Gå til innhold
Arkivverket
Jørgen M. Steen

Hvor fant jeg slektstavla? Av Henrik Christian Borchgrevink 1957 - er tavla debattert og hvor går grensa mellom fantasi og virkelighet?

Recommended Posts

Jørgen M. Steen

Jeg fant en slektstavle et sted på internett, men har ikke skrevet opp hvor dessverre. Først lurer jeg jo på hvor den har blitt publisert (opprinnelig).

 

Har den vært debattert tidligere, i så fall, hvor? Her er garantert en blanding av fantasi og virkelighet.

 

Håper noen kan si litt om dette :)

 

(nedskalert versjon, opprinnelig 9.7 mb)

post-4173-0-10784900-1436428753_thumb.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kjell Arne Brudvik

Last opp hele et sted slik at det blir enklere å tyde?  :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anita Holck

Det er litt vanskelig å lese, ja...

 

Det er gjort en del undersøkelser ang. slekten Blix, Mogens Karlson Blix, sp. Undersåker, Jämtland 1532-1566, g. Ingrid Hansdatter, ble etterfulgt i embetet av sønnen Lauritz Mogensen Blix, kap. sst 1558-66, sp. 1566-1612. Mogens skulle være sønn av Karl i Kloxåsen. Gerhardt Schøning har: "Carl, med Tilnavn Blix, en Adelsmand, boende i Bryndflod Sogn i Næs Annex, i hvis Vaaben stoede to Sverd i Krytz, med en Rose oven under, som var sat i Undersager Kirke". (Undersåker kirke, Åre kommun, Jämtland). (Er disse samme mann?)

 

Holk, eldste kjente er Oluf Holk, borgermester i Tønsberg g Kirsten Ingvaldsdatter, sønnen Lauritz Olufsen Holk beseglet med et bumerke. Det kjennes ingen tilknytning mellom disse Tønsbergholkene (som brukte et bumerke) og Tjostolv på Fola (Fåle, Ås, Akershus) hvor i hvert fall noen etterkommere beseglet med en fole eller Østfoldholkene (bl.a. biskop Gunnar Tjostolvsson død 1483) som beseglet med Boltvåpenet speilvendt.
 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jørgen M. Steen

Antakelig en feil her hvertfall, "Hr. Jens til Verdal".

 

Denne Jens skriver S.T.Dahl (Geistligheten .. s. 48) er faktisk Jens Andersen, kantor til Domkirken i Trondheim og lektor. Han skriver ingenting om at han har vært prest i Verdal, men nevner derimot at Verdal lå under hans område som lektor.

 

"Han er trolig den Hr Jens i Verdal som Schønning setter opp som gift med Anne Hansdtr, en
datter av Hr Hans Johannesen i Ytterøy. Dette bygger jeg på det faktum at Verdal lå under
lektoren som hans kall."

 

 

Ser også ut til at tavla fører feil dødsår "død 1675". Augustinus Jensen døde før 8. Sep, 1657, da skiftet ble holdt

https://picasaweb.google.com/111827769429700679738/TrondhjemOverformynderiprotokoller16251763#6059327985243037570

 

post-4173-0-88089500-1436473020_thumb.jpg

Endret av Jørgen M. Steen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mari Ågedal

Dette er veldig interessant. Dette ser ut som ( eller er veldig likt) en av flere innrammede tavler jeg arvet etter min farmor, og som ligger i kjelleren hjemme. Håndskrift, grafikk, alt er likt. Kathrine Oline Mortensen og Bernhard Fredrik Qvale som står nederst er mine oldeforeldre. (Foreldrene til min farmor som fikk tavlene utarbeidet av en slektsforsker.)

Jeg er på ferie så jeg kan ikke sammenlikne, men jeg tror dette må være en kopi. Hvis du finner ut hvor du fant den er jeg også interessert i det. :)

 

Tavlene er nok en blanding av god slektsforskning og en god del ønsketenkning. På de andre dukker blant annet hele den gamle kongerekka og mye annet stas opp som jeg har måttet stryke. Jeg er selv ganske fersk i dette, så jeg har ikke fått gått igjennom alle tavlene kritisk, og er veldig interessert i kommentarer her.

Jeg skal sjekke når jeg kommer hjem. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Remi

Dette er helt tydelig bare deler av Tavle 4. Det kommer piler fra en annen side ned øverst i midten på dette bildet, og det tyder på at du langt ifra har hele treet.

