Gå til innhold
Arkivverket

Leter etter detaljer / kontrakter / tinglysning / grunnbok opplysninger ol. ad . min oldefar sitt kjøp av 2 hoteller på Lillehammer


Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Hei , håper noen kan hjelpe meg med følgende :

 

Min oldefar Christen ( Christiansen ) Brynisveen fra Romedal i Stange på Hedmark begynte sin " hotell karriere " på Lille hammer ca. 1918 / 19 / 20 da han kjøpte Hotel / pensjonatet Rosenlund på Lillehammer . Hotel Rosenlund ble avertert til salgs i 1919 i en avisannonse , om det var oldefar som kjøpe eller solgte Rosenlund da det vet jeg ikke . Han ble etter noen år's drift meget lei av Rosenlund . Dette mye pga . fulle og kranglete fåberginger . ( forstår han godt der )

 

Etter salget av Rosenlund som han forøvrig tapte penger på , så kastet han sine øyne på hotel Ormvold på Lillehammer , Ormvold lå i gamlevegen ved lilletorvet . Når han kjøpte og solgte Ormvold det vet jeg heller ikke . Ormvold skiftet senere navn til Hotel Britannia , når det vet jeg ikke .

 

Er det noen på forumet som kan forsøke å hjelpe meg med å finne all slags detaljer som kjøpe og salgskontrakter evt. fra tinglysning , grunnbøker og hva det måtte være . ALL informasjon rundt disse transaksjoner er av største interesse .

 

Da intensjonen er å bruke den skrevne informasonen rundt disse hotell transaksjoner så trenger jeg også linker til det som dere måtte finne på nettet .

 

Jeg trenger også hjelp til  transkribering av informasjonen , store forventinger ja , men så viktig for meg å avdekke oldefar sine transaksjoner rundt disse 2 hotellene på Lillehammer . Han var en kremmer og en luring .

 

Med vennlig hilsen Bjørn Andreas Løkken

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette kan hjelpe deg, men:  På Facebook-gruppen "Lillehammer er byen vår" er det lagt inn et bilde fra Lilletorget som også viser "Britannia" .  Det ser ut til å være tatt under krigen, det er en gruppe soldater på bildet (anatagelig tyske).  Altså ca 1940-45.

post-817-0-64747100-1430582158_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du forresten hvor lenge oldefaren din eide Ormvold/Britannia?

 

Hei Ingri , det vet jeg desverre ikke , men visst jeg skal tippe fra ca. 1922 og frem til ca. 30 tallet

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.