Gå til innhold
Arkivverket

pantebrev 1859


Erik Hov
 Del

Recommended Posts

Har prøvd å tyde dette pantebrevet på 22 linjer ,og har ikke hatt lykken med meg :( kanskje noen andre kan tyde bedre enn meg de ordene jeg har avmerket som røde? Og de ordene som er røde her gir for det meste ikke mening heller......(det er bare slik jeg har tydet dem...huff og huff). 

http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=10199&uid=ny&idx_side=-86

Det er satt en strek over dette pantebrevet også ,som gjør at enkelte ord ikke blir lett å lese pluss at skrifta er litt liten. 

1 linje     Underskrevne Andreas Johannesen Hoff (....rer?) og herved vitterligjør at have (bekommet?)

2 linje     (aade Pengelere?) af (Hr?) Gaardbruger Steener Ekkeren de Summa 500 Spd hvilke een

             Hundrede

3 linje     Spesiedaler forventes mest 5 (ham?) paa (aante?) paa (anno?) fra 14de April førstkommende

             og (da?)

4 linje     (talben?) hvert Aars 14de April ,ligesom Capitalen tilbagebetales (efter?) ¼ et fjerde deels

             Aars Op

5 linje     sigelse fra (enten?) af (Liderne?). Til Sikkerhed for (Summasummen naar eet?) Aars Rænter

                (...?)

6 linje     staaende og i (Søgemaal tilfalde skadesløse?) Omkostninger pantsætter jeg herved (mod?)

7 linje     første og eneste (Teaietab?) min ifølge Skjøde af Dags Dato (hjemlede?) Gaard Nordre Hoff

            der

8 linje     (under ....te?) No. 104 ,af skyld 9 Daler 1 Ort 16 Skilling i Birid Thinglaug beliggende hvilken

9 linje     Gaard med paastaaende Huse samt alle andre til og underliggende Hærligheder og

10 linje  Rettigheder skal (tjene Cisalitne?) til at (bebyggende Untaspund?) indtil at Capitalen

11 linje  (juset?) paaløbne Rænter og (muligens?) Omkostninger (andre ud og afbetalte.?) Skulde

             Kan

12 linje  (terna?) ikke ordentlig til (iaset Aurs?) 14de April (erlægges enpaas?) Capitalen (sind opsagt

            og til?)

13 linje  betaling forfalden og hvis den ikke (da eller efter først derved?) lovlig (Opsigelse ved) for

14 linje  faldstiden (paarnte udredes?) da skal bradater?) være berættiget til (siden for og naar?)

15 linje  de (Lovmaal fraauctions eller Eiendoms Dems) Erhværvelse at (raaliserer Tom?)

16 linje  tok (ved?) offentlig Auction paa min (Gendnst?) eller (Forliis?) og af det (indbringende) Auc

17 linje  tionsbeløb (søge u... skadesløse?) Betaling i enhver Hensæende indtil at Capitalen med

18 linje  paaløbne Rænter og (før omtalte?) Omkostninger i det hele (vordre fyrdest gjørendabade ti?)

19 linje  ligesom jeg i (et/af undant?) Tilfælde (franbriner) mig Løsningsrætten efter Loven. Til be

20 linje  kræftelse under min Haand i 2de Vidners Overværelse. Nordre Hoff den 25te Juni 1859.

21 linje  Andreas Hoff. Til Vitterlighed: Niels Nielssøn Hoffsbakken. Christian Knutsen Hoffseie.

22 linje  Begge med iholden pen. 

 

 

Endret av Erik Hov
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.