Gå til innhold
Arkivverket
Jon-Sverre Samuelsen

Grensevakter i 1905

Recommended Posts

Jon-Sverre Samuelsen

Jeg har lest at det fantes ga 23000 grensevakter i 1905. De fleste var stasjonert langs svenskegrensa fra Kongsvinger til Halden høsten 1905.

Min morfar, Carl Richard Jensen (1878-1963) var en av dem. Han er med i alle folketellingene fra Kristiania og i 1905 bor han antakelig i Svingens gade 20 med kone, Elfrida Susanne f Bodin og 1 barn Gunvor Solveig, (1904-1985). Det er mulig de bodde i Jens Bjelkes gate, men flyttet antakelig på denne tiden til "Gråstua" i Svingens gade 20.

Er det mulig å finne ut hvilken militær enhet Richard tilhørte og hvor den var stasjonert? Han fortalte også at det i 1945 gikk ut forespørsel til gjenlevende grensevakter om de ville stå æresvakt ved universitetet i Oslo da Kong Haakon kom hjem 7. juni. Så jeg antar at det fantes en oversikt over grensevaktene et eller annet sted. Han sto æresvakt med stolthet.

Hilsen

Jon-Sverre Samuelsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lene Benedicte Lauritzen

Hei Jon- Sverre.

Jeg har ikke et konkret svar på spørsmålet ditt, men hvis ikke du allerede har forhørt deg med forsvarsmuseet, så foreslår jeg at du gjør det.

http://forsvaretsmuseer.no/Forsvarsmuseet

Tlf 23 09 35 82

E-post: post.fmu(krøllalfa)mil.no

Mvh

Lene B

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jon-Sverre Samuelsen

Hei Lene B!

Det var et godt tips. Takk skal du ha!

Hilsen

Jon-Sverre

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.