Gå til innhold
Arkivverket

kan en "kjøpe hjelp" til å finne ut noe om slekten?


Truls Corneliussen
 Del

Recommended Posts

Hallo

Jeg skulle gjerne fått hjelp av en eller annen som er flink med slektsforskning.

Jeg har et par personer som jeg ikke finner dødsdato på, om de giftet seg mm.

Jeg er villig til å betale noen som kan finne svar for meg.

Har prøvd statsarkivet, men der tar det lang tid, og det er begrenset hva de har tid til

Hvem kan jeg kontakte? Tips?

 

mvh Truls Corneliussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo

Jeg skulle gjerne fått hjelp av en eller annen som er flink med slektsforskning.

Jeg har et par personer som jeg ikke finner dødsdato på, om de giftet seg mm.

Jeg er villig til å betale noen som kan finne svar for meg.

Har prøvd statsarkivet, men der tar det lang tid, og det er begrenset hva de har tid til

Hvem kan jeg kontakte? Tips?

 

mvh Truls Corneliussen

 

Prøv i første omgang om du får hjelp i dette forumet før du begynner å betale "profesjonelle" for å gjøre letearbeidet.

 

Vet ikke hvor komplisert dine slektsforhold er, men vil nesten si at det du ikke får svar på her må være en meget vanskelig oppgave, men kan 

sjølsagt ha begrensninger.

 

Hvis du legger ut spørsmål her, med de opplysningene du har fra før, så tror jeg du får hjelp ganske fort, men kommer 

kanskje litt an på tidsepoke for det du søker.

 

Prøv et spørsmål i dette forumet og sjå hva som skjer! 

 

Lykke til :-)

 

Endret av Reidar Oddløkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farsslekten til Edith.

 

Edith Olsen ble født 31.mars 1898 i Kristiania. Døpt 24.7 1898 i Oslo Hospital kirke i Kristiania.

 

Far var styrmann Peder Olsen født 6.10 1872Mor var pike og dampskipsoppvarterske Olga Kathinka Helene Hansen født 23.11 1871 i Kristiania. De var ikke gift

(Jeg tror fødselsdatoene er rette)

Foreldrene til Olga: far: Ole Petter Hansen f. 1.8 1818 i Kristiania, mor: Ragnhild Hansen f. Bråta  26.8 1833 i Eidskog.

 

Hvem er farfar og farmor til Edith/foreldrene til Peder?????

 

Ville være utrolig takknemlig for hjelp.Jeg kommer ikke videre her

mvh Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farsslekten til Edith.

 

Edith Olsen ble født 31.mars 1898 i Kristiania. Døpt 24.7 1898 i Oslo Hospital kirke i Kristiania.

 

Far var styrmann Peder Olsen født 6.10 1872Mor var pike og dampskipsoppvarterske Olga Kathinka Helene Hansen født 23.11 1871 i Kristiania. De var ikke gift

(Jeg tror fødselsdatoene er rette)

Foreldrene til Olga: far: Ole Petter Hansen f. 1.8 1818 i Kristiania, mor: Ragnhild Hansen f. Bråta  26.8 1833 i Eidskog.

 

Hvem er farfar og farmor til Edith/foreldrene til Peder?????

 

Ville være utrolig takknemlig for hjelp.Jeg kommer ikke videre her

mvh Truls

 

Veldig bra problem-spørsmål dette, men berre som et tips, så trur jeg det hadde vært greit med et eget emne ang. Farslekten til Edith, men kan jo berre prøve her til å begynne med.

Veldig legitimt spørsmål for dette forumet dette med en grei tidsepoke (og billigste og kanskje beste løsningen)  :)

Endret av Reidar Oddløkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FT1900

1. Peder Olsen fra Tromsø bor på sjømannshjemmet i Kristiania.  http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037045012781

2. Peder Olsen fra Trondhjem er på skipet Augustinus i britisk havn  (Skipet er fra Porsgrunn)    http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01100021004497

3. Peder Olsen fra  Halsaa er i Atlanteren. (Skipet er fra Mandal)    http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01100021014000

 

Alle er født i 1872

 

 

Men hvor er Edith og moren Olga i FT1900?

