Gå til innhold
Arkivverket
Anne Spurkland

Når døde tippolderfar Johannes Eriksen Sandal f. 1833 ?

Recommended Posts

Anne Spurkland

Jeg ser at min tippolderfar Johannes Eriksen Sandal f. 1833 har vært diskutert tidligere her og på DIS (http://forum.arkivverket.no/topic/154951-69591-johannes-eriksen-sandal-f-1833-forsvunne-ca-1875/ og http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=122253 samt også denne http://forum.arkivverket.no/topic/155027-69667-skifte-etter-erik-eriksen-sandal-c-1791-64-1881-paa-joelster/). I disse trådene fant jeg flere interessante opplysninger om ham, takket være flinke slektsgranskere. Men det som ikke er klart i noen av trådene er hvor det ble av ham. Den siste oppføringen med ham i digitalarkivet er fortsatt folketellingen i 1875 og opplysninger om at han fikk en datter i 1877 som døde i 1878. I folketellingen i 1885 er han ikke lenger oppført sammen med kone og barn. Da skulle han ha vært 52 år gammel.

 

I en av de to første trådene spekuleres det i at han kan ha fått lepra, han slik som hans første kone Helga Cecilie (min tippoldermor) som døde i 1863, da min oldemor Oline Thaline var 2 år, og hennes bror Edvard var 4 år. Johannes giftet seg igjen med den yngre søsteren til Helga, Cecilie Helene i 1865, og de fikk minst seks barn sammen, hvorav fem gutter vokste opp. I familien har vi et gammelt album med bilder som må ha tilhørt Oline eller hennes søsken. Her er det et bilde som jeg regner med viser Johannes med de seks sønnene. Etter alderen på de yngste vil jeg tro bildet er fra 1883, altså var Johannes i alle fall i live og med familien på det tidsspunktet.

 

Jeg lurer på om det nå finnes mer informasjon om hva som skjedde med Johannes, eller er alle digitale stener allerede snudd? Jeg synes opplysningen om at min tippoldemor døde av lepra var spesielt spennende. Min slektsinteresse er særlig knyttet til alle infeksjonssykdommene de måtte forholde seg til for få generasjoner siden.

 

Anne S

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Torodd Kinn

Det ser ut til at han ikkje var pasient ved Pleiestiftelsen i Bergen, sjå her. Men fleire andre frå Sanddalen.

 

tk

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne Spurkland

Takk for svar begge. Skifteprotokollene høres ut til å være over mitt kompetansenivå, men det høres jo fornuftig ut at opplysninger om ektefelles død er tatt med der. Pleiestiftelsen nr 1 er vel ikke det eneste leprahospitalet i landet, men kanskje det eneste der arkivet er søkbart i digitalarkivet? Det er nok en langt skudd å tenke at Johannes også fikk lepra som sin første kone, selv om det ikke er umulig. Lepra har mange års inkubasjonstid. Han ser ut som en frisk 50-åring på det bildet jeg mener jeg har av ham fra 1883. I folketellingen i 1885 er de tre yngste guttene og moren i Florø uten Johannes. Er det mulig at folk ikke var hjemme under folketellingene, så de ikke ble telt opp? Ellers er det vel kirkebøker fra Florø som jeg bør kikke i for å sjekke om han ble begravet før folketellingen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ottar Eliassen

Jeg legger inn en forespørsel på skiftet på SAB.

 

mvh Ottar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne Spurkland

Ser ut til å være populær, min tippeoldefar Johannes Eriksen Sandal. Nå fant jeg enda en tråd (fra 2011) der hans "forsvinning" har vært diskutert uten at det dukket opp en løsning: http://forum.arkivverket.no/topic/170845-johannes-ludvig-erichsen-sandal/?hl=sandal

 

Yngve Nedrebø i denne tråden har sett på skiftet etter kona i 1925 (ingen lenke der), uten at han kom noe nærmere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne Spurkland

Hm, linken virket ikke?

