste bokstav i patronymet. Så tykkjer eg også at eg ser ein slik strek som markerer dobbel bokstav, men det gjev ikkje meining. Peder er eg nokså sikker på det ikkje er.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Per Jappee

Jeg er enig at den første må være P. Jeg synes at det står Preusdatter, men det gir jo ingen mening. Selv om ved å google Karen Preusdatter så kommer det faktisk ei opp, i bygdebok for Gjerpen i Telemark, men det er lenger tilbake i tiden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aase R Sæther - Gloppen

Her ville det heilt sikkert løne seg å gå i originalen, kvar no den måtte vere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Per Jappee

Takk. De er vel på Riksarkivet de da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tore S. Falch

Nei, kirkebøker oppbevares av statsarkivene, og denne befinner seg på Statsarkivet i Oslo.

Jeg synes også det står Premsd, men jeg forstår ikke helt hva slags navn det skulle være. Hvis du finner datteren Anne Kirstines konfirmasjon en femten års tid senere, vil forhåpentlig morens navn fremgå tydeligere der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Per Jappee

Takk for det Tore. Jeg får prøve der. Jeg synes selv det står Preusd. men det gir jo heller ingen mening. Det er ikke spor av Anne Kirstine senere, hverken som død ung, eller som konfirmant.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.