 

Er dette Edith?

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037045102897

 

og Edit i  FT1910

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036708086681

 

Selv om du allered har det finnes det kanskje spor.

 

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder med far Ole Pedersen Solberg ser ikke ut til å være den rette. Han er lagermann i 1900 :

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037045012537

 

I samme slengen, konfirmasjonen til Edith 1913 i Sandviken, nr 69:

 

 

Kildeinformasjon: Bergen fylke, Sandviken, Klokkerbok nr. C 2 (1907-1924), Konfirmerte 1913, side 105.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5243&idx_id=5243&uid=ny&idx_side=-115

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060810050192.jpg

 

Mvh

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg føreslår at svara om dei konkrete personane går vidare i det andre emnet med rettare overskrift, oppretta etter råd lenger oppe.

 

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aase,

 

Det er vel greit å kunne svare på et av hovedspørsmålene til Truls før denne tråden avsluttes, nemlig om man kan kjøpe hjelp til å finne ut av slekten. Det enkle svaret på dette er ja, selvsagt.

 

Det er nevnt "statsarkivet", og det fortsatt slik at de ulike statsarkiv kan formidle kontakt til privatpersoner som påtar seg oppdrag mot betaling. Norsk Slektshistorisk Forening har også en oversikt over profesjonelle tilbydere. Den var tilgjengelig på nettsiden, men er for øyeblikket under ombygning. I mellomtiden kan man jo ta kontakt med kontoret eller andre av kontaktpersonene per e-post.

 

En separat sak er jo at man kan klare mye selv og ved hjelp av de gode hjelpere, blant annet her på Digitalarkivet. De profesjonelle har fortsatt sin misjon, selv om den herskende dugnadsånden til tider kan synes noe misforstått å ville undertrykke verdien av profesjonell hjelp.

 

Spørsmålet er godt stilt, og er nå forsøkt besvart.

 

Mvh Are

Endret av Are S. Gustavsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingmar,

 

Det kan ikke være helt riktig å kalle dette det "samme" tilbudet.

 

Det later nemlig til å være flere forskjeller mellom DIS-Norge sin tilnærming og den Norsk Slekshistorisk Forening (NSF) har benyttet. DIS-Norge opererer i denne forbindelse med betaling for formidlingstjenesten, flere forpliktende formkrav overfor tilbyder og en relativt lukket kommunikasjon, hvor dette tradisjonelt har vært åpent tilgjengelig hos NSF.

 

For trådstarter er muligvis dette underordnet, idet mye hjelp er gitt allerede. Debatten er like fullt en påminnelse om forholdet mellom gratis hjelp og betalte tjenester. Forholdene i Norge skiller seg trolig litt fra ellers i Skandinavia og resten av verden.

 

mvh Are

 

Endret av Are S. Gustavsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at det ville vært betryggende om jeg skulle kjøpe slike tjenester å vite at ikke hvem som helst bare kunne slenge seg på en slik liste. At det kreves at person/firma er registrert med org.nr, og må betale noen kr pr år for å "annonsere" ville ihvertfall ikke dempe mitt inntrykk av seriøsitet.

 

På den annen side er det jo utrolig med hvilken glød, kompetanse og entusiasme mange brukere både her og på DIS-forum kaster seg over ymse problemstillinger. Jeg har selv fått stor hjelp mange ganger når jeg har stått fast.

Men man kan ikke forvente seg å gratis få oversatt/transkribert lange skifter og lignende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld: Det er ikke slik at "hvem som helst" kan komme på NSFs oversikt over profesjonelle tilbydere, det stilles selvsagt noen krav.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

For ordens skyld: Det er ikke slik at "hvem som helst" kan komme på NSFs oversikt over profesjonelle tilbydere, det stilles selvsagt noen krav.

