Gå til innhold
Arkivverket

Susanna Dallas c1737- og Susanna Moor Dallas f. c1778


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Flott Leif
Hun var da gammel i forhold til sin mann med over 30 år.
Du mener vel at han er født i 1741- ellers så ble han født etter sin datter som er født i 1764.
Her er Maria Herman død i Oslo og begravet 18 november 1817 i Vår Frelsers kirke i Oslo.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7236&idx_id=7236&uid=ny&idx_side=-94

Her dør datteren Johanne Marie Elisabeth Dallas 73 år i 1837 på Grefsen-begravet i Aker kirke- Se høyre side.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7705&idx_id=7705&uid=ny&idx_side=-109


Johan Rudolph Michael Dallas er født 1737.

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Wenche.

 

Flott at du fant begravelsen.

 

Jeg har nå rettet årstallet på fødselen til Johann Rudolph Michael Dallas til 1741.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser av innlegget til Wenche at Margaret Antonius (gift med James Dallas) i følge Family Search er født i Edinburgh 10.3.1741. Det stusset jeg veldig over og får det ikke til å stemme. Margaret giftet seg med sin fetter og foreldrene var Henry Antonius og Isobel Dallas. Så til poenget: I Dallas slektsboken står det på side 358 at Isobel Dallas var født i Edinburgh 6.9.1689. Med andre ord var hun 51 1/2 år da datteren ble født! Skal vi tro på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, noe skurrer her.

 

En annen ting- når det gjelder far til Johanne Marie Elisabeth Dallas.

Johan Rudolph Michael Dallas fra Breslau i Polen- hadde vært artig å vite hvor han kom fra.

 

Navnet tyder ikke akkurat på at han er polakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, noe skurrer her.

 

En annen ting- når det gjelder far til Johanne Marie Elisabeth Dallas.

Johan Rudolph Michael Dallas fra Breslau i Polen- hadde vært artig å vite hvor han kom fra.

 

Navnet tyder ikke akkurat på at han er polakk.

 

Artikkelen om Dallas i NST påpeker flere feil i Dallas-boken.  Jeg ser på FS at det er flere Isobel Dallas og en aktuell kandidat er denne  https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:XY3S-XXK døpt 5. jul. 1719.  Isobel født i 1689 kan være hennes mor.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til deg Leif for forsøk på å nøste opp problemstillingen rundt barnefødselen til den nesten 52 år gamle Isobel - for øvrig noe vi alle skjønner er lite troverdig.! Det er jo mulig det er annen Isobel som er moren - feil i Dallas boken er jo ikke noe nytt. Jeg gikk inn på navneregisteret i denne slektsboken, men finner ingen John Frazer (som jo er far til den Isobell Dallas du har funnet frem til). Derimot finnes en John Fraser, men hans kones navn er noe helt annet. Dette er ikke lett å bli klok på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett å gå seg vill i disse like Dallas-navn.

 

Her er vielsen til Henry Antonius og Isobel Dallas 15.jul.1733 i Edinburgh https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:XYMC-CJG  Isobel døpt i 1719 er så vidt gammel nok til å bli gift.

 

Datteren Margaret Antonius er som nevnt døpt 10.mar.1741 https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:XTP5-LM3

 

En søster Esther Antonius døpt 11.des.1734 https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:XTPP-GRR

 

Når det gjelder Isobel som ble gift med Antonius så finner jeg ingen andre aktuelle kandidater enn Frazer/Fraser som far. 

 

Jeg legger også merke til at Elisabeth Riddels søster Agnes ble gift med Georg Dallas.  Elisabeth ble som nevnt gift med James Dallas. Både James og Georg får døtre som heter Agnes og Elisabeth. Barn med de samme navn får også Isobel d.e. (gift Frazer) og passer som søster av James og Georg.

