Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Gunder Stiansen Gjerstad, Tromøy (A-A), 1600-t?

Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Da er det tydeligvis Peder Rolfsen Krøgenes av Songe-Tromøy slekt som er aktuell, ikke Rolfsen/Rolvsen av Gliddi/Kvastad slekt. Det var ellers en Maren Rolfsdatter fra Rekevik-Tromøy som bodde på Merdø på 1600-tallet g.m. Søren Thomassen. Fikk sønnen Anders Sørensen Tysch i 1637. Trolig ingen forbindelse mellom Rolf Songe og Rolf Kvastad slektene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er de fleste Agderbrev som relaterer seg til Tromøy ikke digitalisert. Verdt å se på AA2 dok. 252, med referanse til AA2 dok. 24.

Og vi må huske på Salve Jacobsen (d. før 1645) med sønnen Stian Salvesen. "Salve eide ialt 6,5 hud med jordegods, herav en hel del på sin "quindes vegne", og noe sammen med sin bror. Salve og hans kone Tyri Toresdatter Mesel hadde arvet gods i Mesel i Gjerstad, Rise i Øyestad, Kveim i Gjerstad og Levatn i Sannidal. Salve er imidlertid registrert som bonde på Vestre Mørefjær i 1610. I 1624 var han leilending, sammen med sønnen Stian, som da ble kalt husmann. Salve leide Ljøde Oluffsens 22,5 kalveskinn, samt 3 kalveskinn av Gunder Stiansen Gjerstad, Tromøy. Han var trolig bosatt på Gryting i Gjerstad senere. I 1624 eide Salve også 0,5 hud i Grødum i Birkenes.

Endret av Helge Berntsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på AA3 dok. 168 også. Her inngår Stian Strengereid som lagrettemann, og du vil se at han har et mer "forfinet" bumerke enn det vi har lagt frem tidligere, der initialene ST klart fremgår, d.v.s. et patronym som begynner på T !

AA3 dok. 174 er også interessant (referert til tidligere).

Endret av Helge Berntsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar med dette fra Per Christiansens "Folk på Agder" under rubrikken "brainstorming", siden Bjørn Ambjørnsen er en av mine forfedre, likesom Stian Strengereid: "Tore Gunnarsson. Thorer Gvnnerson og Bjørn Ambjørnsson ble i 1516 tilkjent retten til å løse 4 månedmatsleie i Valle (i Halse sogn) av Gunnar Tjodgeirsson, som hadde kjøpt dette gods av Aslak An...(son). Tore og Bjørn hadde arvet sistnevnte (DN VI nr. 665, Holum). Tore Gwnnarson ble 16/5-1527, i ombud for sin kone Steinvor Olafsdotter og sammen med Anund Hugesson, tildømt gården Syrdal i Sør-Audnedal mot å betale 5 mark gull i innløsningspenger til motparten; Bjørn Ambjørnsson og Torolf Torsteinsson (DN VII nr. 636, Spangereid). Tore Gwnnarsyne og Anund Hugesson fikk 25/4-1528, gjennom lagmannen og 5 lagrettemenn, vite hva de måtte betale Bjørn Ambjørnsson og Torolf Torsteinsson for å innløse Syrdal, Svinøy og alle tilliggende ødegårder (DN VII nr. 653, Eigeland i Sør-Audnedal). Tore kan - på bakgrunn av de mange Syrdal-diplomene - føres opp som far til Asbjørn og Gunnar Toressønner, som i 1544 erkjente å ha solgt Syrdal med underliggende ødegårder. Dette godset hadde deres far eid. Det samme må gjelde for den Egil Toresson som samme år selger parter samme sted. Gunnar Toresson er dessuten nevnt i 1543 som selger av ødegården Støle i Sør-Audnedal".

Som du vet er Stian-navnet veldig dårlig representert i Christiansens navneoversikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på AA2 dok. 158 også. Her inngår Stian Strengereid som lagrettemann, og du vil se at han har et mer "forfinet" bumerke enn det vi har lagt frem tidligere, der initialene ST klart fremgår, d.v.s. et patronym som begynner på T !

