Gå til innhold
Arkivverket
Håvard Moe

Tyding av detaljar, truloving Meldal 1706

Recommended Posts

Håvard Moe

Eg lurer på om nokon klarer å fylle i dei manglande bitane i trulovinga i Grutsæter kyrkje i Meldal 3. sep. 1706 (venstre side, tredje kolonne "Pladsen"):

Trolovede jeg Lorentz He[r]

mantzen Gartner med

Berithe Thoresd. Loe.

Forl.m. Andreas With,

Erich [??]chsen.

forbn. Lorentz Gartner har

?? for Stifttamt[??]

?? hans 6 aar tj. hos ham.

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Meldal, Ministerialbok nr. 672A02 (1705-1725), Kronologisk liste 1706, side 7.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16202&idx_id=16202&uid=ny&idx_side=-8
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070907610008.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Espen Tjernshaugen

Hei,

Klarer ikke alt, men har  forslag på noe av det.

Synes ikke at det ser ut som om forlovningsmannen har et -sen navn, endingen er kanskje -ochere / -ochert ?

I nest siste linje er kanskje tittelen stiftamtsskriver skrevet med forkortelsen Stifftambtsskr: etterfulgt av navnet på denne  (Erik Madsen hadde vel dette embedet da?) - eller er tittelen skrevet helt ut som Stifftambtsskrifer? Det er problemer med begge forslag.

Trolovede jeg Lorentz He[r]

mantzen Gartner med

Berithe Thoresd. Loe.

Forl.M: Andreas With,

Erich [??]chsen.

forbte Lorentz Gartner hav(er)

Seddel fraStifttambtssschr: Erich

(o)g have 6 aar tjte hos ham.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Håvard Moe

Takker for det - alltid greit å få eit anna syn på det. Eg er eining i at den abd forlovaren nok ikkje treng å vere ein -sen. Eg har vel prøvd å lese det som *oches". Den fyrste bokstaven der kan vere ein R... Rochert, eller noko slikt? Eg får sette det som uavklart. Siste setningen gir vel same meining i begge alternativ, sjølv om eg er usikker på kva han skulle behøve "sedel" for. Eg har ikkje funne noko vigsel - kan hende er dei vigd i byen (meir å sjekke, når eg får tid...) :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Else B. Rustad

Forlover nr. 2 leser jeg som Erich Bæcher

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Håvard Moe

Takk òg til Else. B og Bæcher "passer" nok bedre, ja.   :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.