Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Gram Nilsen Husås i Søndeled ?


Helge Berntsen
 Del

Recommended Posts

Men hvor kommer Torborg Larsdatters navn frem?

 

Angående Holte, så finner vi 5 1/2 hud 1 geiteskinn hos Oluf Halvorsen og hans fem søsken i 1624. Fra 1667 vet vi at Holte var på 6 huder pluss Åsland med 1/4 hud og Rød 1/2 hud. Samtidig finner vi da 1 geiteskinn hos Gunder Halvorsen Øvre Flosta.

 

1 geiteskinn er 3 kalvskinn. 1/2 hud er 6 kalvskinn 1/4 hud er 3 kalvskinn.

 

Hos Oluf Holte finner vi 5 1/2 hud pluss 1 geiteskinn som er 3 kalvskinn - altså 5 huder og 9 kalvskinn

Hos Gunder Flosta finner vi 3 kalvskinn

 

Sammenlagt 6 huder som den gang vel må være inklusive underbrukene kan jeg tenke meg.

 

Hvorfor Gunder Halvorsen Flosta eier i Holte vet vi jo ikke, men som vi da ser, så kan vi tenke oss at denne parten går over til sønnen Oluf som blir gift med Ingeborg som får med seg godset i Flosta. Et ekteskap Made in heaven. De gifter seg til hverandres gods, slik man ofte gjorde den gangen. Helt etter planen. :) :)

 

TSK

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamen skjer det mye når en er fraværende et par dager ! Hjertelig velkommen tilbake til Torbjørn, og tusen takk for din flotte oversikt over Holte-familien m.m.,Så håper jeg du og Ole Petter kan finne plausible forklaringer på eventuelle gjenstående uklarheter. Trådens hovedspørsmål om Gram Nilsens forfedre forblir dessverre foreløpig uløst, men jeg håper også det spørsmålet skal kunne besvares en dag. Synd ikke kilden til drapssaken er identifisert. Det ble nevnt en Anne Gramsdatter ved en anledning, som mulig kone til Nils Larsen Holte, men det er tydeligvis en hypotese som stemmer dårlig med Torbjørns oversikt ? Hvorfor Salve Olsen Lunde kom inn i bildet er noe uklart for meg ?

Endret av Helge Berntsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamen skjer det mye når en er fraværende et par dager ! Hjertelig velkommen tilbake til Torbjørn, og tusen takk for din flotte oversikt over Holte-familien m.m.,Så håper jeg du og Ole Petter kan finne plausible forklaringer på eventuelle gjenstående uklarheter. Trådens hovedspørsmål om Gram Nilsens forfedre forblir dessverre foreløpig uløst, men jeg håper også det spørsmålet skal kunne besvares en dag. Synd ikke kilden til drapssaken er identifisert. Det ble nevnt en Anne Gramsdatter ved en anledning, som mulig kone til Nils Larsen Holte, men det er tydeligvis en hypotese som stemmer dårlig med Torbjørns oversikt ? Hvorfor Salve Olsen Lunde kom inn i bildet er noe uklart for meg ?

Hei igjen Helge

 

Jeg har aldri antydet at Anne Gramsdatter var gift med Niels Larsen Holte. Se innlegg 145 og 147/8..

Jeg satte et ? vedrorende patronymet til Anne vedrorende koppskatten anno 1645. Anne er ikke gift anno 1645.

Jeg haaper dette ble mer avklarende.

 

Aarsaken til at Salve Olsen Lunde i Holt kom inn i bildet, maa sees paa bakgrunn av det angivelige skiftet paa Holte anno 1632.

Se innlegg vedrorende dette.

 

Vedrorende barn av Gram Nielsen Husaas/Vestol, er det saa langt kun et barn som er sannsynlig (sonnen Niels Gramsen).

Evnt. datteren Torgjerd Gramsdatter har man ikke kommet videre med, samt at jeg antar at patronymet til Anne ikke er Gramsdatter.

 

Jeg beklager at man ikke har kommet videre, kfr. hovedtraaden.

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Helge

 

Jeg har aldri antydet at Anne Gramsdatter var gift med Niels Larsen Holte. Se innlegg 145 og 147/8..

Jeg satte et ? vedrorende patronymet til Anne vedrorende koppskatten anno 1645. Anne er ikke gift anno 1645.

Jeg haaper dette ble mer avklarende.

 

Aarsaken til at Salve Olsen Lunde i Holt kom inn i bildet, maa sees paa bakgrunn av det angivelige skiftet paa Holte anno 1632.

Se innlegg vedrorende dette.

 

Vedrorende barn av Gram Nielsen Husaas/Vestol, er det saa langt kun et barn som er sannsynlig (sonnen Niels Gramsen).

Evnt. datteren Torgjerd Gramsdatter har man ikke kommet videre med, samt at jeg antar at patronymet til Anne ikke er Gramsdatter.

 

Jeg beklager at man ikke har kommet videre, kfr. hovedtraaden.

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

 

Tusen takk for denne avklaringen, Ole Petter. Jeg har misforstått.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for denne avklaringen, Ole Petter. Jeg har misforstått.

 

Hei Helge

 

Det er en sak jeg lurer paa. Dette vedrorer Vestol, hvor Gram Nielsen Husaas har 1 Hud Odel paa Vestol.

Spormaalet er om det er i orden, at Vestol problematikken kan belyses i denne traaden (dette kommer nok til aa inkludere personer fra Sandaaker, Sunde, Eskeland og Vestol)? Jeg vet dog ikke om man kommer naermere Gram Nielsen Husaas/Vestol sitt opphav.

 

Ved litt ettertanke, bor det nok opprettes en ny traad vedrorende dette. Se bort fra min foresporsel. Beklager.

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

 

Endret av Ole Petter Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Helge

 

Det er en sak jeg lurer paa. Dette vedrorer Vestol, hvor Gram Nielsen Husaas har 1 Hud Odel paa Vestol.

Spormaalet er om det er i orden, at Vestol problematikken kan belyses i denne traaden (dette kommer nok til aa inkludere personer fra Sandaaker, Sunde, Eskeland og Vestol)? Jeg vet dog ikke om man kommer naermere Gram Nielsen Husaas/Vestol sitt opphav.

 

Ved litt ettertanke, bor det nok opprettes en ny traad vedrorende dette. Se bort fra min foresporsel. Beklager.

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

 

For meg, som starter av denne tråden, er det utmerket om vi fortsetter på Vestøl. Jeg etterlyser tross alt Gram NIlsens forfedre, og da kommer vi ikke utenom Vestøl !

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Vestøl, har vi i alle fall to slekter tidlig på 1600-tallet:

 

Jon Vestøl, født ca. 1592 (72 år i 1664). Nevnt 1634-1669. Er kalt Nilsen, uten at jeg har sett denne kilden. Jeg mener han er gift med den Ingelif Arnesdatter som akkurat har fått sin gravstøtte satt opp ved kirkegårdsmuren i Gjerstad. Hun døde 30. januar 1672 på Vestøl.

 

Disse, ut fra Jon Vestøls gods i Sandåker, mener jeg har en datter, gift med Gregers Halvorsen Sletta i Holt. Vi får i skiftet etter sønnen Halvor i 1711 vite at han har arvet 1 hud 6 kalveskinn i Sandåker etter sin mor.

 

Jonsdatteren og Gregers har barna: Jens, Halvor, Knut, Magnhild, Jon, Ingeliv og Liv.

 

 

Nils Vestøl nevnes ved kongehyllinga 1610 og som krone og leilendingsbonde på Vestøl samme år. Ei Ingri Vestøl står i 1624 med 1/2 hud i Eskeland. Han er gift og jeg mener han er far til.

 

1. Laurits Nilsen Vestøl. Gift med Helje Halvorsdatter Holte. Han arvet 1 hud i Vestøl som må bli et brorlodd.

 

2. Nils Nilsen Vestøl. I kongens tjeneste 1624 og hadde som odel i Vestøl 1 hud. Brorlodd.

 

3. Gram Nilsen Husås i Søndeled. Gift til Husås, trolig med ei datter av Gro, nevnt 1610. Eide 1624 1 hud i odel i Vestøl. Brorlodd.

 

4. En datter (Anne) trolig gift med Jens Sunde. Arvet 1/2 hud i Vestøl (Søsterlodd) som Jens Sunde står med i 1647-1650. Han kan være den Jens Vestøl som nevnes allerede i 1608.

 

   Disse hadde igjen sønnen:

 

A) Nils Jensen Vestøl (1624) og på Sunde fra 1666. Han er gift og far til Tjøstol Nilsen Sunde, Inger Nilsdatter, gift med Salve Olsen Haugane Sunde, Gro Nilsdatter, gift med Erik Fredriksen Ulltveit, Laurits Nilsen Vestøl, gift med Aslaug Mikkelsdatter, Jens Nilsen Sunde/Løyte, gift med Ingeborg Knutsdatter visstnokk fra Moland på Vegårshei, Ellef Nilsen Bakken under Sunde, gift med Åshild Gundersdatter Fone, Knut Nilsen Sunde 1 år i 1666, nevnt 1675-1676, Marite Nilsdatter og Berete Nilsdatter, nevnt i Fogdeskatten 1675-1676 med eiendom i Sunde.

 

I tillegg har vi en Ellef Knudsen Vestøl gift 1695 med Birgitte Ellefsdatter Lunden Søndre. De hadde en sønn Ole, 2 år i 1701. Denne Ellef hadde vært gift før og hadde en datter Åste Ellefsdatter, skifte 23. januar 1697. Gift med Bjørn Håvorsen Sandåker fra Heiland. En sønn Håvor, 3 år i 1697.

 

 

TSK.

Hei igjen

 

Jeg legger hypotesen frem, for aa bedre oversikten.