Hvilken gård er dette brevet registrert på, Helge?  Jeg har problemer med å finne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt for ivrig, Oddbjørn. Dok. 174 er i AA3, ikke AA2, oppført i registeret under Skatbunes. Dokumentet med Stians segl er nr. 168, også i AA3, ikke AA2, listet under Sandnes Tromøy. Sorry.

Jeg har korrigert det tidligere innlegget.

Endret av Helge Berntsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt for ivrig, Oddbjørn. Dok. 174 er i AA3, ikke AA2, oppført i registeret under Skatbunes. Dokumentet med Stians segl er nr. 168, også i AA3, ikke AA2, listet under Sandnes Tromøy. Sorry.

Jeg har korrigert det tidligere innlegget.

OK.  Da fant jeg det.  Bare en kort, foreløpig kommentar.  Jeg er ikke sikker på at vi skal tolke bokstavene ST i Stian Strengereids bumerke som initialene for fornavn og patronym.  Jeg er nok mer tilbøyelig til å tenke at det er de to første bokstavene i fornavnet STian.

En av de andre lagrettemennene må forresten være Stian Strengereids sønn, Elling (Stiansen) Solberg, men hans bumerke er vel et av de "blinde".

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK.  Da fant jeg det.  Bare en kort, foreløpig kommentar.  Jeg er ikke sikker på at vi skal tolke bokstavene ST i Stian Strengereids bumerke som initialene for fornavn og patronym.  Jeg er nok mer tilbøyelig til å tenke at det er de to første bokstavene i fornavnet STian.

En av de andre lagrettemennene må forresten være Stian Strengereids sønn, Elling (Stiansen) Solberg, men hans bumerke er vel et av de "blinde".

Vi har vært gjennom den diskusjonen før, Oddbjørn, med høyst kvalifiserte deltakere. Den gangen var det Peder "Mørefjærs" segl det gjaldt, og konklusjonen var at det knapt noen gang ble brukt referanse til stedsnavn med den andre initialen i seglet. Min tro er at den andre initialen heller ikke ble brukt til den andre bokstaven i fornavnet, men jeg kan selvfølgelig ta feil. Om jeg ikke har feil må vi virkelig tenke nytt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært gjennom den diskusjonen før, Oddbjørn, med høyst kvalifiserte deltakere. Den gangen var det Peder "Mørefjærs" segl det gjaldt, og konklusjonen var at det knapt noen gang ble brukt referanse til stedsnavn med den andre initialen i seglet. Min tro er at den andre initialen heller ikke ble brukt til den andre bokstaven i fornavnet, men jeg kan selvfølgelig ta feil. Om jeg ikke har feil må vi virkelig tenke nytt..

Jeg er fremdeles skeptisk til et mulig patronym på T, men Stians bumerke kan jo muligens finnes også på andre dokumenter.  Elling Solbergs finnes på et litt senere dokument i AA 3 - med bokstavene ES (s. 271).  Det kan jo bety både Elling Stiansen og Elling Solberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan selvsagt hende du har rett, Helge - i så fall er jo det en meget interessant observasjon!  Jeg så litt nærmere på det brevet jeg nevnte, hvor Elling Solberg har signert med ES.  Alle de andre bumerkene (unntatt ett) har også to bokstaver, og sammenholder jeg dem med navnet på understriverne, ser jeg at bokstavene konsekvent viser til fornavn og patronym:  Tingskriveren Niels Lauritzen (N L), Søren Tvede (S S), Gjeruld Hofstøl (G T), Niels Gunhildsbo (N O), Gjeruld Eidbo (G T), Elling Solberg (E S).  Niels Tveiten har ingen bokstaver i bumerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er Kristian Hunskaars kommentar til en tilsvarende problemstilling i en tidligere diskusjon, riktignok vedrørende stedsnavn:

Jeg tror aldri jeg har vært borti dokumenterte eksempler på at initialene viser til fornavn og gårdsnavn. Dersom Knut Vatnebus segl har initialene K:V:, er det all mulig grunn til å tro at patronymet begynner på V (eller U).

