Gå til innhold
Arkivverket
Eiliv Sørhus

Hvor ble det av Gidsken Jonsdatter Kveberg/Sørhus fra Alvdal?

Recommended Posts

Eiliv Sørhus

Gidsken Jonsdatter Kveberg ble født i 1801 på Kjøllmoen, Kveberg, Lilleelvdalen, Hedmark. Hun var nummer to i søskenflokken på fem, alle barn av Jon Estensen Kveberg  (1768-1848) og True Arnesdatter Eggen (1767-1851).

 

Gidsken ble døpt 15. mars 1801 i Lilleelvdalens Kirke, Alvdal, Hedmark. Blant hennes faddere finner vi Lars Hansen Kveberg, Esten, Anna Avlesdatter og Margnild Jonsdatter Kveberg . Den 29. mars 1801 ble moren tatt inn igjen i menigheten (introdusert).

 

Gidsken's dåp: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603370701.jpg

 

Gidsken ble konfirmert 20. oktober 1816 i Lilleelvdalens Kirke, Alvdal, Hedmark.

 

Gidsken's konfirmasjon: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603390072.jpg

 

20. januar 1833 står hun som fadder for sin niese Brynhild Brynjulfsdatter Hogstad i Tylldalen, Hedmark.

 

Gidsken som fadder: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603400725.jpg

 

 

 

 

Etter dette har jeg ikke funnet noen spor. Jeg har lett blant utreisende fra Alvdal og Tynset, døde i Alvdal, Tylldal og Folldal og inngåtte ekteskap i Alvdal, samt folketellingene for Alvdal og nabobygdene for 1865. Er det noen som enten vet om en ledetråd eller har noen flere tips?

 

mvh

 

Eiliv

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grethe Flood

Jeg tok et personsøk på "Gidsken" og "Sørhu*" i Digitalarkivet og da dukket denne damen opp som innflytter til Ytterøy prestegjeld, Mosvik sokn, i 1835. Hun kom fra Tønseth:

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/if/person/pi00000000025715

 

Her er innflyttingen i kirkeboka - nederst høyre side, nr. 3/1835. Som nr. 2 er det registrert, så vidt jeg kan se, en Anne Simonsdatter Kveberg fra Tønseth:

 

Nord-Trøndelag fylke, Mosvik i Ytterøy, Ministerialbok nr. 733A01 (1817-1842), Innflyttede 1832-1835, side 608-609. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16413&idx_id=16413&uid=ny&idx_side=-185
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070926650288.jpg

 

Her er Anne Simonsdatter Qveberg i den søkbare innflytterlista:

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/if/person/pi00000000025714

 

I 1834 er det registrert to innflyttere: Erik Simonsen Qveberg og Simon Simonsen Qveberg, begge tjente på Winje: 

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/if/person/pi00000000025711

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/if/person/pi00000000025712

 

 

 

 

 

 

Endret av Grethe Flood

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grethe Flood

En Gisgen Johnsdatter, 30 år, giftet seg i Mosvik i 1842 med Hagbart Carlsen:

Nord-Trøndelag fylke, Mosvik i Ytterøy, Ministerialbok nr. 733A01 (1817-1842), Ekteviede 1842, side 408-409. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16413&idx_id=16413&uid=ny&idx_side=-131
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070926650233.jpg

 

Antakelig samme par som har datteren Albertine til dåpen i Mosvik i 1842. Her kalles barnefaren Hagbart Abrahamsen:

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/dp/person/pd00000002462899

 

Jf.: http://heim.ifi.uio.no/~jensj/Slekt/Family/8364.html

 

I lenken til slektssiden står det at Gidsken var født i Gusdal i 1803 - jf. f.t. 1865:

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038340002761

 

En Gidsken Jonsdatter Vinjehougen døde i Snåsa i 1884, hun var født 1802:

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/gr/person/pg00000001675508

 

Men jeg ingen garanti for at det er samme damen vi snakker om her. 