 

DTH

Hei Dag

 

Det vil vaere av interesse aa faa en oversikt over NSF's oversikt over profesjonelle tilbydere.

Jeg regner med at de aktuelle personer, vil vaere av interesse vedrorende innlegg I dette forumet (hvor dugnadsaanden er meget stor).

 

Jeg haaper med dette paa et svar vedrorende paa hvem de profesjonelle tilbydere er, regner med aapenhet her.......

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Endret av Ole Petter Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Dag

 

Det vil vaere av interesse aa faa en oversikt over NSF's oversikt over profesjonelle tilbydere.

Jeg regner med at de aktuelle personer, vil vaere av interesse vedrorende innlegg I dette forumet (hvor dugnadsaanden er meget stor).

 

Jeg haaper med dette paa et svar vedrorende paa hvem de profesjonelle tilbydere er, regner med aapenhet her.......

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Som det nevnes er våre sider under ombygging, men nåværende liste finnes her: http://genealogi.no/content/tabloid

Listen vil sikkert bli oppdatert på de nye sidene og i tillegg har vi også personer internt i foreningen som kan ta på seg oppdrag ved henvendelse til oss.

 

For andre som ønsker å kunne tilby tjenester på våre lister, så har vi krav om registrert firma med org. nr.

Om disse betaler for å stå på listen er jeg usikker på, men jeg ser poenget i at de burde betale litt for

å stå der. 

 

Nå er vi nok bortskjemte med mye gratis tjenester her i Norge, det er svært få steder der slektsforskere har 

så gode forhold som her i Norge, det er imponerende hvor mye den norske dugnadsånden har å si for

hva vi får til ;) Det hjelper mye å vise takknemlighet når man får hjelp og selv hjelpe der man har mulighet..

Når det er sagt så er også vi som foreninger avhengig av inntekter, da vi faktisk ikke får statsstøtte.

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det nevnes er våre sider under ombygging, men nåværende liste finnes her: http://genealogi.no/content/tabloid

Listen vil sikkert bli oppdatert på de nye sidene og i tillegg har vi også personer internt i foreningen som kan ta på seg oppdrag ved henvendelse til oss.

Mange takk for ditt svar David.

 

Jeg registrerte kun 3 personer, I din lenke.

Jeg leser at listen ikke er oppdatert, og forventer med dette aapenhet (hvor deres medlemmer, gransker med timelonn).

 

Dette blir noe ironisk, les debatten vedrorende manglende aapenhet vedrorende Riksarkivaren (omorganiseringen).

 

Jeg forventer dog at dere har en oversikt over de medlemmer, som granker mot betaling (eksempelvis 2014-2015).

Hvorfor skal noen paa dette forumet hjelpe dem (dugnadsaand-gratis), naar man ikke spiller med aapne kort????

Jeg forventer en komplett oversikt, det burde ikke vaere mye aa forlange.

 

Med vennlig hilsen

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det nevnes er våre sider under ombygging, men nåværende liste finnes her: http://genealogi.no/content/tabloid

Listen vil sikkert bli oppdatert på de nye sidene og i tillegg har vi også personer internt i foreningen som kan ta på seg oppdrag ved henvendelse til oss.

 

For andre som ønsker å kunne tilby tjenester på våre lister, så har vi krav om registrert firma med org. nr.

Om disse betaler for å stå på listen er jeg usikker på, men jeg ser poenget i at de burde betale litt for

å stå der. 

 

Nå er vi nok bortskjemte med mye gratis tjenester her i Norge, det er svært få steder der slektsforskere har 

så gode forhold som her i Norge, det er imponerende hvor mye den norske dugnadsånden har å si for

hva vi får til ;) Det hjelper mye å vise takknemlighet når man får hjelp og selv hjelpe der man har mulighet..

Når det er sagt så er også vi som foreninger avhengig av inntekter, da vi faktisk ikke får statsstøtte.

Hei igjen

 

Jeg leste ditt reigerte innlegg, for sent.

