Gå til innhold
Arkivverket
Svein Arnolf Bjørndal

"Lechaaen" i Buvik/Byneset, Sør-Trøndelag - Hva heter det nå?

Recommended Posts

Svein Arnolf Bjørndal

Ole Lechaaen døper flere barn fra 1734-41, se siste her på venstre side i venstre spalte (Ingbor, døpt Dom. Exaudi): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16265&idx_id=16265&uid=ny&idx_side=-38

Jeg finner ikke navnet hos Rygh, men flere av fadderne kommer fra "Leeraanden", i dag Lerånda i Buvik (Skaun), så jeg antar "Lechaaen" må ha ligget i nærheten.

Noen lokalkjente som kan hjelpe?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
kgranmo

Buvikboka bind 2 side 79 omtaler husmannsplassen Leikåa under Lerånd. Ole Olsen nevnes som husmann her i tida 1733-42.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Svein Arnolf Bjørndal

Buvikboka bind 2 side 79 omtaler husmannsplassen Leikåa under Lerånd. Ole Olsen nevnes som husmann her i tida 1733-42.

Hjertelig takk! Jeg fant ellers nå et skifte etter Ole Olsens svigerfar, Lars Jonsen på plassen Lykkhaugen under Øvre Saltnes 4/11 1740 Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24737/352/ der det heter at datteren Siri bodde med Ole Olsen på "Leeraand gierdet", så Leikåa var nok det lokale navnet på plassen.

Ole og Siri flyttet senere, trolig rundt 1742, til Reitgjerdet i Strinda, der Siri døde i desember 1745, skifte 22/6 1746. Ole giftet seg senere med Marit Larsdatter, og så flyttet hele familien til Trondheim rundt 1754, da Ole fikk auksjonskjøte på en gård i Prinsens gate, som kan kalte for Saltneset. Både han selv og barna kalles vekselvis Saltnes og Dahl. Hvor Dahl kommer inn, har jeg ikke funnet ut ennå. Ole døde i Trondheim i 1770, skifte 20/8 1770.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
kgranmo

Flyttet ut ca 1743 står det i Buvikboka

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.