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Eiliv Sørhus

Dette var jo godt nytt. Takk for å arbeidet som er gjort.  Det er i hvert fall å anta at det er rett Gidsken du har som innflytter i 1834/35. Nå har jeg i hvert fall noe mer begrenset område å lete etter. 

 

Ser at det er den Gidsken du henviser til i Mosvik/Ytterøy er den eneste Gidsken der i 1865 tellingen. Nå er det ikke sikkert hun lenger befinner seg der. Verken Anne, Simon eller Erik er å finne i denne tellingen.

 

Har likevel gått til verks for å finne ut av denne Gidsken i 1865-tellingen, om hun kan være en annen person. Når jeg søker på stedet Gusdal er det ikke noen eldre prestegjeld som kommer opp. Jeg antar at det egentlig er snakk om Gausdal. Har jeg rett, eller henviser Gusdal til noe annet? I hvertfall er det ingen Gidsken som er født i Gausdal fra 1799 til 1814. Og er det Gausdal, så kan det jo tyde på at det er feil informasjon i folketellingen.

 

Når det gjelder Simonsbarna fra Qveberg er det å anta at det er sønner av Simen Knutson Sveien og Mille Larsdatter Oppistuen som var brukere av Kveberg Søndre fra 1802. Disse hadde ifølge bygdeboka for Alvdal (1952-utgava) ingen datter som het Anne, men denne utgaven vet jeg har noen feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grethe Flood

Jeg kan ikke skjønne annet enn at du har rett mht Gusdal - Gausdal. Ved søk på fødested Gusdal i f.t. 1865, får jeg særlig mange treff på personer i Oppland fylke. Fødselsåret på Gidsken i 1865 og på Gidsken som dør i Snåsa i 1884, er også svært nær din Gidsken. Noen ganger hadde det vært gull verdt å ha en kilde som de har i Sverige: husforhørene. 

 

Er det Simon som flytter fra Mosvik her?

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/uf/person/pu00000000053140

 

Så dukker det opp en Simon Simonsen Qveberg fra Tynset i sjømannsrullene for Stavanger...!

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/uf/person/pu00000000053140

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

Lenke 1 og 2 er den samme,Grethe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

Slettet

Endret av Ann-Mary Engum

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

Jeg kan ikke skjønne annet enn at du har rett mht Gusdal - Gausdal. Ved søk på fødested Gusdal i f.t. 1865, får jeg særlig mange treff på personer i Oppland fylke. Fødselsåret på Gidsken i 1865 og på Gidsken som dør i Snåsa i 1884, er også svært nær din Gidsken. Noen ganger hadde det vært gull verdt å ha en kilde som de har i Sverige: husforhørene.

 

Er det Simon som flytter fra Mosvik her?

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/uf/person/pu00000000053140

 

Så dukker det opp en Simon Simonsen Qveberg fra Tynset i sjømannsrullene for Stavanger...!

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/uf/person/pu00000000053140

 

 

Simon og Erik flyttet fra Mosvik samme dag.

 

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070926650280.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

En Gisgen Johnsdatter, 30 år, giftet seg i Mosvik i 1842 med Hagbart Carlsen:

Nord-Trøndelag fylke, Mosvik i Ytterøy, Ministerialbok nr. 733A01 (1817-1842), Ekteviede 1842, side 408-409.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16413&idx_id=16413&uid=ny&idx_side=-131

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070926650233.jpg

 

Antakelig samme par som har datteren Albertine til dåpen i Mosvik i 1842. Her kalles barnefaren Hagbart Abrahamsen:

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/dp/person/pd00000002462899

 

Jf.: http://heim.ifi.uio.no/~jensj/Slekt/Family/8364.html

 

I lenken til slektssiden står det at Gidsken var født i Gusdal i 1803 - jf. f.t. 1865:

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038340002761

 

En Gidsken Jonsdatter Vinjehougen døde i Snåsa i 1884, hun var født 1802:

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/gr/person/pg00000001675508

 

Men jeg ingen garanti for at det er samme damen vi snakker om her.