I alle fall inntil noen kan vise til dokumenterte eksempler på at initialene viser til fornavn og gårdsnavn ... :)

Kan noen vise til dokumenterte eksempler på at de 2 første bokstavene i fornavnet benyttes i personens segl ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er Kristian Hunskaars kommentar til en tilsvarende problemstilling i en tidligere diskusjon, riktignok vedrørende stedsnavn:

Jeg tror aldri jeg har vært borti dokumenterte eksempler på at initialene viser til fornavn og gårdsnavn. Dersom Knut Vatnebus segl har initialene K:V:, er det all mulig grunn til å tro at patronymet begynner på V (eller U).

I alle fall inntil noen kan vise til dokumenterte eksempler på at initialene viser til fornavn og gårdsnavn ... :)

Kan noen vise til dokumenterte eksempler på at de 2 første bokstavene i fornavnet benyttes i personens segl ?

Stian Strengereids bumerke kunne kanskje vært utgangspunkt for en egen tråd?  Han er en av de mest "interessante" av mine forfedre - først og fremst fordi jeg har ham hengende som direkte ane på slektstreet hele 10 ganger  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stian Strengereids bumerke kunne kanskje vært utgangspunkt for en egen tråd?  Han er en av de mest "interessante" av mine forfedre - først og fremst fordi jeg har ham hengende som direkte ane på slektstreet hele 10 ganger  :)

La oss heller forsøke å finne ut hvem han var, Oddbjørn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan man jo lage en oversikt over hvor mange versjoner som er tenkelige som Stian Strengereids farsnavn.

1. Stian T(or)sen Strengereid.

2. Stian T(engel)sen Strengereid

3. Stian T(orvild)sen Strengereid

4. Stian T(ormod)sen Strengereid

5. Stian T(orkild)sen Strengereid

6. Stian T(allak)sen Strengereid

Mindre sansynlige:

A. Stian T(orbjørn)sen Strengereid

B. Stian T(rul)sen Strengereid

C. Stian T(orgiu)sen Strengereid

D. Stian T(arald)sen Strengereid

E. Stian T(orgrim)sen Strengereid

F. Stian T(orstein)sen Strengereid

I hvert fall. Sikkert flere.

TSK

Endret av Torbjørn Steen-Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan man jo lage en oversikt over hvor mange versjoner som er tenkelige som Stian Strengereids farsnavn.

1. Stian T(or)sen Strengereid.

2. Stian T(engel)sen Strengereid

3. Stian T(orvild)sen Strengereid

4. Stian T(ormod)sen Strengereid

5. Stian T(orkild)sen Strengereid

6. Stian T(allak)sen Strengereid

Mindre sansynlige:

A. Stian T(orbjørn)sen Strengereid

B. Stian T(rul)sen Strengereid

C. Stian T(orgiu)sen Strengereid

D. Stian T(arald)sen Strengereid

E. Stian T(orgrim)sen Strengereid

F. Stian T(orstein)sen Strengereid

I hvert fall. Sikkert flere.

TSK

Om du støtter teorien om at andre initial i hans segl ikke representerer andre bokstaven i hans fornavn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du støtter teorien om at andre initial i hans segl ikke representerer andre bokstaven i hans fornavn ?

Selvfølgelig. Det finnes ingen bumerker som er laget slik. ST - betyr ikke Stian T. Men Stian T(or)sen f. eks. Kristian Hunskaar har helt rett.

TSK.

Men nå husker ikke jeg. Hva het barna til Stian Strengereid? Det var vel en Ljøde? Var det flere?

TSK.

Endret av Torbjørn Steen-Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig. Det finnes ingen bumerker som er laget slik. ST - betyr ikke Stian T. Men Stian T(or)sen f. eks. Kristian Hunskaar har helt rett.

TSK.

Men nå husker ikke jeg. Hva het barna til Stian Strengereid? Det var vel en Ljøde? Var det flere?

TSK.

Ljøde, Oluff, Elling i første ekteskap, Aase i andre, men det finnes nok flere. Kanskje en Christen. Tilknytning til Bratteklev og Rægevig på Tromøya ?

Endret av Helge Berntsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TSK.

TSK.

Det kjente barnas navn var Oluf, Elling, Ljøde og Aase.

