Gå til innhold
Arkivverket

Ønsker hjelp til å finne oldefaren min


Elise Holth
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har lyst til å finne opplysninger om min oldefar som jeg vet veldig lite om. Han var altså faren til mormoren min, men det ble ikke registrert i kirkebøkene. Jeg vet bare navnet hans og at han flyttet til USA en gang etter 1932 og fikk flere barn der. Det er ingen i slekta mi som lever som vet noe mer. Når jeg søker kommer det opp mange ved hans navn. Er det noen som vet om det er gode muligheter for å finne ut mer om ham og i så fall hvordan?

 

Elise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kan oppgi navnet hans, så kan det være et utgangspunkt for videre søk. Vet du hvor han bodde før han flyttet til USA? Hvis navnet hans ikke er registrert i kirkebøkene, hvordan vet du navnet hans? 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger!

 

Navnet til oldefar var Edvin (evt. Edwin) Jørgensen. Jeg vet ikke hvor han bodde, men mormoren min ble i alle fall født i Kristiansund, der moren hennes bodde. Jeg vet navnet til oldefar fordi jeg spurte mormoren min én gang. Hun likte ikke å snakke om det. Etter mormor døde fant jeg ut at hun ble døpt Harriet Kornelie Jørgensen. Senere byttet hun til morens etternavn, Strand.

 

Hvordan kan jeg finne opplysninger om mormors dåp/konfirmasjon, da? Jeg tror ikke det er tilgjengelig på internett.

 

Oldemor ble forøvrig født i 1906.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det kan jeg prøve! Men mine eldre slektninger sier at oldefar ikke er registrert som faren til mormor i kirkebøkene. Er det noe annet du mener jeg bør finne i kirkebøkene som er nyttig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg tittet i kirkebøker for Kristiansund som er frigitt. (til 1930).

Navnene på far og mor er alltid ført inn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler uansett direktekontakt med Statsarkivet for å få avklart hva som står i kirkeboka, Kanskje var det også en farskaps- eller bidragssak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vel, da skal jeg forsøke å få informasjon om det slik Leif foreslo. Oldemor og oldefar giftet seg ikke. Det er vel derfor ingen ville snakke om dette, tenker jeg.

 

Mormor giftet seg med en normann på en norsk ambassade i Brasil i 1955. Er det noen som vet hvor er det er registrert da?

 

Jeg vet forresten også ganske sikkert at oldefar døde i USA i 1975/-76.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel derfor ingen ville snakke om dette, tenker jeg.

Haha, det er det vanlige med gamle slektninger som sitter fast i gamle dagers moralske forestillinger. Jeg slet med å finne oldeforeldrene mine i flere år, som ingen visste hvem var. Da jeg omsider fant dem, viste det seg at begge var født utenfor ekteskap - uekte. Da jeg fortalte til en gammel tante at jeg hadde funnet dem, og fortalte om omstendighetene, så svarte hun:

'Åja da, æ væstt da om dæm. Men vi snakke itj om det, sjø!'  :wacko:

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du kan få noen hjelp av min historie her. Mammas far Leif Emil Kristensen fra Trondhiem fikk en datter utenfor ekteskap i 1933, mens han var gift med mormor. Mormor fant et

brev en gang mens de var gift, og brevet var angående datter født utenfor ekteskap. Barnets mor var fra Kristiansund. For å forsøke å finne ut av mammas halvsøster som vi ikke har navn

på har jeg forsøkt å kontakte skifteretten angående mammas fars dødsfall i 1967, Trondheim byarkiv, Statsarkivet i Trondheim, og så har jeg lest Norsk Kundgjøringstidende for 1933 og

1934 på mikrofilm uten å finne noe. Det var noen farsskapssaker på disse mikrofilmene, og det var fra flere steder i landet. Det var da helst hvis de ikke visste adressen til barnets far, eller

hvis han ikke vedkjente seg farskapet. Er kanskje verdt å  prøve en slik mikrofilm? Nå er det vel noe fra Norsk Kundgjøringstidende som har blitt digitalalisert. Jeg har gitt opp å finne ut

om mammas halvsøster jeg da,.men du kan være heldigere og du har tross alt navn på din bestemor født i 1933

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olaf: Ikke sant - mye som var skammelig på den tiden. De gjør det vanskelig for oss!