Jeg forstaar at foreningen trenger inntekter, samt at det er bra med deres krav for andre (ikke medlemmer).

 

Avslutningsvis; etterlyser fremdeles de personer som ikke er nevnt (les aapenhet)..

 

Med vennlig hilsen

Ole Petter Eriksen

Endret av Ole Petter Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

 

Jeg leste ditt reigerte innlegg, for sent.

Jeg forstaar at foreningen trenger inntekter, samt at det er bra med deres krav for andre (ikke medlemmer).

 

Avslutningsvis; etterlyser fremdeles de personer som ikke er nevnt (les aapenhet)..

 

Med vennlig hilsen

Ole Petter Eriksen

Det er selvsagt samme krav til alle vi henviser videre kontakt til.

Som det er nevnt på nettsidene har vi som forening ikke mulighet til å ta på oss enkeltoppdrag.

Men vi får stadig henvendelser om vi kjenner til noen som kan ta på seg oppdrag

og da har vi mulighet til å videreformidle kontakt, hvem som kan ta på seg oppdrag er jeg ikke sikker

på, men det kommer sikkert en oppdatert liste over disse etterhvert. 

 

Når det gjelder behovet for inntekter så er det ikke oppdragsforskning jeg tenkte på...

Det gjelder nok heller fremtidige utfordringer der svært mange foreninger innen både lokalhistorie og slekt opplever

inntektssvikt pga. færre medlemmer. Det er derfor viktig å huske på at svært få foreninger får statsstøtte.

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt samme krav til alle vi henviser videre kontakt til.

Som det er nevnt på nettsidene har vi som forening ikke mulighet til å ta på oss enkeltoppdrag.

Men vi får stadig henvendelser om vi kjenner til noen som kan ta på seg oppdrag

og da har vi mulighet til å videreformidle kontakt, hvem som kan ta på seg oppdrag er jeg ikke sikker

på, men det kommer sikkert en oppdatert liste over disse etterhvert. 

 

Når det gjelder behovet for inntekter så er det ikke oppdragsforskning jeg tenkte på...

Det gjelder nok heller fremtidige utfordringer der svært mange foreninger innen både lokalhistorie og slekt opplever

inntektssvikt pga. færre medlemmer. Det er derfor viktig å huske på at svært få foreninger får statsstøtte.

Mange takk for ditt svar.

 

Jeg ser frem til en oppdatert liste over personer, som gransker mot betaling.

Jeg vil presisere at jeg ikke er motstander av dette (granskning mot betaling).

 

Hva jeg derimot er skepsisk til, er om noen (som gransker mot betaling) oppretter et emne paa dette forumet (evnt.DIS-Norge).

Dette kan begrenses med et eget punkt (ved aa ikke tillate at saa skjer), ved videreformidling av kontakter. Meget enkelt.

 

Dette er bakgrunnen vedrorende mitt innlegg i dette emnet, da jeg tviler paa om noen brukere onsker aa hjelpe noen som gransker mot betaling (les gratis-arbeid/granskning til en person som tjener penger paa deres hjelp/granskning).

Vi kan nok vaere naive her paa berget, derfor viktig med aapenhet (personer som gransker mot betaling).

 

Mitt innlegg er godt ment, og takker igjen for ditt svar (og ser frem til en oppdatert liste). Registrerte privat-foretak, kan dog sjekkes.

 

Med vennlig hilsen

Ole Petter Eriksen

;)

 

 

 

Endret av Ole Petter Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for ditt svar.

 

Jeg ser frem til en oppdatert liste over personer, som gransker mot betaling.

Jeg vil presisere at jeg ikke er motstander av dette (granskning mot betaling).

 

Hva jeg derimot er skepsisk til, er om noen (som gransker mot betaling) oppretter et emne paa dette forumet (evnt.DIS-Norge).

Dette kan begrenses med et eget punkt (ved aa ikke tillate at saa skjer), ved videreformidling av kontakter. Meget enkelt.

