Gå til innhold
Arkivverket
Dag Jarnøy

Betalende Feriekolonier arkiver

Recommended Posts

Dag Jarnøy

Hei, finnes det noe om Betalende Feriekolonier, som holt til på Jeløya i 1960 årene? I Statsarkiv, Digitalarkiv eller Privatarkiv? Jeg har lett litt på nett. De ble startet i 1906 og har et par jubileumsbøker, men det er før 1960 og 1962 som jeg leter etter. Tenker på ansatte eller deltakerlister over hundrevis av barn for Jeløya feriekoloni (Sjøhaug, Vangen og Solrabben). Søknader og betalingsinformasjon etc. Kan det finnes noe?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Odd Halvorsen

Dessverre, vi kan ikke se at vi har arkiv etter denne virksomheten.  Kommunen kan kanskje ha noe. 

Vennlig hilsen

Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Svein-Tore Andersen

Hei

Jeg har vært på Sjøhaug siden 1983 og kjenner historien ganske godt.

Jeg lurer på om du har bilder fra du var der, eller annen info som vi kunne ha glede av

Du kan lese om stedet slik det er nå på www.sjohaug.no

har lagt ved et bilde fra 1961 og 1959

post-6668-0-52668500-1464610392_thumb.png

post-6668-0-96153100-1464610425_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Svein-Tore Andersen

Å det er deg det ja. Flott historie og spennende å lese for oss som bor der nå

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bente Øien Hauge

Hei Dag

Fant du ut om det finnes noe arkiv etter feriekolonien på Jeløya? Jeg var der sommeren 1963 og hadde nummeret 37. Av oppholdet husker jeg bare korte glimt og stemninger, men det var veldig morsomt å se igjen bildene og teksten du hadde lagt ut!

Synes å huske at det var kurongspill i bygningen i midten, i kjelleren? Som et lesende og tegnende barn var jeg nok litt redd for andre som var litt større og tøffere enn meg. Men badingen husker jeg med glede; vi fikk kanskje holde på så lenge vi ville? Det var jo luksus for et bybarn!

Og jeg har fortsatt (et sted) diplomet de ga meg, med teksten "Fordi du spiste som en hest og pratet som en prest". Sannsynligvis ganske treffende. Lurer på hva de skrev på andres diplomer?

Vi skulle ha en forestilling mot slutten av oppholdet. I den forbindelse ble jeg betrodd å ta vare på et ark med teksten til "Noen barn er brune". Da jeg mistet dette arket, ble jeg så redd! Vet ikke om jeg trodde hele forestillingen ville bli ødelagt på grunn av meg eller om jeg var redd for straff. Kombinert med generell hjemlengsel førte det i alle fall til at jeg presset min far til å komme og hente meg før tiden. Det jeg husker best, er lettelsen da vi kjørte derfra - men også at jeg kikket bakover mot bygningene for å se om noen kom løpende etter for å spørre etter arket med sangteksten.

:-)

Endret av Bente Øien Hauge

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.