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

 

Gregers Halvorsen er min 6-tippoldefar. Akkurat denne slekta mener jeg er riktig. Jon Vestøl eide 3 huder i Sandåker, og det Halvor Gregersen har arva etter sin mor er 1 hud 6 kalveskinn. Akkurat halvparten. Hvor den andre halvparten forsvinner har jeg ikke funnet ut. Kan tyde på to søstre her kanskje. Men trolig har det fulgt med en del Vestølgods her også.

 

Ingeliv navnet er for spesielt til at det kan være en tilfeldighet.

 

TSK.

Legger dette frem paa nytt

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Om Jon Vestøl står det i Gjerstad, hefte 2, side 211 at Jon Nilsen Vestøl kjøpte ca. 1647 2 huder i Sandåker av presten Erik Fredriksen Eskeland for 304 riksdaler, 1/2 hud av Torje Eskeland for 36 riksdaler og 1/2 hud av Oluf Gundersen Flosta for 40 riksdaler og hadde dermed hele gården. Originalkilden til dette har jeg ikke funnet. Men hvis man finner den, får man kanskje bekreftelsen på at Jon Vestøls farsnavn var Jon Nilsen. I 1649-50 står han med 4 huder i Sandåker. I 1667 er Sandåker på 4 huder.

 

Men hvor er denne kilden. :) :)

 

TSK.

Jeg legger ogsaa ved dette innlegget.

 Mvh

Ole Petter

Mange takk for ditt innlegg.

 

Tilbake til emnet.

 

Niels Jensen Sunde/Vestol ca 1610-1675, kan meget vel ha vaert gift med en Anne.

Muligens kan man ogsaa finne hennes patronym av hennes sonner. 1. Lars 2. Tiostol 3. Jens 4. Eillef. (sonnene faar tidlig dottre ved navn Anne). Jeg har saa langt ikke funnet denne Anne.

Niels Jensen Sunde faar ingen datter ved navn Anne (dog mange andre dottre). Han er sonn av Jens Sunde og ?

 

Vedrorende Jon Vestol ca 1592-1674 (gift med Ingelev Arnesdatter + 30/1-1671 egen gravstotte paa Gjerstad), Avkom 1 datter gift med Greger Halvorsen Sletta, Holt. Her finner jeg av dems barn oppkalling av Ingelev. Jeg har saa langt ikke funnet Ingelev.

Jon Vestol kalles Nielsen i Gjerstad bygdebok har dog ikke funnet patronymet saa langt, hans far lever anno 1645.

Jeg regner med at han har sitt opphav utenfor Vestol-slekta. Dette paa bakgrunn av Odel, samt at han kommer sent inn i bildet paa Vestol (dog rimelig tungt, noe merkverdig vedrorende hans ukjente opphav). 

 

Vedrorende barn av Niels Vestol, nevnt 1610. Sonner; Lars Holte, , Gram Husaas og Niels (Vestol, Soldat) 3 Hud, har jeg ikke kommet noe videre (vel noe foreligger...).

 

Det som er besynderlig er at det er etterkommere av Jon Vestol og Niels Jensen Sunde, som overtar Vestol/Sunde/Sletta/Sandaaker

(dog enkelte mindre unntak, eks. Sunde i hovedsak kjopegods)

 

Jeg vil sette meget stor pris paa innlegg. Paa forhaand takk.

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Jeg legger ogsaa med dette innlegget

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vedrorende gaardsbrukene.

Sunde anno 1647-66 8 Hud pluss noen skinn, blir nedjustert til 6 Hud- tom 1723.

Vestol 1647-1667 5 Hud, blir oppjustert til 6 Hud anno 1668-tom 1723.

Sandaaker 1647-1667 3 Hud, blir nedjustert til 2 Hud anno 1668-tom 1723.

Merknad vedrorende Sandaaker , antar det foreligger en skrivefeil anno 1649 (4 Hud). Sandaaker er ellers notert med 3 Hud frem til nedjusteringen fom 1668 (2Hud)

Jon Vestol eier hele bruket med Odel frem til sin dod 1674, hans sannsynlige kone Ingeliv Arnesdatter dor 31/1-1672.

Jeg kan legge til at Jon Vestol sin far lever anno 1645 (koppskatten).

 

Ved Jon Vestol sin bortgang 1674 overfores hans gods til Greger Halvorsen Sletta Holt gift med hans datter Jonsdatter. Jeg vet saa langt ikke hvor 1/2 Hud paa Sandaaker har tatt veien, men Greger Halvorsen Sletta med hustru sitter deretter med denne Odelen paa 2 Hud. Greger Halvorsen med hustru hadde mange barn, og forklaringen vedrorende denne halve huden ligger sannsynligvis her.

 

Vedrorende eiere av Vestol, se forrige innlegg.

