Gå til innhold
Arkivverket

Aslak Gunnarsson Østre Mærefjær i Tromøy

Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Er dette en korrekt sammenfatning, Torbjørn ?

Skiftet etter Halvor og Torborg ble holdt den 3/7-1632, men de var begge døde en tid før dette. Boet inneholdt 5 huder i Holte, 0,5 hud i Sandaker, 7 geiteskinn i Lunde i Holt, og 1 hud i Øvre Flosta - alt til fordeling på 1 sønn og 4 døtre. Sønnen Oluff fikk sin arv i Holte, og svigersønnen Gunder gift med datteren Ingeborg arvet Øvre Flosta, mens resten skulle deles i "søsterlodder". Fordelingen kunne imidlertid ikke ordnes fordi Iver Holtes barn ikke hadde lovlig verge ved skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en korrekt sammenfatning, Torbjørn ?

Skiftet etter Halvor og Torborg ble holdt den 3/7-1632, men de var begge døde en tid før dette. Boet inneholdt 5 huder i Holte, 0,5 hud i Sandaker, 7 geiteskinn i Lunde i Holt, og 1 hud i Øvre Flosta - alt til fordeling på 1 sønn og 4 døtre. Sønnen Oluff fikk sin arv i Holte, og svigersønnen Gunder gift med datteren Ingeborg arvet Øvre Flosta, mens resten skulle deles i "søsterlodder". Fordelingen kunne imidlertid ikke ordnes fordi Iver Holtes barn ikke hadde lovlig verge ved skiftet.

Det virker meget bra ja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...
På 23.7.2015 den 18.13, Torbjørn Steen-Karlsen skrev:

Heisan folkens. Dere vil ha en oversikt over Eskeland, og den tror jeg er som følger. Navnene Torgius og Torgie brukes om hverandre, men jeg mener det er navnet Torgie/Torgier vi skal holde oss til:

Torgier Eskeland. I 1560-61 måtte Torgier Eskislanndt betale 2 daler fordi han hugg Halvor Hønner med ei øks. Dette er da gården Øvre Eskeland.

Barn:

1. Aslak Torgiersen. Død før 1618. Gift med N. N. som levde 1624.

2. Torborg Torgiersdatter. Gift med Halvor O(l)sen Ytre Holte, nevnt fra 1610. Skifte etter begge 3. juli 1632. Barna: Ole Halvorsen, henrettet. Ingeborg Halvorsdatter, gift med Halvor Gundersen Øvre Flosta, Åshild Halvorsdatter, gift med Iver Holte, begge drept av hennes bror, Guri Halvorsdatter, gift med Hallstein Kjeldsen Holte (trolig fra Bjølset i Elverum) og Helje Halvorsdatter, gift med Laurits Nilsen Vestøl/Holte.

Aslak Torgiersen var gift og hadde barna:

1. Torgier Aslaksen, nevnt 1611-1624. Trolig gift med N. N. Tollefsdatter Melås, nevnt 1645. En sønn Aslak Torgiersen som nevnes 1645-1650.

2. Ingeborg Aslaksdatter. Gift med Tomas Kristensen Østre Straume i Drangedal. Sønn av Kristen Sunde i Gjerstad.

3. Kirsten Aslaksdatter. Gift med Halvor Knutsen, født ca. 1610 (56 år i 1666). I et skiftedokument, datert Brendalsmo i Gjerstad 26. desember 1669 får vi vite at Torgie Eskeland arvet 1/2 hud i Ø. Eskeland. Ingeborg fikk 1 geiteskinn av i alt 1 hud og Kirsten fikk et skogstykke som hennes man ryddet fra grunnet av. Dette var Brendalsmoen.

Hvordan Simon Sunde eller Eskeland kommer inn her v et jeg ikke. Han nevnes ingen andre steder.

Mvh. Torbjørn.

Hei!

Jeg kom over denne debatten da jeg søkte på Brendalsmoen i dag. Jeg sikter til punkt 3 - Kirsten Aslaksdatter osv. Kan dette paret - Kirsten Aslaksdatter og Halvor Knudsen være foreldre til Knud Halvorsen Brendalsmoen - født ca 1656. Han var gift med Ingeborg Michelsdatter.

Mvh Sissel Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har henta mitt innlegg og det stemmer at Kirsten og Halvor er foreldre til Knut Halvorsen Brendalsmo.

TSK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo fantastisk. Jeg har lett etter forfedre der i mange år. Hvor finnes dette skiftet? Og oppramsingen bakover i det innlegget,- er det skifter som ligger til grunn der også? Greit å vite hva man skal vise til hvis dette skal inn i et slektsprogram. Og så lurer jeg også på om det finnes noe skifte etter Kirsten og Halvor? For skiftet fra 1669 er vel ikke for dem? 

Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet nevnes inni et annet utrykt yngre dokument. Jeg skal leite, men akkurat nå kan jeg ikke huske hvilket dokument jeg fant det i. Jeg leter. :)

TSK.

Tar litt tid.

Endret av Torbjørn Steen-Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Igjen tusen takk Torbjørn! Dette var verdifullt for meg. Vet du om det står noe om Brenndalsmoen i prestemanntallene 1664-66?

Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1664-66 lå Brendalsmo under Eskeland, så en eventuell bruker står under den gården.

I 1653 eier Tallak Ausland 1 geiteskinn og 1654-1656 ½ geiteskinn i «Bryendalsmoen» (Brendalsmo). I 1656 eier også Halvor Knutsen 1/2 geiteskinn i «Bryendalsmoen». Han er bosatt på Eskeland øvre i 1666 som da må være Brendalsmo. Vi finner 3 kalveskinn i Brendalsmo hos Johanne Søndeled i 1666 og 3 kalveskinn tilhører krona.

TSK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Brendalsmo kommer du nok ikke lenger tilbake dessverre. :) Men på Eskeland er det mulig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider