Gå til innhold
Arkivverket
Arnulf Strømsnes

Frideric Ludowic Tuchsen

Recommended Posts

Arnulf Strømsnes

Hvem var foreldrene til Frideric Ludowic Tuchsen?

I kirkeboken for døpte i Korskirken i Bergen 1723 side 31 fant jeg følgende:

Februar: d: 6 Abigael, af For: Andreas Stub og Anna Ma-

ria Ottesdatter. Fadd: ............. Capit: Frideric Ludowic Tuchsen ............

Kan foreldrene være Johan Friedrich (Tuchs) Tuchsen og Maria (Maren Mench) Meng?

Navn, tid, sted og yrke passer bra. Han er ikke nevnt i skifte etter dem 1741, men da kan han være død uten arvinger.

Hans mulige søster Elisabeth Maria Tuchsen er heller ikke nevnt i skifte 1741, men da var hun og ektemannen og deres barn døde.

Olai Ovenstad har ikke med Frideric Ludowic Tuchsen i sine militærbiografier, men selv om Ovenstad har gjort et grundig arbeid så mangler som kjent noen personer.

Er det noen som har andre kilder for Frideric Ludowic Tuchsen? Jeg er meget takknemlig for kommentarer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tore S. Falch

En Fendric Johan Ludovic Tuchsen er blant fadderne til Hans Jørgen Sinchler og Anna Hansdatters datter Rebecca, døpt 11.september 1714 i Korskirken - Korskirken, Ministerialbok nr. A 3 (1698-1719), Fødte og døpte 1714, fol. 237a.

Kan det være snakk om samme mann, med en annen militær grad, men med første fornavn feilskrevet ved ett av tilfellene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arnulf Strømsnes

En Fendric Johan Ludovic Tuchsen er blant fadderne til Hans Jørgen Sinchler og Anna Hansdatters datter Rebecca, døpt 11.september 1714 i Korskirken - Korskirken, Ministerialbok nr. A 3 (1698-1719), Fødte og døpte 1714, fol. 237a.

Kan det være snakk om samme mann, med en annen militær grad, men med første fornavn feilskrevet ved ett av tilfellene?

Takk for raskt svar. Johan Ludovic Tuchsen er trolig bror til Frideric Ludowic Tuchsen.

Capit: Johan Ludovic Tüchsen var også fadder i Korskirken 16. mars 1724.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tore S. Falch

Ja, her er dåpen til Lucas Jacob Krøpelin - se innførsel nr.3 på høyre oppslagsside her: Korskirken, Ministerialbok nr. A 4 (1720-1750), Fødte og døpte 1724, side 43.

Her ser vi at fadderen Johan Ludovic Tuchsen i 1724 er blitt kaptein, mens han altså var fenrik i 1714. Når fadderen for Abigael Stub i 1723 også benevnes som kaptein (Korskirken, Ministerialbok nr. A 4 (1720-1750), Fødte og døpte 1723, side 31), er det fristende å foreslå at Frideric er feilskrift for Johan og at fadderen ved disse tre dåpshandlingene er en og samme mann, nemlig fenrik, senere kaptein Johan Ludovic Tuchsen.

Endret av Tore S. Falch

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arnulf Strømsnes

Jeg har også vært inne på tanken at det er feilskrift men er ikke sikker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Berit Knudsen

Johan Fredrik Tuchsen, død 1730, og Maria? Olsdt. Meng, død 1741, fikk bl.a. de 2 sønnene Johan Ludvig  og Fredrik Wilhelm.

Delgobe: militærslekten Tuchsen http://arkivverket.no/URN:db_read/db/43535/454/

Ang. Ovenstad så har han ikke med underoffisere.

Endret av Berit Knudsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arnulf Strømsnes

Takk for kommentar. Jeg kjenner til Delgobes notater men de inneholder noen feil. Johan Frederich Tuchsen (gift med Else Margrethe Wielsgaard) er ikke sønn av Johan Friedrich (Tuchs) Tuchsen og Maria (Maren Mench) Meng ifølge skifte etter dem. Han er sønn til Fredrik Wilhelm Tuchsen og hans første kone Martha Hansdatter (Rue?), Karen Marie Tuchsen er også deres datter. Flere detaljer og kilder på nettsidene mine http://stromsnes.info

Johan Fredrik Tuchsen, død 1730, og Maria? Olsdt. Meng, død 1741, fikk bl.a. de 2 sønnene Johan Ludvig  og Fredrik Wilhelm.

Delgobe: militærslekten Tuchsen http://arkivverket.no/URN:db_read/db/43535/454/

Ang. Ovenstad så har han ikke med underoffisere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Berit Knudsen

Delgobe har vel skrevet at Johan Fredrik gm. Margrethe Wilsgård var SØNNESØNN av Johan Fr. Tuchsen og Marie/Maren Meng, og sønn av Fredrik Wilhelm.( Legg merke til at forbindelsen til Johan Ludvig er strøket og ny opprettet til Fredrik Wilhelm).

