Gå til innhold
Arkivverket
Peder Stenslie

Berg eller Bergum

Recommended Posts

Kjell Lauritzen

Jeg tror det står Berge. Det er flere gårder i Askvoll som heter det..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Else B. Rustad

Jeg tror det står Berge. Det er flere gårder i Askvoll som heter det..

Nå virker jo ikke lenken til Peder lenger, men skulle dette være i Askvoll, da? Jeg mente det var et navn fra Gudbrandsdalen, men jeg kan huske feil, naturligvis.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Espen Tjernshaugen

Det står ikke Bergum. Holder en knapp på Bryn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Peder Stenslie

Ja, jeg ser det nå!  Jeg har kirkebøkene fra Øyer transkribert i ei bok.  For det navnet har de skrevet Ragnhild Berg.  Der har de tatt feil.

Takk for hjelpen!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ivar S. Ertesvåg

Eg meiner det står "Bergu"  (ikkje -m; elller iallfall svært redusert).

Det står ein e etter B-en. Fjerde bokstaven er ein g - ikkje y (y har to prikkar over seg), og så er det ein lang apostrof for å markere u-en.

Det er gravlagd ein "Halvor Bryn" og ei "Berit Hovde" lenger nede, for samanlikning.Sjå også y-en i "Øyer" (mange tilfelle på sida).

Endret av Ivar S. Ertesvåg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Espen Tjernshaugen

Følger deg i det du sier, Ivar - men jeg mener streken(e) over også kan være ment å markere prikkene over en bokstav y.

Den største hører vel til bokstaven B, og kan ha blitt felles med den siste y-prikken i en litt slurvete penneføring på en trang plass oppe i hjørnet.

Er også usikker på om det er samme hånda som har skrevet alt på bladet, det er i alle fall ingen konsekvent utførelse av bokstavene som f.eks bokstaven u

med og uten strek jfr. Bergum blant fadderne litt lenger ned på samme side. Om det som står er Bergu eller Bryn klarer jeg ikke avgjøre sikkert, men forslaget ditt er godt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kjell Lauritzen

#3 - Else: Ser ut til at jeg misforsto der, gitt. (Hadde jobbet med Askvoll tidligere og hadde hengt meg opp :blink: i Bergenavnet)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Peder Stenslie

Hmm.  Må få være da litt usikker.  Jeg har prøvd å undersøke litt i kirkebøkene for å se om en eller en annen passer bedre.  Det er en Ragnhild Bergum som forsvinner og ingen dødsdat finnes, men jeg er ikke sikker det kan være henne.  Jeg har ikke ennå funnet en Ragnhild Berg.  Ragnhild Bryn må jeg leter litt mer etter.  Jeg fant en Ragnhild Tostensdatter Bryn som ble født på Bryn i 1694, men da stemmer ikke damens alder helt riktig.

Mange takk for hjelpen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.