Gå til innhold
Arkivverket

En underlig sak fra 1878, med flere bortgjemte "skatter"?


Bjørn K Nilssen
 Del

Recommended Posts

Jeg har kommet over to brev på pergament som i 1878 ble mottatt av Riksarkivet fra min slektning S Knudssøn Smedsland. Han døde dette året, så jeg vil anta at dette skjedde i forbindelse med oppgjøret? Han hadde kone og en "sindsvag" datter, så den greina døde ut med ham.

 

Her er dokumentene:

http://arkivportalen.no/arkivportalen-web/side/arkiv/detaljer?arkivId=no-a1450-01000002416294&aktivArkivFane=detaljer

Det dreier seg altså om dokumenter fra 1435 og 1445.

 

Jeg finner dem igjen på Diplomatarium Norvegicum :

 http://www.dokpro.uio.no/perl/middelalder/diplom_vise_tekst.prl?b=9877&s=n&str=og 

http://www.dokpro.uio.no/perl/middelalder/diplom_vise_tekst.prl?b=9899&s=n&str=

 

Jeg sliter med å skjønne hele teksten, men iflg sammendragene dreier seg om kjøp av eiendommen Høyland øverst i Konsmo sokn (1435), og siden salg av samme gård 10 år senere.

Dette er ganske underlig, da jeg ikke kan finne noen relasjoner til denne gården ellers i slekta. Jeg har jo ikke mange tråder som går så langt tilbake, men likevel?

Nå vet jeg ikke helt hvor soknegrensene gikk på den tiden, så denne Høyland kan jo ha vært den gården som i 1878 lå i Grindheim sokn, bare et lite stykke nord for Konsmo-Høyland (hvor Ole Høyland kom fra)? På denne gården skal vi ha noen røtter.

 

Noen tanker om hva bakgrunnen kan være for at disse kan ha havnet på Smedsland 400 år seinere?

Og kan det være flere dokumenter etc som kan ha ankommet Riksarkivet i samme omgangen?

Jeg vet ikke helt hvordan man kan søke etter slikt hos dere.

 

Kona til Søren Knudsson kom fra Bjerland, som jo ikke er så langt fra Konsmo og Høyland. Så det kan jo være en tråd derfra som jeg ikke har funnet?

Sørens mormor var mest sannsynlig fra Kierulf/Meldal-slekt fra Kristiansand, ble foreldreløs som barn, og bodde så  hos sin tante Maren Meldal, som var gift med sognepresten på Bjelland Søren Schive III. Sørens morfar var degn, og mye i prestegården på Bjelland... Det kan jo ha vært noe som kan ha vært i disse slektenes eie? 

 

Men hovedspørsmålet blir altså: Finnes det flere dokumenter som ankom dere i samme "pakke" i 1878?

 

Finnes det scan/foto av disse dokumentene?

 

 

edit:

Bare litt tillegg her: 

Jeg har prøvd å tolke meg fram i den "gammelnorske" teksten. Ikke lett...

Men det underlige er at det i 1445 henvises til Naglestad som lokasjon for denne gården Høyland - og dette er nok den i Grindheim (i dag er jo begge i Audnedal kommune).

Den i 1435 dreier seg åpenbart om Valle i Sør-Undal ??

Hvor kommer dette fra? Jeg "plages" stadig med sammenblandinger mellom gården Smedsland i Valle sokn (nå gnr. 1 i Lindesnes kommune) og "vårt" Smedsland i Grindheim (nå Audnedal kommune).

I 1435 står det jo nevnt både Konsmo og Valle, men at Høyland ligger i Konsmo kirkesogn? Selv på den tiden var det vel eget sogn/prestegjeld i Valle i Sør-Undal/Vigeland, hvor senere Peder Claussøn Friis regjerte?

Og siden disse to brev var heftet sammen må det jo dreie seg om samme sak/sted?

Og selv om ikke S. Knutssøn Smedsland nevnes i DN så står det jo det i Arkivportalen. Der står det også juni 1878, og det var den måneden den arving-løse Søren Knutssøn Smedsland døde.

Og i DN står det "fra Smedsland i Bjelland". Det kan da ikke være Smedsland i Valle/Undal det snakkes om her?

Endret av Bjørn K Nilssen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun de to diplomene som ble levert i 1878. Vi har svart/hvitt-foto av de to diplomene og kan scanne disse for deg. Eventuelt kan det tas nye bilder, men dette vi koste 125 kroner.

 

Oluf Rygh plasserer eiendommen Høyland under gårdsnummer 40 - Konsmo.

 

Vi har ingen forutsetninger for å fortolke materialet på noen måte ut over dette.

 

Vennlig hilsen

 

Seksjon for brukertjenester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.