 

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Leif, dette tror jeg ikke noe på - den Isobel som giftet seg i 1733 het Isobel Dallas, mens din kandidat som var født i 1719 het Isobel Frazer. Dessuten skriver du at sistnevnte var gammel nok til å gifte seg i 1733. Da var bruden i tilfelle 14 år og det tror jeg heller ikke noe på. Du nevner videre en Esther Antonius, født 1734 som søster av Margaret Antonius, født 1741. Da var din kandidat - hvis hun skulle være moderen til barnet - 15 år gammel. Heller ikke det synes troverdig. Kan hende har du gjort en regnefeil og stokket kortene litt- her er det lett å gå surr både i det ene og det annet! Så nå håper jeg bare ikke at jeg selv har rotet det ytterligere til. Jeg skulle så gjerne komme til bunns i når denne Isobel Dallas var født, siden 1689 synes like lite sannsynlig som 1719. Kommer du over noen flere facts om saken så er jeg svært takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for korreksen, Bjørn.

 

Far til Isobel Dallas som gifter seg i 1733 heter Georg Dallas iflg. samme lenke.  Spørsmålet er hvilken Georg og hvem han var gift med.

 

Jeg har for øvrig hele 12 kvinner i mitt register som var 13 år eller yngre når de giftet seg.  De fleste på 1700-tallet. En av de yngste er biskop Tidemands hustru Charlotte Eleonore Callundan døpt 3.mai 1719 gift 14.aug.1732. 14 år gamle var mange.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo igjen Leif.

Dette hørtes jo ille ut med alle barneekteskapene du refererer til. Jeg vet det ikke var uvanlig i middelalderen her i Europa innen fyrstefamilier og likesinnede.

 

Far til Isobel Dallas - hun var født 2.9 1689 ifølge Dallas slektsboken og gift i 1733 med Henry Antonius - var George Dallas, døpt Edinburgh 4.12.1667 og død etter 1717. Denne George giftet seg 20.3.1688 med Agnes Riddel, datter av Walter Riddell (of Minto), død 1684, og dennes annen hustru Isobel. George synes å ha vært sakfører og beskrives under navnet George Dallas of Parkley. Denne eiendommen lå i Berkley i grevskapet Linlitgowshire i Tron sogn og forble siden i etterslekten gjennom 5 generasjoner. Du finner George omtalt på sidene 357-358 i Dallas slektsboken. Jeg har arvet noen gamle dokumenter hvor en i min slekt har trukket frem noen kjendiser fra svunnen tid som vi kunne være stolte av å være i slekt med (slikt var tydeligvis svært viktig for noen!!). Her fremgår bl.a. slektskap  med George Anson Byron, som ble den 7. lord Byron og videre, George Mifflin Dalls (f.1792, d. 1864), visepresident i USA 1845-49 og mannen som har gitt navn til byen Dallas i Texas.

 

Jeg ser ovenfor at det er referert til slektsheftet "Det gamle patrisierhus i Hamar Strandgate", skrevet av min grandtante Anne Cathrine Piro, hvor det står opplyst at Margaret Antonius, gift Dallas skulle være død i 1815. Min tante har sågar føyd til at hun døde samme år som datteren Susanna More Dallas (f.1772,d.1815). Jeg kan ikke begripe hvor min tante har dette fra, og tar det foreløpig med en klype salt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...
På 18.5.2015 den 20.15, Leif Salicath skrev:

For ordens skyld og for å drepe slektsviruset om Marie Hammond, nevner jeg følgende fra artikkelen i NST XIV:

 

Michael Dallas er ikke i slekt med familien fra Edinburgh og hans rette navn er Johann Rudolph Michael Dallas f. 16.mai 1771 1741 i Breslau, Polen.  Han var bl.a. sersjant i den danske hær, men skal ha oppholdt seg i 1764 i Hamburg hvor hans datter Johanne Marie Elisabeth Dallas (nevnt ovenfor) skal ha bli født.  Hans hustru het ikke Marie Hammond, men Maria Herman født c1741 trolig i Tyskland og død 12.nov.1817 i Christiania.  Hun nevnes som enke 60 år gml. i ft1801 så Dallas må være død før det.

 

Et søk på FS viser minst 3 forskjellige Maria Harman f. 1741 i Tyskland.

Jeg skulle gjerne ha sett kilden som viser at faren til Johanne Marie Elisabeth Dallas het Johann Rudolph Michael Dallas, og at han ble født i Breslau. Noen her som har funnet hans dåp i kirkebøkene? Jeg har søkt på myheritage uten hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.