Gå til innhold
Arkivverket

Torkild Trondsen Rødberg - Er han den samme som Torkild Gjemlestad? (Vedlagte kilder)


Rolf A. Sørensen
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg er litt usikker på en overgang her og har i 2 bygdebøker noe motstridende informasjon, eller mangel av klarhet i en av dem. Kildene er markert med et rødt rektangel der informasjonen befinner seg

 

Første kilde: Kvinesdal : ei bygdebok. 2 : Gards- og ættesoga side 535 (Her er Torkild Gjemlestad oppført som sønn av Rødberg-familien)

http://i.imgur.com/3ckwPFd.jpg

 

 

Andre kilde: Sør-Audnedal bygdebok. 2 : Gard og ætt (Her virker det nesten som om det er snakk om 2 forskjellige personer)

Side 196: http://i.imgur.com/Wp1fbhA.jpg (Beskriver skifte, der Joren og Torkild arver faren Trond)

Side 197: http://i.imgur.com/iddEo7f.jpg (Torkild Giemlestad oppført, slik jeg forstår det, som en annen person og har her fått odersrett til Rødberg igjennom ekteskap)

 

Dette har gitt med litt hodebry og jeg lurer derfor på om noen utenfra kan hjelpe meg å klargjøre det hele.

 

Mange takk for all hjelp

 

Rolf

Endret av Rolf A. Sørensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal nok være samme Torkild.

Det som blir feil for meg og lager "hjernekrøll", er at Torkild Gjemlestad står oppført "gift med datterdatter til Joran Trondsdatter" ifølge skifte 1599 på Foss, i den ene boken. Han var neppe gift med sin søsters barnebarn, så der ser det ut til at man har snublet i navn? Men i følge diverse slektstrær på nett ( tar forbehold om at opplysningene er korrekte, for jeg er ikke ekspert) : Han var gift med datterdatter til Peder Toresen Foss og hustru Joran Eriksdatter Skogsfjord ( deres datter Gunhild Pedersdtr Foss gift med Haagen Egeland fikk en datter NN Haagensdtr gift med Torkild Trondsen Rødberg/Gjemlestad. Søsteren til Torkild, Joran Trondsdatter Rødberg var gift med bror til Gunhild Pedersdtr Foss; Tore Pedersen Foss.

 

Dette bør noen kunne svare bedre på her enn jeg kan, men de har kanskje ferie, de som virkelig kan gamle Agderslekter og eiendomsforhold :)

 

Mvh

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal nok være samme Torkild.

Det som blir feil for meg og lager "hjernekrøll", er at Torkild Gjemlestad står oppført "gift med datterdatter til Joran Trondsdatter" ifølge skifte 1599 på Foss, i den ene boken. Han var neppe gift med sin søsters barnebarn, så der ser det ut til at man har snublet i navn? Men i følge diverse slektstrær på nett ( tar forbehold om at opplysningene er korrekte, for jeg er ikke ekspert) : Han var gift med datterdatter til Peder Toresen Foss og hustru Joran Eriksdatter Skogsfjord ( deres datter Gunhild Pedersdtr Foss gift med Haagen Egeland fikk en datter NN Haagensdtr gift med Torkild Trondsen Rødberg/Gjemlestad. Søsteren til Torkild, Joran Trondsdatter Rødberg var gift med bror til Gunhild Pedersdtr Foss; Tore Pedersen Foss.

 

Dette bør noen kunne svare bedre på her enn jeg kan, men de har kanskje ferie, de som virkelig kan gamle Agderslekter og eiendomsforhold :)

 

Mvh

Linda

Hei Linda,

 

Mange takk for din tolkning av kildene og hjelpen. Jeg antar også at forfatteren muligens har snublet litt her. Det er vanskelig da det ikke finnes noe særlig originalkilder å sjekk opp mot. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.