Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Hvor ble min 2 x tipp Amund Christiansen av ? Hof i Hedmark

Recommended Posts

Noen som kan hjelpe å finne dødsfallet til min 2 x tippoldefar Amund christiansen ?

Vi må tilbake til  starten av 1790 tallet i Hof hovedsogn i Hedemark , på denne tiden var Våler og Åsnes såkalte ” anneks ” til Hof .

Ved ovennevnte tidsrum så blir vår 2 x tippoldefar Amund  født . Amund Christiansen  sin dåp er den 17 februar 1793  og kirkebok innføringen sier følgende :

“ Skieløber Xstian Hans. Borg og Olea Arnesd. Hof Uægte barn N Amund Fader og Moders 2de Lejerm. F.  Ole Haagens. Hof , Lars Ols. og Ragnil Pedersd. K..... Pedersd Sparbye “

Jeg finner en Amund Christiansen viet med den 10 år eldre Helene Haagensdatter 13 april 1818 , med garden Bjørneby som oppholdssted på Amund og oppholdstedet på hustrue Helene klarer jeg ikke å tyde . Det er ut som de ble viet i Åsnes kirke .

Amund Christiansen sin død er ikke funnet i kirkebøkene for Hof , Våler og Åsnes , en mulighet er at han flyttet etter sin uektefødte datter Anne Amundsdatter som bosatte seg i Finnlia i Nord Odal . Dette kan vel være en mulighet  etter eventuelt å ha blitt enkemann . Så det kan hende en kan finne hans død som fattiglem oppe i Nord Odal et sted .

Da er det Amund sitt dødsfall jeg primært er ute etter , når og hvor han døde .

Jeg må ilegge at navnet Amund er meget vanlig i Hedmark , men ifrb. min søken etter hans død så er kombinasjonen Amund med etter navnet Christiansen meget uvanlig .

På forhånd tusen takk for god hjelp

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Hof, Ministerialbok nr. 5 (1816-1822), Ekteviede 1818, side 388-389.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9161&idx_id=9161&uid=ny&idx_side=-120
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603280455.jpg

Endret av Bjørn A Løkken

Hei

Vet du om han fikk noen barn? Har du noen andre opplysninger om han?

Kan dette være noen aktuelle kanddater:

https://familysearch.org/search/record/results?count=20&query=%2Bgivenname%3Aamund~%20%2Bsurname%3Achristiansen~%20%2Bbirth_year%3A1792-1794~%20%2Brecord_country%3ANorway%20%2Brecord_type%3A(2)

Hilsen Aslak

Endret av Aslak Smedal

Hei

Vet du om han fikk noen barn? Har du noen andre opplysninger om han?

Kan dette være noen aktuelle kanddater:

https://familysearch.org/search/record/results?count=20&query=%2Bgivenname%3Aamund~%20%2Bsurname%3Achristiansen~%20%2Bbirth_year%3A1792-1794~%20%2Brecord_country%3ANorway%20%2Brecord_type%3A(2)

Hilsen Aslak

Aslak

Regner med at du har lagt ut linken i beste mening .

Prøvde å åpne den to ganger , pcen hang seg opp begge gangene . Fikk opp advarsel om mulig ødelagt maskinvare .

SÅ DERFOR IKKE PRØV Å ÅPNE OVENSTÅENDE LINK .

Ad. min 2 x tippoldefar Amund Christiansen så er det hvor og når han døde jeg leter etter , nedslagsfeltet kan også være i Nord Odal , foruten Hof , Åsnes traktene .

På forhånd takk for god hjelp

Kan bekrefte at det ikke er ført noen død på Amund i Hof fram til 1849. Ser at dattera er på Telle i Åsnes ved konfirmasjonen. Hvis foreldrene bodde på Telle kan forklaringa være at de døde på Telle. Dessverre er kirkeboka for Åsnes 1849-66 tapt slik at dødsfall i Åsnes derfor ikke er å finne for dette tidsrommet. I Våler er de ikke døde. Du står da igjen med Hof eller Odal som du også antyder. Helene er ved vielsen på Rudsmoen. Det er et Rudsmoen i Våler, men muligens også i Åsnes/Hof?

Kan bekrefte at det ikke er ført noen død på Amund i Hof fram til 1849. Ser at dattera er på Telle i Åsnes ved konfirmasjonen. Hvis foreldrene bodde på Telle kan forklaringa være at de døde på Telle. Dessverre er kirkeboka for Åsnes 1849-66 tapt slik at dødsfall i Åsnes derfor ikke er å finne for dette tidsrommet. I Våler er de ikke døde. Du står da igjen med Hof eller Odal som du også antyder. Helene er ved vielsen på Rudsmoen. Det er et Rudsmoen i Våler, men muligens også i Åsnes/Hof?

Hei Arild , der kom det en hedmark ekspert på banen , flott .

Hvilken datter av Amund var på Telle under konfirmasjonen ?

Var det Amund sin datter Anne som han fikk med Pernille Einersdatter i '' leiermaal '' fra før han giftet seg med Helene Hågensdatter  ? eller var det en datter av Amund og Helene

Jeg kjenner ikke til noen barn av Amund ogHelene Hågensdatter .

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.