Hva jeg med dette onsker er en gjennomgang, av Vestol-eiere anno 1647 og videre fremover. Jeg onsker med dette hovedfokus paa Vestol/Sunde-problematikken. Anno 1624 (Vestol) er 3 eiere konstatert, Gram Nielsen Husaas 1 Hud, Lars Nielsen Holte 1 Hud og Niels Nielsen Vestol 1 Hud  i den Kongelige Maj. Tjeneste. Merknad Lars Nielsen Holte har pantsatt sin Hud til Niels (Jensen) Vestol.Denne Niels er den som innbetaler landskatter (Vestol) i aarene fremover

Vel her ble det mange Niels og Jens.

Jeg lurer paa Ingri Vestol nevnt anno 1624, med Odel paa 1/2 Hud paa Ovre Eskeland. Videre hvem som eier de 2 Hud paa Vestol.

 

Jeg haaper med dette paa tilbakemeldinger. Paa forhaand takk.

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

 

 

 

Endret av Ole Petter Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vestøl var en gård på 5 huder.  

 

Det finnes to Agder-brev som omhandler gården.  Det ene er datert 22/2 1630, og vi får der høre at Helje Halvorsdatter på Holte kommer i retten og bekjenner at hun og hennes mann, Laurits Nielsen, pantsetter 1 hud "i den østere Part" av Vestøl som sikkerhet for et nytt lån på 20 spesceidaler og et gammelt lån på tilsvarende beløp til Niels Vestøl.  Denne Niels Vestøl kalles senere i brevet for Niels Jensen.

 

Det andre brevet er datert 13/2 1634, og da er det Laurits Nielsen på Holte som selv kommer i retten og bekjenner at han har pantsatt 1 hud, som er hans egen odel, i Vestøl til Niels og Jon Vestøl.  Den gamle gjelda er muligens betalt, for denne gangen gjelder det et lån på 105 riksdaler.  

 

Går vi så til skattematrikkelen 1647, finner vi følgende godsfordeling på Vestøl:

 

- 5 gsk er krongods, som Jon Vestøl leier.

- Jon Vestøl eier selv 1 hud.

- Presten eier 3 gsk.

- Niels Vestøl eier 1 1/2 hud.

- Jens Sunde eier 1/2 hud.

En liten forglemmelse fra min side. Jeg tar med dette med tanke paa oversikten. Hva jeg finner av interesse her er, 5 geiteskinn Krongods, samt presten sitt gods paa 3 geiteskinn. Tilsammen 8 geiteskinn, som tilsvarer 2 Hud.

De 3 tidligere nevnte oppsittere, hver med 1 Hud (tilsammen 3 Hud) er borte anno 1647.

Til orientering, Krongodset blir senere solgt. (Gjerstad prestebol eier senere 3 geiteskinn, resten er bondegods).

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Endret av Ole Petter Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du valgte å gå videre på samme tråd, Ole Petter. Og takk for gjentagelsen av både hypotese og fakta vedrørende Vestøl så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg valgte Gram Nilsen som utgangspunkt for denne tråden var at Gram-navnet er sjeldent i Agderfylkene på den aktuelle tiden, og det er ingen av disse som peker seg ut med noen naturlig tilknytning til den senere Gram Nilsen Husås. Som jeg nevnte innledningsvis har vi adelsmannen Mads Nilsen Gram (ca. 1530-1615) som kom fra Gram i Danmark til Ro i Halse ved Mandal som Kongens fogd i Lister på 1580-tallet. Han brakte med seg sin danske kone Elsebeth, men jeg kjenner kun et barn, nemlig datteren Else Madsdatter Gram. Else giftet seg med Tosten Oluffsen på Raudberg i Sør-Audnedal, sønn av Oluff Jonsen Skinsnes, en gård som også spiller en stor rolle i det litt større puslespillet her. Gram-navnet er ellers godt representert omkring Tromøy. Som med den nevnte Ingeleiv er Gram et for sjeldent navn til å være "tatt ut av luften" synes det som..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har naa sjekket ut noe mer, vedrorende Niels Vestol, Han skal i henhold til hypotesen vaere far til Gram Husaas, Lars Holte, Niels Vestol og Anne gift med Jens Sunde. Denne Niels Vestol nevnes ved kongehyllingen 1610 og som krone og leilendingsbonde paa Vestol samme aar. Dette er hypotesen.

 

Jeg har naa sjekket ut diverse skatter, vedrorende Niels Vestol (og undres over naar han dor).

Anno lamdskatten 1610 Niels Vestol, videre lensregnskap vedrorende Niels Vestol. Krigsskatten 1612 side 16, Krigsskatten 1613 side 22, Landskatten 1614 side 24,

Landskatten 1617 side 30, Pengeskatten 1618 side 28, Pengeskatten 1620 side 30, Pengeskatten 1622 side 28, Landskatten anno 1622 side 28,  anno 1623 side 27, anno 1624 side 33, anno 1625 side 28, anno 1626 side 25, anno 1627 side 26.

Jeg kan ogsaa tilfore Knekteskatten 1611-13, datert 16/11-1613, den som er utskrevet er Jens Nielsen Vestol (side 28), regner med at det her er Kalmar-krigen.

Vedroende Niels Nielsen Vestol utskrevet soldat anno 1624, regner jeg med at han var i den Dansk-Norske haer. Kong Christian IV gikk inn i 30 aars krigen 1625, og haeren ble naermest i tilintetgjort ved et slag sommeren 1626. Haeren var paa 20000 mann, og Kong Christian IV romte aastedet med omlag 80 ryttere tilbake nordover.

 

Jeg nevner ogsaa litt vedrorende Sunde, i dette tilfellet maa man ogsaa ta med Austre Staume i Drangedal. Christen Sunde gift med (Aashild Taraldsdatter Austre Straume?), 3 barn Thomas Austre Straume Drangedal pg Ole Sunde Gjerstad, samt et annet udefinert barn. Dette paa bakgrunn av Von Papens Jordebok.

Jeg finner ogsaa denne slekten senere paa Sunde i Gjerstad. Jeg skal la dette ligge inntil videre, da mitt hovedfokus er paa Vestol i Gjerstad.

 

Jeg haaper med dette paa tilbakemeldinger vedrorende Vestol, samt den tidligere nevnte Ingri Vestol med Odel paa Ovre Eskeland anno 1624.

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

 

Endret av Ole Petter Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med henvisning til ditt forrige innlegg, Ole Petter, så må jeg spørre om du indikerer at Niels Nielsen Vestøl ble drept i tjeneste i 1626 ? Om så, hvem var den Niels Vestøl som satt med 1,5 hud i Vestøl i 1647 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med henvisning til ditt forrige innlegg, Ole Petter, så må jeg spørre om du indikerer at Niels Nielsen Vestøl ble drept i tjeneste i 1626 ? Om så, hvem var den Niels Vestøl som satt med 1,5 hud i Vestøl i 1647 ?

Hei igjen

Aarsaken til min antydning, se tidligere innlegg. Jeg regner med at det er Niels Jensen som eier 1 1/2 Hud i Vestol anno 1647, samt at dette er kjopegods. Dette gjelder ogsaa Jon Vestol  1 Hud anno 1647 kjopegods, (hans Odel er 3 Hud paa Sandaaker)

Begrunnelsen for dette er at Niels Vestol ikke har noe Odel i Vestol anno 1647, ergo ikke Niels Nielsen Vestol Soldat anno 1624 med Odel paa 1 Hud i Vestol anno 1624.

 

Den som har Odel paa Vestol anno 1647, er Jens Sunde 1/2 Hud.

Jeg regner med at dette er Niels Jensen som nevnes i dokumentet anno 1630, samt at det er han som nevnes dokumentet anno 1634

(da sammen med Jon Vestol).

 

Jeg takker igjen saa meget for din henvendelse, og haaper mitt svar er klargjorende.

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Aarsaken til min antydning, se tidligere innlegg. Jeg regner med at det er Niels Jensen som eier 1 1/2 Hud i Vestol anno 1647, samt at dette er kjopegods. Dette gjelder ogsaa Jon Vestol  1 Hud anno 1647 kjopegods, (hans Odel er 3 Hud paa Sandaaker)

Begrunnelsen for dette er at Niels Vestol ikke har noe Odel i Vestol anno 1647, ergo ikke Niels Nielsen Vestol Soldat anno 1624 med Odel paa 1 Hud i Vestol anno 1624.

 

Den som har Odel paa Vestol anno 1647, er Jens Sunde 1/2 Hud.

Jeg regner med at dette er Niels Jensen som nevnes i dokumentet anno 1630, samt at det er han som nevnes dokumentet anno 1634

(da sammen med Jon Vestol).

 

Jeg takker igjen saa meget for din henvendelse, og haaper mitt svar er klargjorende.

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

 

Takk for det, Ole Petter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har naa sjekket ut noe mer, vedrorende Niels Vestol, Han skal i henhold til hypotesen vaere far til Gram Husaas, Lars Holte, Niels Vestol og Anne gift med Jens Sunde. Denne Niels Vestol nevnes ved kongehyllingen 1610 og som krone og leilendingsbonde paa Vestol samme aar. Dette er hypotesen.

 

Jeg har naa sjekket ut diverse skatter, vedrorende Niels Vestol (og undres over naar han dor).

Anno lamdskatten 1610 Niels Vestol, videre lensregnskap vedrorende Niels Vestol. Krigsskatten 1612 side 16, Krigsskatten 1613 side 22, Landskatten 1614 side 24,

Landskatten 1617 side 30, Pengeskatten 1618 side 28, Pengeskatten 1620 side 30, Pengeskatten 1622 side 28, Landskatten anno 1622 side 28,  anno 1623 side 27, anno 1624 side 33, anno 1625 side 28, anno 1626 side 25, anno 1627 side 26.

Jeg kan ogsaa tilfore Knekteskatten 1611-13, datert 16/11-1613, den som er utskrevet er Jens Nielsen Vestol (side 28), regner med at det her er Kalmar-krigen.

Vedroende Niels Nielsen Vestol utskrevet soldat anno 1624, regner jeg med at han var i den Dansk-Norske haer. Kong Christian IV gikk inn i 30 aars krigen 1625, og haeren ble naermest i tilintetgjort ved et slag sommeren 1626. Haeren var paa 20000 mann, og Kong Christian IV romte aastedet med omlag 80 ryttere tilbake nordover.

 

Jeg nevner ogsaa litt vedrorende Sunde, i dette tilfellet maa man ogsaa ta med Austre Staume i Drangedal. Christen Sunde gift med (Aashild Taraldsdatter Austre Straume?), 3 barn Thomas Austre Straume Drangedal pg Ole Sunde Gjerstad, samt et annet udefinert barn. Dette paa bakgrunn av Von Papens Jordebok.

Jeg finner ogsaa denne slekten senere paa Sunde i Gjerstad. Jeg skal la dette ligge inntil videre, da mitt hovedfokus er paa Vestol i Gjerstad.

 

Jeg haaper med dette paa tilbakemeldinger vedrorende Vestol, samt den tidligere nevnte Ingri Vestol med Odel paa Ovre Eskeland anno 1624.

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Jeg besvarer mitt eget innlegg med mer informasjon. Dette paa bakgrunn av oversikten.

Jeg skal ikke gjenta meg selv paa dette omraadet, se dette innlegget (men onsker aa belyse noe mer vedrorende dette).

Niels Vestol dor selvsagt, men det er noe vanskelig aa anslaa aarstall (dette paa bakgrunn av at Niels Jensen Vestol, nevnes som Krone- og Leilendingsbonde tom 1630. Den som fom 1631-37 nevnes som Krone-og Leilendingsbonde er Jon Vestol.

 

Litt mer informasjon vedrorende Vestol (litt Sandaaker), Husmenn; Jens 1617-20, 1625, Lars 1622-25, Jon 1626-30  fom 1631-37 er ingen Husmenn nevnt paa Vestol.

Vedrorende Sandaaker Husmenn nevnt, 1623-24 Jon (eneste husmann som er nevnt). Krone og Leil.bonde Jorgen fom 1610.

 

Rosstjeneste 1644, Jon 1 Hud, Niels 1 1/2 Hud, Inger 1/2 Hud . 

Koppskatten 1645, Jon og hans kvinne og hans far, 2 drenger og 2 piker, Niels og hans kvinne, 1 Dreng. Oydem og hans kvinne.

 

Sunde, se foregaaende innlegg (Christen).

Krone og leilendingsbode,; Oluf 1612-22, Jens 1624-37

Husmenn; Lars 1613-20, 1622 Jens, Oluf 1623-35

 

Rosstjeneste 1644, Jens Sunde 11 skinn, 

Koppskatten 1645; Jens og hans kvinne, 1 sonn, 1 dreng med soster og 1 pike. Jacob og hans kvinne. Oluf og hans kvinne.

Niels og hans kvinne, 1 dreng. Tollef og hans kvinne, 2  huskvinner Gunnild og (Anne?).

 

Jeg regner med dette at grunnlaget er paa plass, vedrorende den videre ferd.

 

Tilbakemeldinger onskes vedrorende Vestol/Sunde mm. Paa forhaand takk.

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

 

Jeg prover naa aa faa Torbjorn paa banen, vedrorende hans hypotese.

 

Vi er i hovedsak enige. Jeg vil i saa maate trekke frem min usikkerhet, samt enkelte paastander.

 

1. Vedrorende Jon Vestol ca 1592-1674 gift med Ingeliv Arnesdatter dod 31/1-1672. Jeg finner kun et avkom etter dem, en datter gift med Greger Halvorsen Sletta, Holt. I skiftet etter deres sonn Halvor legger jeg merke til at han har innlost sine sosken paa Sletta, samt at han har ervervet seg 1 1/2 Hud paa Sandaaker etter hans avdode bror Knud, samt tilgodehavende etter hans avdodes bror Jon (det fremkommer i skiftet at Jon har pantsatt en del i Vestol , i overkant av 8 skinn).

Jeg har i saa maate sett paa flere skifter, dette blir dog underordnet. Jeg finner dog de jeg har sjekket med datteren Ingeliv, samtykker her.

Hva jeg ikke samtykker med er at Ingelev Arnesdatter skulle vaere en prestekone, som drepte en munkeprest (les Oddbjorn sitt innlegg her, et gammelt rykte i Gjerstad, han finner intet grunnlag vedr.dette). Jeg har i saa maate sjekket ut prester med koner, og finner intet grunnlag (som understotter dette).

 

2. Hvem var Niels Jensen Vestol/Sunde og hvem var han gift med? Jeg leser av hypotesen at han var paa Vestol anno 1624 og Sunde anno 1666.

Jeg finner ikke noe grunnlag for at dette er korrekt. Niels Jensen ca 1612-1675, kan umulig ha vaert Niels Jensen Vestol anno 1624 (se paa alderen).

Hvem var han saa gift med? Muligens en Anne. Dette paa bakgrunn av dems barns oppkalling av datter, dette er Anne (se skifter paa Vestol, Sunde, Ulltveit, Sunde). Jeg kjenner ikke til hennes opphav, men tar med dette med tanke paa videre granskning.

Jeg undres ogsaa over husmannen paa Sunde Jens, fogdemanntall anno 1664 kalles han Jens Svendsen 80 aar, anno 1666 kalles han Jens Nielsen 82 aar.

Jeg samtykker vedrorende ekteparet sine barn/giftemaal.

 

3. Jens Sunde gift ca 1610 med (Anne) Nielsdatter Vestol. Avkom Niels Jensen Vestol/Sunde. Jeg samtykker vedrorende avkommet Niels ca 1612-1675. 

Niels Jensen Sunde faar mange avkom, ogsaa dottre, dog ingen ved navn Anne (kan dog ha en datter med dette navnet som dor tidlig).

Hva jeg er usikker paa her er hvorfor det ikke fremkommer Odel anno 1624 1/2 Hud (sosterlodd), det fremkommer dog 1/2 Hud med Odel paa Vestol anno 1647.

Mitt ankepunkt her er at dette kan vaere oppkjop, av gods med Odel paa Vestol.

 

4. Du nevner Ingri Vestol anno 1624, med Odel paa 1/2 Hud paa Ovre Eskeland i din hypotese. Jeg har sjekket lensregnskap og Agder-dokumenter i saa maate, og finner henne ikke. Jeg haaper du kan fremlegge kildegrunnlaget her.

 

Avslutningsvis; du har gjort et stort arbeid med paafolgende fremskritt vedrorende slekten!!!!! 

Jeg samtykker som sagt vedrorende det meste, og beklager at jeg er noe "pirkete" med mine sporsmaal. Dette paa bakgrunn av videre granskning.

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

;)

 

 

Endret av Ole Petter Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå, endelig. Jeg sliter med at jeg blir kasta ut av digitalarkivet og jobber som en helt for å komme inn igjen. Dette var fjerde forsøk.

 

Men anyhov..

 

Ingrid Vestøl som eier i Eskeland står i Gjerstadboka. Det har jeg derfra. Men der stod det da 1634 ikke 1624.

 

Da jeg snakka med folk i Gjerstad historielag, så fikk jeg den forståelsen at Vestølsteinen og Prestekonesteinen var to forskjellige ting. Ingeliv Arnesdatter er i alle fall ingen prestekone, så mye er sikkert. Jon Vestøl og Ingeliv Arnesdatter. Ja, jeg har bare en eventuell datter, da jeg ikke har fått plassert de siste 1 1/2 hud i Sandåker noe sted. Hadde du plassert dem?

 

Nils Jensen Vestøl Sunde, sønn av Jens Sunde og (Anne) Nilsdatter Vestøl. Jeg har ham fra 1624-1666. Det skal ha vært skifte etter ham 5. november 1675. I odelsskatten 1675-1676 nevnes alle barna Tjøstol, Inger, Gro, Jens, Ellef, Knut, Marite og Berete. Han er rimelig sikker. På skiftet etter Jens Nilsen Sunde i 1712 nevnes Ellef Nilsen Sunde og Lars Nilsen Vestøl som verger og farbrødre, Der har du alle barna. Hvem han var gift med vet jeg ikke, men han har jo en sønn Tjøstel og en Ellef da, så kanskje dette har noe å si, uten at jeg vet noe.

 

 

Da sjekka jeg. Ingeri Vestøl var 1644.

 

Bra at noen går etter i sømmene, så vi kan få fram alle vinklinger og småting. :)

 

TSK

Endret av Torbjørn Steen-Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå, endelig. Jeg sliter med at jeg blir kasta ut av digitalarkivet og jobber som en helt for å komme inn igjen. Dette var fjerde forsøk.

 

Men anyhov..

 

Ingrid Vestøl som eier i Eskeland står i Gjerstadboka. Det har jeg derfra. Men der stod det da 1634 ikke 1624.

 

Da jeg snakka med folk i Gjerstad historielag, så fikk jeg den forståelsen at Vestølsteinen og Prestekonesteinen var to forskjellige ting. Ingeliv Arnesdatter er i alle fall ingen prestekone, så mye er sikkert. Jon Vestøl og Ingeliv Arnesdatter. Ja, jeg har bare en eventuell datter, da jeg ikke har fått plassert de siste 1 1/2 hud i Sandåker noe sted. Hadde du plassert dem?

 

Nils Jensen Vestøl Sunde, sønn av Jens Sunde og (Anne) Nilsdatter Vestøl. Jeg har ham fra 1624-1666. Det skal ha vært skifte etter ham 5. november 1675. I odelsskatten 1675-1676 nevnes alle barna Tjøstol, Inger, Gro, Jens, Ellef, Knut, Marite og Berete. Han er rimelig sikker. På skiftet etter Jens Nilsen Sunde i 1712 nevnes Ellef Nilsen Sunde og Lars Nilsen Vestøl som verger og farbrødre, Der har du alle barna. Hvem han var gift med vet jeg ikke, men han har jo en sønn Tjøstel og en Ellef da, så kanskje dette har noe å si, uten at jeg vet noe.