 

Jeg har et lignende tre hengende på veggen hjemme, helt klart samme produsent. Mitt tre er tydelig tatt fra en bok med store ark, og treet mitt tror jeg går over 4 sider.

 

Står det noe om produsent på det du har, Jørgen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grete Singstad

Nederst  i venstre hjørne står:

 

"Ahnetavlene utført av

Cand. philos Henrik Christian Uckermann Borchgrevink

Tåsen die. 1957"

Endret av Grete Singstad

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jørgen M. Steen

Remi, det har du jo helt rett i, pila øverst tyder på at det er langt større. Jeg har ingen informasjon utover det som står i selve bildet (link i #4 ).

 

Hvilken bok kan det da være snakk om? Finnes det bok om Borchgrevink-slekt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
ElinK

Det finnes en bok som heter "Slekten Borchgrevink"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mari Ågedal

Hei igjen,

Nå er jeg hjemme fra ferie, og ser at dette er et foto av en av de tavlene jeg har i kjelleren. Det er litt underlig, for jeg har hatt dem der lenge, og ante ikke at noen hadde fotografert den og publisert den på nettet.

Det er en av seks tavler. Fem av dem er i litt mindre enn A1-format, (deriblant denne), den siste midt imellom A3 og A2. Du ser henvisninger til bl. a. tavle 6 over navnene Bergmann, Frost, Møllmann og Holst.

Min far fortalte meg at hans mor i sin tid ble kontaktet av en slektsforsker som tilbød seg å lage disse tavlene for henne. De er altså et rent bestillingsverk, og har ingenting med slekten Borchgrevink å gjøre.

 

Jeg har som ambisjon å etter hvert gå igjennom alle linjene etter prinsippet "hvor er feilen".  Jeg vil derfor også sette stor pris på kommentarer dersom noen har flere kommentarer til treet. 

 

Jørgen, hvilke linjer er du interessert i? Har du noen interesse av det kan jeg prøve å ta bilde av de andre tavlene også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jørgen M. Steen

Tja, her er det jo flere linjer som er av interesse. Både Schjelderup, Holck, Bernhoft og Blix (på den tavla jeg postet) har jeg direkte interesse av.

 

I tillegg er det absolutt av interesse "nordlandsslekter" for å kalle det for det, særlig de som kan knyttes til nordlandshandelen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arne B. Kristiansen

Det finnes faktisk to bøker som er laget om slekten Borchgrevink...

 

Slægten Borchgrevink med sidelinjer, Stamtavle ved Bj.[arne Major] Borchgrevink [1863-1951], Christiania 1911

 

Slekten Borchgrevink Anno 2004, Eli Borchgrevink [1955-], [Nesbru] 2004 Bygger på "Slægten Borchgrevink med sidelinjer" av Bjarne Major Borchgrevink -1911 [sistnevnte er skannet inn i boken]

 

 

Finner INGEN som heter Henrik Christian Uckermann Borchgrevink...... Dog to som kan være mulige kandidater.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars.O.Wangensteen

Det finnes faktisk to bøker som er laget om slekten Borchgrevink...

 

Slægten Borchgrevink med sidelinjer, Stamtavle ved Bj.[arne Major] Borchgrevink [1863-1951], Christiania 1911

 

Slekten Borchgrevink Anno 2004, Eli Borchgrevink [1955-], [Nesbru] 2004 Bygger på "Slægten Borchgrevink med sidelinjer" av Bjarne Major Borchgrevink -1911 [sistnevnte er skannet inn i boken]

 

 

Finner INGEN som heter Henrik Christian Uckermann Borchgrevink...... Dog to som kan være mulige kandidater.....

 

Denne da?

 

Borchgrevinks-slektens opprinnelse (hefte) utgitt 2004 av familien v/Bjørn Borchgrevink

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Remi

Jeg har nå fått sett på det jeg har hengende og det går over 2 sider med avrundede hjørner. Nederst på den ene siden er der en tegning i fine farger av Holck'enes våpen, det samme våpenet som du har på din tavle, Jørgen. Der står også "Klingenberg - se tavle 1" nederst på denne siden. Øverst på den andre siden er der en tegning av Irgens-våpenet. Øverst på venstre del av denne siden står der "se tavle 2" og rett under det står det "Arentz". Det er ingen navn på produsent eller når det er produsert, men det kan kanskje Mari si noe om.

 

Ellers så har han samme feil i min tavle som i din, nemlig at Biskop Jens Schjelderup sine foreldre var bondefolk i Skjellerup på Fyn, det korrekte er at de var bondefolk i Skjellerup, Hobro, Jylland.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.