Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Christen "Katt" - ant. Holt (A-A) mellom 1610 og 1615?


Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Jeg har et par ganger støtt på en "Chresten Katt"/"Christiernn Kat" som lagrettemann i østre Aust-Agder i de skannede Agder-brevene.

 

Første gang i en stevning som gjelder Øvre Eskestøl i Gjerstad 5/2 1611.  Innkalte lagrettemenn er da Kittel Mørland, Tallak Herveland, Christen Brekka, Niels gunhildsbo, Thomas Bjelland, Christen Langang, Christen Hantho, Knut Vatnebu og Bersvend Eikeland.  I referatet fra selve rettsmøtet viser det seg at det må ha vært noen forfall blant lagrettemennene, for de som møtte var Tallak Herveland, Christen Brekka, Niels Gunhildsbo, Thomas Bjelland, Knut Vatnebu og "Christen Kat".  Det er da nærliggende å tenke at "Christen Kat" må være identisk enten med Christen Langang eller Christen Hantho.  I bumerket (som antakelig tilhører "Christen Kat") mener jeg å lese bokstavene C S.

 

Andre gang jeg har støtt på ham er i en sak datert 25/11 1615.  Saken gjelder gårdene Haugenes, Holte og Noddeland i Austre Moland, samt Sandnes på Tromøya.  De innkalte lagtrettemennene er da Stian Strengereid, Gynt Herveland, Christen Katt, Knut Vatnebu Gunder Brårvik, Tallak Risstøl, Elling Solberg, Rasmus Longum og Anders Eskestøl.

 

Om vi ser nærmere på de to blad Christen som kan være aktuelle, er Christen Langang krone- og leilendingsbonde på Langang i 1610, mens Christen Hantho er i tilsvarende rolle på Hantho.  Sistnevnte har jeg ikke funnet nevnt senere, Men en Christen Langang er husmann på Langang i 1612.  Da har Oluf (Stiansen) Langang - Stian Strengereids sønn - overtatt som krone- og leilendingsbonde på gården.

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Katt"/"Kat" bør vel være en eller annen form for tilnavn.  Det er i hvert fall ingenting som tyder på at det refererer til et gårdsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

"Katt"/"Kat" bør vel være en eller annen form for tilnavn.  Det er i hvert fall ingenting som tyder på at det refererer til et gårdsnavn.

 

Hei Oddbjørn

 

En liten tanke jeg fikk da jeg så innlegget ditt første gang:

 

Jeg har en forfar som het Jørgen Kath, gift i Nordborg på Als 1747, trolig født Sønderborg 1712. Kanskje het Christen også Kath?

 

Min Jørgen fikk 4 døtre så navnet ble ikke videreført.

 

mvh

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.