 

 

 

Er det samme Albertine f 1842,som ble gift med Isaach Adolf Kaasbøll i Chicago?

http://heim.ifi.uio.no/~jensj/Slekt/Family/1082.html

 

 

Albertine Græsdal ble konfirmert i 1857.

Foreldre Hagbarth Abrahams. og Gidsken Johnsd.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=full&show=133&uid=136784

 

Samme Albertine?

Albertine Carls. 30 år emigrerte fra Trondheim i 1872.Fra Mosvigen.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=EMITROND&gardpostnr=9817&personpostnr=9817#nedre

Endret av Ann-Mary Engum

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

En Gisgen Johnsdatter, 30 år, giftet seg i Mosvik i 1842 med Hagbart Carlsen:

Nord-Trøndelag fylke, Mosvik i Ytterøy, Ministerialbok nr. 733A01 (1817-1842), Ekteviede 1842, side 408-409.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16413&idx_id=16413&uid=ny&idx_side=-131

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070926650233.jpg

 

Antakelig samme par som har datteren Albertine til dåpen i Mosvik i 1842. Her kalles barnefaren Hagbart Abrahamsen:

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/dp/person/pd00000002462899

 

Jf.: http://heim.ifi.uio.no/~jensj/Slekt/Family/8364.html

 

I lenken til slektssiden står det at Gidsken var født i Gusdal i 1803 - jf. f.t. 1865:

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038340002761

 

En Gidsken Jonsdatter Vinjehougen døde i Snåsa i 1884, hun var født 1802:

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/gr/person/pg00000001675508

 

Men jeg ingen garanti for at det er samme damen vi snakker om her.

 

 

 

 

 

 

 

 

Angående Hagbarth Carlsen/Abrahamsen.Ser at Hagbert og Gisken har en pleiedatter fra Gausdal boende hos seg i 1865.

  • Tellingsår: 1865
  • Kommune: Ytterøy
  • Kommunenummer: 1722
  • Navn på bosted: Græsdal
Antall personer registrert på bostedet: 4. Trykk på tidslinje.gif for å se på tidslinjen for personen.

 

Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet

Hagbart Carlsen Hf. g Hmd. med Jord Sømand 1816 Mosvig

Gisken Johnsdatter hans Kone g 1803 Gusdal

Albertina Hagbartsdatter deres Datter ug 1842 Gusdal Martina Samuelsdatter Pleiedatter ug 1854 Gusdal

 

 

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1722&kenr=005&bnr=0034&lnr=000

 

 

 

Datteren Albertine sto med navnet Græsdal ved konfirmasjonen.

 

Er dette hennes far?

 

Han var enkemann i 1875.

 

 

 

  • Tellingsår: 1875
  • Kommune: Ytterøen
  • Kommunenummer: 1722
  • Navn på bosted: Græsdalen
Antall personer registrert på bostedet: 3. Trykk på tidslinje.gif for å se på tidslinjen for personen.

 

Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet

 

 

Hagbart Karlsen hf e Husmand, Møller 1816 Mosviken Ytterøen

 

 

Nikoline Nilsdatter tj e Husholderske 1828 Værrans Sogn Ytterøen

 

 

Lornts Johannessen Nikolines s ug 1863 Mosviken Ytterøen

 

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=1722&kenr=006&bnr=0050&lnr=00

 

 

??

 

Men her står det at ANNE Gisken Johnsdatter var enke da hun døde i des 1874.

 

Anne Gisken Johnsdatter Vinje,70 år, døde 2 des 1874.

 

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Mosvik, Ministerialbok nr. 733A03 (1870-1883), Døde og begravede 1875, side 158.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2489&idx_id=2489&uid=ny&idx_side=-127

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050509011217.jpg

 

 

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Mosvik i Ytterøy, Klokkerbok nr. 733C01 (1871-1887), Døde og begravede 1874, side 156.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16416&idx_id=16416&uid=ny&idx_side=-126

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070926660347.jpg

 

 

Kan det være en feilføring at hun står som enke?