Det står ikke noe om en Fredrik Ludvig.

Kan det filnnes flere slekter som het Tuchsen? Kanskje det står noe om Fredik Ludvig i Hirsch ?

Endret av Berit Knudsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Karsten Damén

Denne side af Jan Tuxen

http://www.tuxen.info/tuxen/andre_tuxen.htm

peger også på to forskellige slægter Tuchsen i Bergen:

” Der findes i Norge en slægt, som nedstammer fra en Elias Peter Tuchsen og dennes søn, Johan Frederik Tuchsen, f. 1660 i Kolberg i Pommern, den nuværende grænseegn mellem Tyskland og Polen. Johan Frederik Tuchsen udvandrede til Danmark, hvor han opholdt sig i nogle år. Her var han sekondløjtnant ved Hans Schacks bataljon, inden han drog til Norge, hvor han blev chef for garnisonskompagniet på Bergenhus fæstning, inden han blev kommandant samme sted fra 1712 til sin død i 1730. Navnet Tuchsen findes i efterslægten både som slægtsnavn og som mellemnavn, i flere slægtslinier ændret til staveformen Tuxen, dog uden at der kan påvises nogen forbindelse til vores slægt. Hvis du er interesseret i denne slægt, henviser jeg gerne til norske slægtsforskere, som arbejder med denne.

En anden norsk slægt nedstammer fra en købmand i Bergen Johan Frederik Tuchsen, f. ca. 1690, død i 1749. Han skal som skibsfører være kommet til Bergen og skal have stammet fra Lübeck. Stig Samuelsen, som er slægtsforsker i denne familie, har på trods af flere undersøgelser i arkiverne i Lübeck ikke kunnet finde ham der. Der er på trods af navneligheden heller ikke påvist nogen forbindelse til garnisonskommandanten af samme navn ovenfor. Nylige undersøgelser har dog påvist, at navnet Elias Peter bruges i de tidligste led i begge slægter. En interessant detalje er, at købmand J.F. Tuchsen var gift med Barbra Hansdatter Schnell. Navnet Schnell forekommer en del i Slesvig på den tid. Bl.a. findes en borgmester i Haderslev 1588-95 Johan Schnell, hvis svigersøn var Carsten Mechlenburg. Navnet Mechlenborg er brugt som mellemnavn i købmand J.F. Tuchsens og Barbra Schnells efterslægt, så måske skal oprindelsen til denne slægt søges i Slesvig, hvorfra altså også min slægt stammer. ”

Karsten

Endret av Karsten Damén

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arnulf Strømsnes

I kirkebøkene i Kolberg fant jeg for ca. 15 år siden Elias Petrus (Tuchs) Tuchsen (1631-1693. Han var borgermester, advokat, senator og sekretær i Kolberg. Jeg fant også hans to hustruer og deres barn, sønnen Johan Friedrich (Tuchs) Tuchsen (1660-1730) ble kommandant på Bergenhus, men han dro på besøk til slekten i Kolberg og hans kone gjorde det også etter hans død.

Jeg har også funnet foreldrene til Elias Petrus, det er Stadtgerichtsprokurator Peter Tuchs og Sophia Arnim. Jeg deler alt jeg har funnet med andre, men dessverre kopierer enkelte bilder og tekst og legger det til feil person. Dessverre er det vanskelig for mange å rette feil som er lagt inn på Geni, Myheritage, Family Tree, Family Serarch. De jødiske eierne er mer opptatt av å selge andres opplysninger enn å rette feil.

Sophia ektefellen til Peter Tuchs må ikke forveksles med Sophia (Arnheim/Arnimb) Arnim (1611-1665), hun var gift med David (Schütte/Schutzen) Schütze (1598-1652).

Noen har alt forvekslet disse to Sophia Arnim, jeg har begge i databasen min og der finner dere flere detaljer.

http://stromsnes.info

Blant de 34600 personene i databasen min finnes det også feil, men de er lett å rette opp hvis noen påpeker det. Selv om jeg har mye er jeg interessert i tips ikke bare om feil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arnulf Strømsnes

Kommandant på Bergenhus Johan Friedrich (Tuchs) Tuchsen (1660-1730) var gift med Maria (Maren Mench) Meng, hun ble gravlagt i Bergen 10. april 1740. Flere steder på internett finnes et bilde av henne, men jeg har ikke funnet noen som oppgir kilden til bildet (se linken). Hun kalles også Maria Tuchsen Meng. Håper noen kan gi meg tips om bildet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.