Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av detaljar, truloving Meldal 1706

Håvard Moe
 Del

Recommended Posts

Eg lurer på om nokon klarer å fylle i dei manglande bitane i trulovinga i Grutsæter kyrkje i Meldal 3. sep. 1706 (venstre side, tredje kolonne "Pladsen"):

Trolovede jeg Lorentz He[r]

mantzen Gartner med

Berithe Thoresd. Loe.

Forl.m. Andreas With,

Erich [??]chsen.

forbn. Lorentz Gartner har

?? for Stifttamt[??]

?? hans 6 aar tj. hos ham.

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Meldal, Ministerialbok nr. 672A02 (1705-1725), Kronologisk liste 1706, side 7.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16202&idx_id=16202&uid=ny&idx_side=-8
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070907610008.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Klarer ikke alt, men har  forslag på noe av det.

Synes ikke at det ser ut som om forlovningsmannen har et -sen navn, endingen er kanskje -ochere / -ochert ?

I nest siste linje er kanskje tittelen stiftamtsskriver skrevet med forkortelsen Stifftambtsskr: etterfulgt av navnet på denne  (Erik Madsen hadde vel dette embedet da?) - eller er tittelen skrevet helt ut som Stifftambtsskrifer? Det er problemer med begge forslag.

Trolovede jeg Lorentz He[r]

mantzen Gartner med

Berithe Thoresd. Loe.

Forl.M: Andreas With,

Erich [??]chsen.

forbte Lorentz Gartner hav(er)

Seddel fraStifttambtssschr: Erich

(o)g have 6 aar tjte hos ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for det - alltid greit å få eit anna syn på det. Eg er eining i at den abd forlovaren nok ikkje treng å vere ein -sen. Eg har vel prøvd å lese det som *oches". Den fyrste bokstaven der kan vere ein R... Rochert, eller noko slikt? Eg får sette det som uavklart. Siste setningen gir vel same meining i begge alternativ, sjølv om eg er usikker på kva han skulle behøve "sedel" for. Eg har ikkje funne noko vigsel - kan hende er dei vigd i byen (meir å sjekke, når eg får tid...) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.