Ser at svigerfaren,Abraham Carlsen,79 år,som døde på Ulvenget 18 feb 1867.

 

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Mosvik i Ytterøy, Ministerialbok nr. 733A02 (1843-1870), Døde og begravede 1866-1868, side 215.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2488&idx_id=2488&uid=ny&idx_side=-203

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050509011015.jpg

Endret av Ann-Mary Engum

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

Gjertine Hagbartsdatter

Norway, Baptisms, 1634-1927

birth:
19 October 1846
christening:
Ytterøy, Nord-Trøndelag, Norway
death:
19 October 1846
residence:
1846
Nord-Trøndelag, Norway
father:
Hagbart Abrahamsen
mother:
Gisgen Johnsdat

 

 

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Mosvik i Ytterøy, Ministerialbok nr. 733A02 (1843-1870), Døde og begravede 1847, side 192.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2488&idx_id=2488&uid=ny&idx_side=-180
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050509010992.jpg

Endret av Ann-Mary Engum

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

Litt på siden av spørsmålet til trådstarter.

Denne pleiedatteren på tellingen 1865,med angivelig fødested Gusdal, er kanskje en brordatter til Hagbarth?

 

Feil fødested på Martine?

 

Fant ei Anne Mortine Samuelsdatter f på Ulvenget 22 mai 1854.Faren kalles Samuel Carlsen.

 

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050509010865.jpg

 

Hun giftet seg 9 juli 1876 i Mosvik.

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:N7TR-1BJ

 

Faren Samuel f 2 sept 1829.

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:NHW7-SGZ

 

Da var det kanskje feil fødested på Gisken i 1865 også ?

Endret av Ann-Mary Engum

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Eiliv Sørhus

Takk for all hjelp. Ser det var et innlegg jeg forberedte i går som aldri ble sendt, så nå kan jo det oppdatteres. Ut i fra hva jeg har funnet så er det minimum snakk om to Gidsken, men kan være 4. Med nedenunder oppsamling av kilder er det bevist at nummer 2 ikke er noen av de andre. Det er sannsynlig at nummer 3 og 4 er de samme. Nummer 1, 3 og 4 kan fremdeles være de samme, men da forutsetter det at informasjon i 1865-tellingen er feil, dvs at nummer 3 ikke er fra Gausdal. Og jamfør post nummer 4 har ingen Gidsken vært å oppspore født i Gausdal mellom 1799 og 1814.

  1. Gidsken Jonsdatter Kveberg/Sørhus. Datter av Jon Estensen Kveberg og True Arnesdatter Eggen.

    Dåp 15.03.1801: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603370701.jpg

     

    Konfirmasjon 20.10.1814: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603390072.jpg

    Innflytter i Mosvik 1834: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16413&idx_id=16413&uid=ny&idx_side=-185


     
  2. Gidsken Jonsdatter Holumsrynning/Vinjehaugen. Datter an Joen og Marit. Gift med Peder Ingebrigtson Vinjehaugen

    Dåp 03.10.1802: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16449&idx_id=16449&uid=ny&idx_side=-132

    Konfirmasjon 24.05.1818: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2501&idx_id=2501&uid=ny&idx_side=-200

    Ekteskap 30.11.1841: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2501&idx_id=2501&uid=ny&idx_side=-179

    Folketellingen 1865: http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f61736&gardpostnr=86&personpostnr=540&merk=540#ovre

    Død 07.03.1884: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6614&idx_id=6614&uid=ny&idx_side=-147


     
  3. Gidsken Johnsdatter Winje/Græsdal. Gift med Hagbat Abrahamsen/Carlsen Ulvenget/Græsdal/Carlsen. 

    Gift 06.01.1842: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16413&idx_id=16413&uid=ny&idx_side=-131

    Mor til Albertine  20.02.1842: http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/dp/person/pd00000002462899

    Mor til Gjertine 19.10.1846: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2488&idx_id=2488&uid=ny&idx_side=-179

    Folketelling 1865: http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/38340/95/


     
  4. Ann Gidsken Johnsdatter Vinje. Dør på Vinje, Mosvik i 1874 70 år gammel. Hun er oppgitt som enke. Skal ikke se bort i fra at det er den samme som nummer 3.