Jeg er fremdeles ikke overbevist om at Stian har et patronym på T.  Mange av bumerkene i Agder-brevene er slitt, og det kan være usikkert om alle bokstavene er bevart.  Jeg fant  et nytt brev med Stians bumerke, og der står det TIEN.  Jeg har forsøkt å tegne av begge - og legge dem ved som bilde.  Den ene er fra 1615, det andre fra 1617.  Det kan være nærliggende å tenke at han har brukt hele fornavnet i bumerket (STIEN), men at noen av bokstavene er blitt borte.

post-7-0-95277800-1437231518_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var flere som brukte fullt navn.  Jeg fant nettopp bumerket til Niels Aamundsen Færvik på et Agder-brev fra 1590, og det som er bevart av bokstaver der, er følgende:  VNSEN * NIELS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kan man jo lure på hvem den Stian Ljødesen (Stigand Lødelssen) var, som figurerte som lagrettemann ved en arvestrid på Tresnes i Froland 16/11 1610?  Han signerte sammen med Anders Berge, Anders Skarpnes, Anders Fure og Christiern Berge - samt Jørgen Riber (tingskriver i Nedenes) og Oluf Mesel (lensmann i Froland).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mer likt seg, og det er vel neppe Stian Ljødesen fra Haslum I Sannidal vi snakker om..

Nei, det er det nok ikke.  Det kan kanskje virke litt underlig om det er Stian Strengereid som er innkalt til en sak i Froland, men det er jo mange eksempler på lagrettemenn fra Stians hjemtrakter som var lagrettemenn i Gjerstad, så... 

Uansett:  Navnekoblingen Stian - Ljøde i Aust-Agder er prinsipielt interessant.  Kjenner vi noen Ljøde her på 1500-tallet?  Ja, Ljøde Olufsen Nes, selvsagt - men alle tilgjengelige opplysninger tyder på at han og Stian Strengereid har vært omtrent jevnaldrende.  Ljøde Olufsen levde sannsynligvis til rundt 1637.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ljøde-navnet kan være svært gammelt i området.  En indikasjon på det (men jeg tør nesten ikke nevne det!) er gårdsnavnet Løddesøl.  O. Rygh har nemlig gjort følgende forsøk på å forklare opprinnelsen:

b.8, s.107  

12. Løddesøl øvre. Udt. lø2ddesøl. -- Liødeßøll, Liødeßell øvre
1593.1/1. Løddesøll 1601. Lødeßel 1610. 1611. 1630. Lødeßøll St.
S. 239. Øvre Lødeßøell 1670. Øvre Lødesøl 1723.

Maaske *Ljótolfssel, af Mandsnavnet Ljótolfr. Dog kunde det
ogsaa være af Lotolf eller Lottolf, dersom dette Navn, som Aasen mener, er
forskjelligt fra Ljótolfr, hvilket dog vel er tvivlsomt, se PnSt. S. 176.

---------
NB!  Og med den gårdsnavnsspekulasjonen, forsvant kanskje, paradoksalt nok, Stian Ljødesen - for det spørs om ikke det er feilskrift for Stian Løddesøl...  For ikke å si FEILLESNING (min).  Jeg sjekket nemlig brevet på nytt.  Siste bokstaven i navnet er veldig svakt gjengitt, og jeg har svekket syn.  Jeg ser nå at det nok står Lødelssel.  Ja, ja...  Det var moro så lenge det varte  :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi slår sammen teksten på disse to bumerkene, så finner vi ST på det første og TIEN på det andre. Dette til sammen gir fornavnet hans STIEN. Etternavnet er nok dessverre ennå ukjent.

TSK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi slår sammen teksten på disse to bumerkene, så finner vi ST på det første og TIEN på det andre. Dette til sammen gir fornavnet hans STIEN. Etternavnet er nok dessverre ennå ukjent.

TSK.

Ja - og jeg ser ikke bort fra at patronymet har stått på motsatt side, men er tæret bort av tidens tann.  Plasseringen av fornavnet virker ellers nokså umotivert.  Dette mønsteret har jeg sett på flere bumerker fra samme område i samme tidsperiode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider