Gå til innhold
Arkivverket

Baronessen som kom fra Danmark til Oslo for å føde i 1924 og giftet seg i Danmark bare 18 dager senere.


Rigmor Waler
 Del

Recommended Posts

Fødselsmeldingen var ikke helt blank ifølge min datter, som skrev: "Det stod levendefødt pikebarn og dato, utenfor ekteskap, navn og adresse på mor, ukjent på far (navnet på han stod inne i konvolutten), hvordan fødsel det var, om det ble brukt kunstig hjelp, om mor var i god form og navn på jordmor samt adresse fødeslen fant sted. Det var det".

Derfor er det jo pussig at det i Fødselsregisteret oppgis farens navn, så lenge det lå i den lukkede konvolutten, men noe skal en jo alltid ha å undre seg over :)

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten kuriositet:

Barnemoren Elses eldste bror Johan Ludvig baron Schaffalitzky de Muckadell (1894-1963) var gift med Else Undset Gyth (1897-1984), kusine av Sigrid Undset. De var blitt gift i 1918, så kanskje er det her vi finner en norsk tilknytning som kan forklare at hun reiste til Kristiania for å føde barnet.

 

I folketellingen 1923 for Kristiania finner vi Sigrid Undsets mor Anne Marie Nicoline Charlotte Undset (født Gyth) som enke og pensjonist i Schønings gate 32 på Majorstuen i Kristiania. Hun døde i Oslo den 26.august 1939.

 

Kanskje var det til forfatterinnens mor den unge baronessen ble sendt i 1924 for å føde sitt barn? Charlotte Undset var altså en faster av barnemoren Else Schaffalitzky de Muckadells svigerinne Else Undset Gyth. Man kan lett tenke seg at den nærmeste familie har søkt i egen slekt når man skulle finne et passende sted for en barnefødsel som skulle holdes skjult. Da kunne nok den eldre enken der oppe i Norge tilby et trygt og passende tilfluktssted - ikke altfor langt avgårde, men likevel langt nok til at ingen der hjemme behøvde å få vite om fødselen. Etterat datteren var født, vendte moren så tilbake til Danmark der hun ganske snart ble giftet bort til en mann under hennes stand - men barnefødselen forble hemmelig og skandalen var uansett unngått!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I folketellingen 1923 for Kristiania finner vi Sigrid Undsets mor Anne Marie Nicoline Charlotte Undset (født Gyth) som enke og pensjonist i Schønings gate 32 på Majorstuen i Kristiania. Hun døde i Oslo den 26.august 1939.

 

Kanskje var det til forfatterinnens mor den unge baronessen ble sendt i 1924 for å føde sitt barn? Charlotte Undset var altså en faster av barnemoren Else Schaffalitzky de Muckadells svigerinne Else Undset Gyth. Man kan lett tenke seg at den nærmeste familie har søkt i egen slekt når man skulle finne et passende sted for en barnefødsel som skulle holdes skjult. Da kunne nok den eldre enken der oppe i Norge tilby et trygt og passende tilfluktssted - ikke altfor langt avgårde, men likevel langt nok til at ingen der hjemme behøvde å få vite om fødselen. Etterat datteren var født, vendte moren så tilbake til Danmark der hun ganske snart ble giftet bort til en mann under hennes stand - men barnefødselen forble hemmelig og skandalen var uansett unngått!

 

En interessant teori og det er nok sikkert akkurat det som har skjedd. Det var nok mest nærliggende å få hjelp av familien.

 

*Smil* fra Rigmor

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens Ingvald Martin Undset var gift med Anne Marie Nicoline Charlotte Gyth, så var Elses mor Ingvald Martin Undsets søster, Kirstine Halvora Halvorsdatter Undset og hennes far var Charlotte Gyths bror, Wilhelm Adolf Leopold Gyth. Sigrid Undset og Else Undset Gyth var dermed 'dobbeltkusiner'

.

http://www.geni.com/people/Kirstine-Halvora-Gyth/6000000005441361154

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens Ingvald Martin Undset var gift med Anne Marie Nicoline Charlotte Gyth, så var Elses mor Ingvald Martin Undsets søster, Kirstine Halvora Halvorsdatter Undset og hennes far var Charlotte Gyths bror, Wilhelm Adolf Leopold Gyth. Sigrid Undset og Else Undset Gyth var dermed 'dobbeltkusiner'

.

http://www.geni.com/people/Kirstine-Halvora-Gyth/6000000005441361154

 

Ja, disse har jeg i mitt register fra før av og nå begynner det å bli skikkelig mye å holde styr på og sortere. Artig  :D :D

 

*Smil* fra Rigmor

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser nærmere på slektsoversikten på RootsWeb-siden som jeg lenket til i mitt innlegg nr.15, vil du se at denne Walter Reimann riktignok var født i Newcastle, England, men han må regnes som dansk - han hadde danske foreldre og bl.a. en farfar som var etatsråd og bankdirektør i København. Det står også at Walter Reimann var forpakter og bodde på Vintersbølle Bleg ved Vordingborg.

 

Nå må vi ta et lite forbehold: Vi vet jo ikke helt sikkert om dette faktisk er den samme Walter Reimann som var barnefaren i 1924, men fødselsår (1897/1898) og yrke (forpakter/agronom) passer jo godt.

 

Jeg kender udmærket Michael Eneriis gedcom, og bortset fra forskellige vilde gæt mht. sammehæng i de ældre slægter, plejer han at være pålideligheden selv.

 

Mht. "Engelsk" så er dette en god forklaring på hvorfor han ikke findes nogle af de danske arkiver, og jeg tror ikke at der findes andre af dette navn i det hele taget, det er med 99% sandsynlighed rette mand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kender udmærket Michael Eneriis gedcom, og bortset fra forskellige vilde gæt mht. sammehæng i de ældre slægter, plejer han at være pålideligheden selv.

 

Mht. "Engelsk" så er dette en god forklaring på hvorfor han ikke findes nogle af de danske arkiver, og jeg tror ikke at der findes andre af dette navn i det hele taget, det er med 99% sandsynlighed rette mand.

 

Men han bør vel finnes i adressebok eller telling i København omkr. 1924, da han jo var bosatt der da jenta ble født I Oslo :)

 

*Smil* fra Rigmor

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Nørrevoldgade 25, Kbh (Walthers adresse oppgitt i fødselsregistreringen) befinner det seg i 1919 en Richard Edvard Arnold Niels Reimann, født i England 3/3-1898. Han står som frameldt i 1920. Dette kan være Walters bror: http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1447912&searchname=polit_simple

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme adresse fra 1916 har enkefru Helene Reimann, født 16-7-1866, Tyskland, Bremen. Pikenavnet var Stadtländer - altså Walthers mor. (Ektemannen var død 9/3-1902 ifølge RootsWeb-siden Tore lenket til)  Hun står også som frameldt i 1920.

http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1447903&searchname=polit_simple
 

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det nok helt sikkert Anne-Lise :) Ser det står at foreldrene ble gift i Newcastle, så da er det nok den rette Walter Reimann og hans familie det er funnet fram til :D

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undrer meg litt hvem som kan være foreldre til denne "mystiske" Eva Reimann:http://finnholbek.dk/genealogy/getperson.php?personID=I11199&tree=2

 

Hennes ektemann er født i 1923, så hun er vel ikke så langt unna han aldersmessig vil jeg tro.

 

Ellers fikk jeg på plass litt mer Gyth etc. etter mange fine opplysninger herfra, og det var kjempefint :rolleyes:

 

Mange gode hilsener og *Smil* fra Rigmor, med ønske om en god dag :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.