 

Dette er bakgrunnen vedrorende mitt innlegg i dette emnet, da jeg tviler paa om noen brukere onsker aa hjelpe noen som gransker mot betaling (les gratis-arbeid/granskning til en person som tjener penger paa deres hjelp/granskning).

Vi kan nok vaere naive her paa berget, derfor viktig med aapenhet (personer som gransker mot betaling).

 

Mitt innlegg er godt ment, og takker igjen for ditt svar (og ser frem til en oppdatert liste). Registrerte privat-foretak, kan dog sjekkes.

 

Med vennlig hilsen

Ole Petter Eriksen

;)

Du har selvsagt et poeng der. Nå tror jeg vel det er vanskelig å få samlet alle som driver med oppdragsforskning på en slik liste også fordi vi må kunne kreve mer enn at personen har et foretak. Selv har jeg fått flere spørsmål om oppdrag, men foreløpig har jeg nok med egen slekt. Jeg tenker at for de som skriver bygdebøker eller har oppdrag så burde man kunne bruke debattforum, men opplyse at det er et oppdrag eller at man skriver bok. Selv jobber jeg med egen slekt og skriver artikler til slektshistoriewikien og da er det viktig å opplyse om det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for ditt svar.

 

Jeg ser frem til en oppdatert liste over personer, som gransker mot betaling.

Jeg vil presisere at jeg ikke er motstander av dette (granskning mot betaling).

 

Hva jeg derimot er skepsisk til, er om noen (som gransker mot betaling) oppretter et emne paa dette forumet (evnt.DIS-Norge).

Dette kan begrenses med et eget punkt (ved aa ikke tillate at saa skjer), ved videreformidling av kontakter. Meget enkelt.

 

Dette er bakgrunnen vedrorende mitt innlegg i dette emnet, da jeg tviler paa om noen brukere onsker aa hjelpe noen som gransker mot betaling (les gratis-arbeid/granskning til en person som tjener penger paa deres hjelp/granskning).

Vi kan nok vaere naive her paa berget, derfor viktig med aapenhet (personer som gransker mot betaling).

 

Mitt innlegg er godt ment, og takker igjen for ditt svar (og ser frem til en oppdatert liste). Registrerte privat-foretak, kan dog sjekkes.

 

Med vennlig hilsen

Ole Petter Eriksen

;)

Hei Ole Petter

 

Mener du at personer som står på slike lister skal ekskluderes fra å kunne spørre om egne ting i dette forumet også? Står man på en liste slektsforskere som tar betalt for oppdrag så skal man altså ikke kunne be om hjelp her inne?

 

Vil det også si at f.eks. bygdebokforfattere som ber om hjelp i forumet skal utelukkes? De har tross alt betalt for oppdraget de gjør.

 

Hvem kan vite om slektsforskere tar seg betalt eller ikke, uavhengig om denne står på en liste hos DIS-Norge eller NSF?

 

Disse foreningene samler ikke på en liste over "ekskluderte", men tilbyr derimot en slik liste over kvalifiserte slektsforskere om noen skulle føle at det var den rette vei å gå enten for å få hjelp med enkeltspørsmål eller for å lage en slektsbok, arrangere et slektsstevne eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ekskludere folk som tar oppdrag profesjonelt fra dette (og DIS') forum høres ut som en meget lite fruktbar løsning!

Hvorfor skulle man gjøre det? 

Om noen nekter å hjelpe slike proffer - så dem om det.

Uansett hvor proff man er så er det ingen som "vet alt", og ikke har bruk for hjelp.

Det er ikke akkurat det samme som om man får betalt for å grave en grøft, og så får noen andre til å utføre jobben gratis...

 

Riktignok finnes det noen her (og på DIS) som gjerne legger ut spørsmål fordi de ikke "gidder" å gjøre letejobben sjøl, men disse er vel oftest å regne som amatører heller enn "proffer"?

Endret av Bjørn K Nilssen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.