    Død: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16416&idx_id=16416&uid=ny&idx_side=-126

Litt på siden av spørsmålet til trådstarter.
Denne pleiedatteren på tellingen 1865,med angivelig fødested Gusdal, er kanskje en brordatter til Hagbarth?

Feil fødested på Martine?

Fant ei Anne Mortine Samuelsdatter f på Ulvenget 22 mai 1854.Faren kalles Samuel Carlsen.

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050509010865.jpg

Hun giftet seg 9 juli 1876 i Mosvik.
https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:N7TR-1BJ

Faren Samuel f 2 sept 1829.
https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:NHW7-SGZ

Da var det kanskje feil fødested på Gisken i 1865 også ?

 

Ser man i den skannede folketellingen fra 1865 ser man at den digitale er noe feilskrevet, da det bare er Gidsken som skal være oppført med et annet fødested enn Mosvik. Her er det transkribenten som har misforstått. Men jeg har fremdeles ikke utelatt at Gisken gift med Hagbart er den Gidsken som kom fra Alvdal/Tønset som jeg leter etter, og dermed at det er feil informasjon i folketellingen. 

Endret av Eiliv Sørhus

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Eiliv Sørhus

En finner både Hagbart og Gidsken som faddere til samme barn fire år før de blir gift:

 

Faddere i 1838: http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=dp17221817mos&gardpostnr=567&personpostnr=4720&merk=4720#ovre

Her står det oppført at Gidsken bor på gården Winje. Og det er på Winje Gidsken som gifter seg med Hagbart i 1842.

Når Gidsken fra Alvdal ankommer Mosvik begynner hun å jobbe som tjener for Hr. Jenssen. En ser at Qveberg-guttene som hadde kommet samme år (de står oppført på to forskjellige år, men i kommentaren til Gidsken og Anne står det at de hadde kommet året før) begynte å jobbe på Winje går. Jeg søkte i dåpsregistrene etter Jenssen, og finner at Anton P. Jenssen går igjen med ulike titler og med prominente faddere, og da bosatt på Winje gård. Søkte opp Anton P. Jenssen og får bekreftet at han nok var en vell ansett mann i Mosvik:

 

 

Sønnen Anthon Peter Jenssen kjøpte Vinje Bruk i Mosvik. I 1851 overdro Anthon Jenssen bruket til sønnen Benedict Jenssen. Benedict Jenssen (18.12.1822- 13.2.1883) giftet seg med Anne Knutzon (28.5.1830 - 15.9.1856) fra Kristiansund, men hun døde etter et kort ekteskap.

Anthons datter Anne Margrethe Jenssen ble gift med  Herman Løken, som fikk i gang den store brenneridrifta på gården Sundnes på Inderøy.

Handelsslekten Jenssen

 

 

Jeg ser det som mer og mer sannynlig at Gidsken Jonsdatter Winje som giftet seg med Hagbart er den Gidsken som kom fra Alvdal.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Eiliv Sørhus

En annen interessant link her:

Albertine reiste over til USA, og giftet seg kort tid etter med Isaach Adolf Kaasbøll.

 

Isaach Adolf sin søster Henrietta Catharina Kaasbøll giftet seg med Christian Mathias Jenssen, en nevø av Anton P. Jenssen på Winje gård.

 

Slektskart over Kaasbøll-slekten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

Ja,det er vel samme slektsside som ble lagt inn i #3og #9.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Eiliv Sørhus

Ja,det er vel samme slektsside som ble lagt inn i #3og #9.