Sier:

 

Error tl_0128: Querying detailed source information failed! MySQL error: You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '' at line 1

 

Anne S

Endret av Anne Spurkland

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ottar Eliassen

Virker hos meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne Spurkland

Nå tror jeg jeg fikk det til: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20070820590915.jpg

Dette er altså en oversikt over eiendomsoverdragelser knyttet til kvartal 25 på Strandgatens sydside i Florø der Johannes Eriksen Sandal var eier i 1864.

 

Men jeg skjønner ikke helt likevel. Etter notat om skifte etter Helga Cecilie Sandal i 1864, og litt til som jeg synes er vanskelig å forstå, står det et notat om at han overdrar en obligasjon til Norges bank :

 

«Obligation fra Johannes E Sandal til Norges Bank for 600 Spdl med Pant i det som ved Skifte af 8 April 1864 hjemlede i Florø under N20 ligger Våningshus med alt Til og underliggende del 19 .. the 19 Daler(?) 1871  19-481» (og i margen «Afl. 4.9. 1905 (31-359)»)

 

Deretter er neste notat er 1922 da det gjelder leiekontrakt fra Florø kommune til det offentlige.

 

Jeg lurer på: Hva betyr Afl 4.9.1905? Høres for meg ut som om han er avlidet 4.9.1905? I så fall hvor har han vært alle de 25 årene siden 1883 sånn omtrent

 

Endret av Anne Spurkland

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Åsbjørg Susort

Afl(øst) pantet er sletta den datoen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne Spurkland

Takk for oppklaringen. Men hvem er det som eier stedet etter 1905? Florø kommune? Det offentlige? Eller Sandal familien? Finnes det andre steder der man finner slike opplysninger?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ottar Eliassen

Hadde han vært død, så hadde det mest sannsynlig stått en overdragelse før.

 

Vet jeg har gått gjennom kirkebøker og alle tenkelige og da tilgjengelige kilder, uten å finne spor etter han.

 

Seig denne, men svaret kan være enkelt, når man finner det.

 

Tolmodighet er både en venn og fiende.

 

 

mvh Ottar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Åsbjørg Susort

Takk for oppklaringen. Men hvem er det som eier stedet etter 1905? Florø kommune? Det offentlige? Eller Sandal familien? Finnes det andre steder der man finner slike opplysninger?

At heftelsen er slettet betyr ikke nødvendigvis at der er nye eiere...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ottar Eliassen

Tror jeg ville kontaktet Florø kommune/ bibliotek, for å se om der kan være et register, han står oppført som "Handels borger"

 

Dette kan vær en utvei.

 

mvh Ottar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne Spurkland

Takk for hjelpen! Høres ut som en god ide å kontakte biblioteket i Florø.

 

Ellers er dette er langt over mitt kompetanseområde. Veldig rart at han bare forsvinner. Men kildene er kanskje ikke komplette de heller. Selv om mye slektsgransking nå ser ut til å være forbløffende mye enklere enn før, forutsetter det jo at de relevante kildene er scannet og helst også søkbare.

 

Det er en ting jeg stusser på: det siste glimtet av Johannes i Digitalarkivet er folktellingen i Kinn i 1875: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/bosted_by/gf01052296000236

 

Her er han oppført som "Huseier, har forhen dreve Handel". Det bor flere familier i huset i tillegg til Johannes egen familie, så han leide sikkert ut rom. Men gav det inntekter nok? Hvorfor sluttet han med handel? Var han ikke frisk? I 1875 var han 42 år gammel.

Endret av Anne Spurkland

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Torbjørn Igelkjøn

Kommunen leiger ut lokale i rådhuset (40-356):

Kildeinformasjon: Protokollnummer: II.B.40, Sted: Sunnfjord sorenskriveri, Oppbevaringssted: SAB

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=11906&uid=ny&idx_side=-358

 

Deretter står det i panteregisteret (innlegg 10) at kommunen leiger ut til telegrafvesenet "uten hjemmel", dvs. at kommunen ikkje formelt sett har papira i orden. Deretter får kommunen heimel, dvs. eigedomsretten i 1939. Dette står ikkje omtalt  i noko pantebok, men derimot i dagboka (dnr. 1393), som ikkje er skanna.

