Gå til innhold
Arkivverket

Bilder fra 1945


Johan I. Borgos
 Del

Recommended Posts

Vi blir visst aldri ferdig med krigen, men pussig nok dukker det stadig opp felter som er lite beskrevet eller dårlig bildedekt. Jeg skal holde kåserier og skrive artikler om den nærmeste tida etter krigen, og der er jeg i beit for bilder fra to (saks)områder. Det første er fredsmarsjene, det andre er mineryddinga.

 

Joda, det finnes noen bilder fra fredsmarsjer i Oslo og enkelte andre steder, men forbløffende få når man veit at rundt 550 tusen gikk disse marsjene i yr glede over freden (og slo svenskene samtidig!). Fra Nord-Norge har jeg så langt ikke funnet noen.

 

Det meste av mineryddinga foregikk langs kysten, altså sporing og sprenging av sjøminer. Der var minekutterne sentrale, for eksempel MK "Torleif I". Søk på nettet har så langt gitt null bilder og nær null tekst. Kanskje har Forsvaret bilder, men de ser ikke ut til å være tilgjengelige.

 

Dette er kanskje ikke rett forum å poste slike spørsmål, men jeg veit at det blant brukerne er mange med svært god peiling på bilder, så jeg spør: Kjenner noen til bilder av fredsmarsjer og minekuttere? I så fall vil jeg bli veldig glad. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for tipset!

 

Jeg har vært innom der, og fant et bilde som skal forestille fredsmarsj i Narvik. Men jeg tror det er utmarsj av tyske soldater VÅREN 1945 mens folk ser på. Fredsmarsjene foregikk om høsten. Jeg får null treff på minekuttere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Johan,

 

Jeg er ikke ekspert på feltet, militærtjeneste som menig 1963 i marinen er så langt jeg kom. Men jeg tror att det du kaller minekutter er det samme som minesveiper. Minesveiperen skulle kutte forankringen til minene, se lenke. På neste side står det en del om de mineryddingsfartøyene som var i drift under og straks etter krigen. Der står det att det var en del sivile fartøy som ble rekvirert, sikkert trålere og andre fiskebåter. Din Torleif I er kanskje en av disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

PS

Om minesveipere står det i min ”Håndbok for menige 1962”:

Også til å sveipe miner, d.v.s. rydde av veien fiendtlige mineserringer, bruker de fleste mariner å rekvirere fartøyer etter behov, men det har vist seg nødvendig å ha et større antal av dem klare på kort varsel, - - - -


 

På samme måte var sivile fartøy forberedt med skinner for å kunne legge ut miner.

DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for nyttige svar!

 

Joda, minekutterne var sivile fartøyer, de utfylte de langt større minesveiperne ved å ta seg av drivminer som rak i land på kysten. Det var en farlig jobb, derfor er jeg forundra over tausheta omkring dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.