 

 

Anne Lise: Så dumt at du ikke kom til bunns i det. Jeg blir ikke veldig overrasket hvis det viser seg at historien om oldefar i Amerika er oppspinn. Bestefaren din het vel ikke Jørgensen? He, he... Takk for tipset med mikrofilm - det kan jeg prøve!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei min bestefar het Leif Emil Kristensen. Moren til mammas halvsøster som ble født i 1933 skal være Åse eller Åshild Johansen, men jeg finner ingen med dette navnet ved folketellingen 1910 eller som døpt i 

Kristiansund 1910-1915, og jeg så også på noen år for konfirmanter. De på Statarkivet i Trondheim har sett i kirkebøker for Kristiansund etter 1930, og finner ingen jente med foreldre Leif Emil Kristensen og 

Åse eller Åshild Johansen født 1933, og jeg tror de så til og med 1936. Barnet kan jo være født et annet sted, og så har hun kanskje bodd sammen med moren der etter 1933. Mormor kan også ha husket feil

navn på moren til barnet. Mormor sendte noe til moren og barnet(kanskje klær eller noe annet), og mormor hadde god husk til hun var over 90 år. Eneste måten å finne ut av dette på må være om mammas

halvsøster lever eller har etterkommere, og at de finner meg eller andre i familien. Har også forsøkt å finne ut om Åse eller Åshild Johansen kan ha blitt gift med noen andre i Kristiansund 1933-1840 uten å lykkes. Tenkte kanskje at barnet fulgte moren. SÅ jeg begynner å tro at navnet Åse eller Åshild johansen er oppspinn, eller at moren til barnet født 1933 kan ha leid hos en dame med det navnet

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er dumt at det skal være så vanskelig for deg å finne ut av din bestemors far, og dumt at jeg ikke finner noe om mammas halvsøster født samme året som din mormor.

Vil gjerne høre om det om du finner ut av detteLever din bestemor? Sjansen er jo tilstede for at vi leter etter samme damen hvis vi begge har fått feil opplysninger, men det ser

ikke helt slik ut da. Tidspunket for når din bestemor stemmer faktisk også noenlunde med når hun jeg leter etter skulle være født. Min mor som lever ble født senere samme år,

og halvsøsteren skulle være født et par måneder før henne. Mormor og mammas far ble etterhvert skilt

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jo vært veldig spennende. Men jeg er ganske sikker på at oldefar het Jørgensen til etternavn, i og med at mormor ble døpt Jørgensen. Hun døde dessverre for to år siden.

 

Jeg skal oppdatere hvis jeg finner ut av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan oppdatere jeg også hvis jeg finner ut av det, men jeg tviler stort på at jeg finner ut av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Har du gjort forsøk på å finne en Edvin Jørgensen i 'passende' alder - mao født i tida 1890 til 1910- ved FT 1900 og 1910 ?

 

FT 1900 med søkebegrep fornavn = ed* *in*, etternavn = jørgen*, kjønn = m og fødselsår = 189* gir kun 5 kandidater  hvorav to hadde dobbelt fornavn.

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/sok/1900?fornavn=ed*+*in*&etternavn=j%C3%B8rgen*&kjonn=m&familiestilling=&sivilstand=&yrke=&fodselsaar=189*&fodested=&ny_husholdning=&bostatus=&sedvanlig_bosted=&antatt_oppholdssted=&statsborgerskap=&trossamfunn=&bygning_for_natteopphold=&etnisitet=&spraak=&merknader=&type=person&bosted=&gaardsnummer=&bruksnummer=&gaardseier=&hustype=&beliggenhet=&etasje=&ship_name=&ship_type=&ship_home=&ship_location=

 

Tilsvarende søk for FT 1910 og fødselsår = 19* gir ytterligere 6 kandidater hvorav 4 hadde dobbelt fornavn.

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/sok/1910?fornavn=ed*+*in*&etternavn=j%C3%B8rgen*&kjonn=m&familiestilling=&sivilstand=&yrke=&fodselsaar=19*&fodested=&alder=&ny_husholdning=&bostatus=&sedvanlig_bosted=&antatt_oppholdssted=&statsborgerskap=&trossamfunn=&bygning_for_natteopphold=&arbeidsledig=&etnisitet=&spraak=&merknader=&utflyttingsaar=&tilbakeflyttingsaar=&bosted_i_norge=&bosted_i_amerika=&stilling_i_amerika=&merknader_amerika=&type=person&bosted=&gaardsnummer=&bruksnummer=&gaardseier=&hustype=&beliggenhet=&etasje=

 

Som du ser er det et særtrekk ved disse 11 at 7 av dem var født i Nord-Norge, så der må Edvin må ha vært populært  som dåpsnavn for gutter på den tida.

 

Det er vel en viss grad av sannynlighet for at 'din' Edvin Jørgensen befinner seg blant disse 11. For å  redusere antall kandidater ytterligere kunne en jo som en elimineringsprosess søke å kartlegge den videre skjebne til hver enkelt av dem. Normalt skulle ikke dette være alt for tidkrevende.

 

En ting jeg også vil nevne er muligheten for et spørsmål om hjelp til å spore Edvin Jørgensen i USA vha DIS' Slektsforum/Etterlysninger  - http://www.disnorge.no/slektsforum/viewforum.php?f=2281Hvis du inkluderer alt du vet om ham i etterlysningen, tror jeg at du vil kunne få respons og kanskje komme nærmere svaret på hva det ble av ham.

 

Kjell H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.