 

Det er interessant at rådhuset i Florø altså er bygd på tomta. Ved søk på google finn eg denne artikkelen frå fylkesleksikonet:

http://www.nrk.no/sf/leksikon/index.php/Kommunehistoria_i_Flora

Byen bygde staseleg rådhus i Strandgata i 1903, teikna av arkitekt Andreas Hansen. Dette vart reist m.a. på tomta til Sandahl-huset, der bystyret til då hadde hatt møta sine. Rådhuset husa også telegrafstasjonen, der det i 1922 braut ut brann, og berre yttermurane av rådhuset stod att. Huset vart gjenreist og litt utvida, og tener framleis som rådhus for Flora.

 

 

Endret av Torbjørn Igelkjøn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne Spurkland

Oj, tusen takk for lenker. Jeg merker meg følgende fra Firdaposten: "Huset vart kjøpt av kommunen etter at kjøpmann Sandahl døydde slik at det vart enklare for politikarane å peike på området for det nye rådhuset utan å gå om oreigning av tomt." Jeg antar kjøpmann Sandahl er Johannes Eriksen Sandahl. Det høres ut som om noen i Florø kan fortelle når kjøpmann Sandahl døde, siden det står slik i Firdaposten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Harald L. Bakke

Kansje dødsmeldingane til lensmannen i Florø kan gje svar på når han døydde?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Torbjørn Igelkjøn

Kjelda til opplysningane frå Firdaposten-artikkelen ser ut til å vere Harald J. Stavang si bok Flora - kulturhistorisk vegvisar. Boka ligg også på nb.no, som i skrivande stund slit med gatewayen sin. Det står ikkje noko meir om Sandahl der, anna enn at "Då han døydde, kjøpte kommunen huset". Dersom du kontaktar Stavang kan det jo hende at han veit meir.

 

Redigert:

Elles burde vel kanskje kommunen kunne finne detaljar rundt kjøpet.

Eg legg inn ein førespurnad til Statsarkivet i Bergen om oppslag i dnr. 1393 frå 1939.

Endret av Torbjørn Igelkjøn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Torbjørn Igelkjøn

I 1900 finn ein Cecilie Sandahl i matrikkelnr. 79, dette er Strandgata 5 og er det ytste huset i Strandgata. Huset vart kjøpt av Sigurd Sandahl i 1896:

Kildeinformasjon: Protokollnummer: II.A.i.2, Sted: Sunnfjord sorenskriveri, Flora (Ladestedet Florø) tinglag, Oppbevaringssted: SAB
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=12082&uid=ny&idx_side=-86

 

Kildeinformasjon: Protokollnummer: II.B.27, Sted: Sunnfjord sorenskriveri, Oppbevaringssted: SAB
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=11893&uid=ny&idx_side=-396

 

Huset er omtalt på side 82 i Flora - kulturhistorisk vegvisar. På side 123 er det omtalt eit anna Sandahl-hus som vart kjøpt av enkja etter bror til Sigurd, Edvard Sandahl. Han er stamfar til Vassbotten-greina. I dette huset heldt klesforretninga Sandahls eftf. til rundt 1990.

 

Rådhuset er omtalt på side 99.

Endret av Torbjørn Igelkjøn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Torbjørn Igelkjøn

Då har det komme svar på spørsmålet mitt til Statsarkivet i Bergen. Diverre kom det ikkje fram fleire opplysningar om Johannes Sandahl.

http://forum.arkivverket.no/topic/196474-oppslag-i-dagbok-sunnfjord-sorenskriveri/?p=1662111

Det skulle ha vore interessant og spurt Flora kommune om det finst nokon kjøpskontrakt for eigedommen til Sandahl, eller om dei kan finne ut kva år eigedommen vart kjøpt. Eller kanskje handelsforeininga kan finne ut kor tid Sandahl døydde? Elles er #21 eit godt forslag til nytt spørsmål til Statsarkivet i Bergen, og ein burde kanskje i så fall byrje å leite i åra 1877-1885?

Endret av Torbjørn Igelkjøn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne Spurkland

Takk for hjelpen! Da har jeg forsøkt en e.mail til statsarkivet i Bergen, og spurt etter dødsmelding på Sandahl.

 

Handelsforeningen i Florø var ikke så lett å finne på google, så der trenges det nok en telefon til Florø.

 

Anne S

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.