 

Ja, det er det. Poenget er at Albertine, datter til ei som har jobbet som tjenestepige på gården til stortingsmann Anton P. Jenssen, gifter seg med svoger til Anton P. Jenssens nevø.

 

Albertine ble født en måned inn i et ekteskap, og foreldrene var da inderster. Slektene Jenssen og Kaasbøl var en helt annen økonomsik klasse. 

 

Også Adolf reiser over dammen den 18.04.1872. 

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=EMITROND&gardpostnr=9735&merk=9735#ovre.

 

Mindre enn to måneder senere gifter de seg.

 

Hvorfor giftet de seg ikke i Norge? Var det utenfor hva som var akseptabelt? Er det her snakk om en kjærlighetshistorie på tvers av klassesamfunnet? Bare spekulasjoner, men interessant.

Endret av Eiliv Sørhus

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grethe Flood

Her er den skannede versjonen av den originale tellingen. Gidsken og familien helt nederst på siden:

 

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Ytterøy prestegjeld, Statlig folketelling 388 (RA/S-2231/E), 1865-1865, oppb: Riksarkivet.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/38340/95/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-ft20090805320248.jpg

 

 

Hadde vært interessant å finne Gidsken i folketellingen 1875 for Ytterøy/Mosvik. Hvis den rette Gidsken ennå var i live da. Jeg har ikke full oversikt over alle innleggene. Der kunne vi eventuelt fått opplyst fødested....! Ser ikke at 1875-tellingen for Ytterøy/Mosvik er skannet eller søkbar i DA, så da må man vel til Statsarkivet i Trondheim, i alle fall kan man stille spørsmål om et oppslag...?

 

 

Endret av Grethe Flood

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Eiliv Sørhus

 

Her er den skannede versjonen av den originale tellingen. Gidsken og familien helt nederst på siden:

 

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Ytterøy prestegjeld, Statlig folketelling 388 (RA/S-2231/E), 1865-1865, oppb: Riksarkivet.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/38340/95/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-ft20090805320248.jpg

 

 

Hadde vært interessant å finne Gidsken i folketellingen 1875 for Ytterøy/Mosvik. Hvis den rette Gidsken ennå var i live da. Jeg har ikke full oversikt over alle innleggene. Der kunne vi eventuelt fått opplyst fødested....! Ser ikke at 1875-tellingen for Ytterøy/Mosvik er skannet eller søkbar i DA, så da må man vel til Statsarkivet i Trondheim, i alle fall kan man stille spørsmål om et oppslag...?

 

 

 

Se post #13.

 

Trolig er hun den Gidsken som dør i 1874.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Eiliv Sørhus

Ja, det er det. Poenget er at Albertine, datter til ei som har jobbet som tjenestepige på gården til stortingsmann Anton P. Jenssen, gifter seg med svoger til Anton P. Jenssens nevø.

 

Etter nærmere søk så viser det seg at det er bror til Anton som blir valgt inn som Stortingsmann, og ikke Anton.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Eiliv Sørhus

Angående Gausdal. Det finnes ingen Gidsken i 1801 eller 1865 tellinga overhodet. Da har jeg søkt på navn som begynner på gi - ge - ji og je.

 

Jeg antar derfor at vår Gidsken ikke kan være fra Gausdal, da det navnet ikke ser ut til å eksistere der, da og med tanke på tidligere nevnte undersøkelser at det ikke finnes noen Gidsken født der mellom 1799 og 1814.

 

Det er ingen andre Gidsken å finne blant registrerte i Mosvik. De to Gidsken vi har å forholde oss til, heter begge Johnsdatter, er født beregnet omtrent samtidig, og begge har en relasjon til gården Winje/Vinje. De to Gidsken vi forholder oss til overlapper hverandre ikke. 

 

Jeg antar derfor med stor sannsynlighet at det er snakk om en og samme person. Anser saken som løst til noen eventuelt kommer med motbevis.

 

Takk til Grethe Flood og Ann-Mary Engum som har bistått.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.