 

 

Da sjekka jeg. Ingeri Vestøl var 1644.

 

Bra at noen går etter i sømmene, så vi kan få fram alle vinklinger og småting. :)

 

TSK

Hei igjen

Hyggelig med en tilbakemelding.

 

Jeg haaper du har lest endringer vedrorende gaardsbruk (les skyld) 1667-68. Sandaaker blir nedjustert fra 3 Hud til 2 Hud, og dette vedvarer tom 1723. Jeg haaper du leser mine innlegg vedrorende dette. Jeg skal ikke gjenta meg selv paa dette omraadet. Dette gjelder flere gaardsbruk bla Sunde og Vestol. Nok om det. Se skiftet anno 1711.

Takk for avklaringen vedrorende Ingeri Vestol (anno 1624 med 1/2 Hud paa Ovre Eskeland). Jeg fant henne anno 1644 (Inger/Ingeri

Rosstjenesten.

 

Jeg har lest skiftet anno 1712, etter Jens Nielsen Sunde (med hans brodre Ellef Nielsen Sunde og Lars Nielsen Vestol.

 

Hvordan kan du ha dems far Niels Jensen Vestol (1624) og 1666 (Sunde)?. Vedkommende er fodt ca 1612-1675, se alderen ved manntallet (anno 1664 og 1666). Han er riktig far, men med feil anno 1624 (Vestol) Her henger jeg overhodet ikke med. 

Se ogsaa tidligere innlegg(paa denne siden sonn av Jens Sunde og (Anne) Nielsdatter Vestol. Dette henger ikke sammen, hvordan kan en 12 aar gammel gutt sitte som Krone-og Leilendingsbonde anno 1624, samt tidligere aar ??????

 

Jeg avslutter innlegget vedrorende (Anne) Nielsdatter Vestol som er gift med Jens Sunde anno ca 1610. Hvorfor fremkommer ikke hennes Odel (sosterlodd) 1/2 Hud paa Vestol anno 1624????????????

 

Jeg takker for ditt svar vedrorende Ingeri/Inger Vestol, se tidligere innlegg paa denne siden forstod overhodet ikke 1624, fant henne dog i 1644 (oppsummering med informasjon vedrorende gaardsbrukene ca 1610-1647), samt senere skifter.

 

Det er noen ubesvarte sporsmaal her, og haaper du tar en ny gjennomgang av dine notater (vil sette meget stor pris paa dette).

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

;)  :wacko:  :rolleyes:

 

 

Endret av Ole Petter Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tyder ting på at det fantes to stk Jens Nilsen Vestøl. En i 1624 og en som er født ca. 1612. Spennende. :)

 

Ikke all odel som stod. Andre kan ha svart for den og skatta på hennes vegne kanskje.

 

 

TSK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tyder ting på at det fantes to stk Jens Nilsen Vestøl. En i 1624 og en som er født ca. 1612. Spennende. :)

 

Ikke all odel som stod. Andre kan ha svart for den og skatta på hennes vegne kanskje.

 

 

TSK.

Hei igjen

1. Jeg haaper du har lest min oppsummering paa denne siden, vedrorende opp- og nedjustering av gaardsbruk i Gjerstad.

Sandaaker ble nedjustert til 2 Hud.

Jon Vestol sitt gods 2 hud 3 geiteskinn i Vestol og 2 Hud paa Sandaaker, Kobberskatten anno 1674 side 396, blir overfort til hans datter i sin helhet som er gift med Greger Halvorsen. Sletta, Holt Kobberskatten 1674, Greger Sletta 2 Hud Kjopegods i Sletta  side 383.

Ved Odelsskatten senere samme aar er Jon Vestol dod, side 329 Greger Sletta med Odel 2 Hud 3 geiteskinn i Vestol og 2 Hud paa Sandaaker. Dette fremkommer ogsaa i de senere fogderegnskap.

Jeg haaper dette var avklarende vedrorende Jon Vestol, hans gods overfores i sin helhet til hans datter gift med Greger Sletta (og haaper dette er et avsluttet kapittel). Se tidligere innlegg paa denne siden.

 

2. En korrigering, vedrorende ditt innlegg. Vedrorende de 2 personer,jeg antar du mener Niels Jensen Vestol og ikke Jens Nielsen.

Du skriver en i 1624 og en fodt ca 1612. Hva jeg lurer paa er hvorfor du skriver en i 1624?

Jeg leser av dine innlegg at Niels Jensen Vestol/ Sunde er paa Sunde anno 1666, dette er korrekt. Han er dog ikke den samme Niels Jensen som du skriver, som fremkommer paa Vestol anno 1624 og i Agder-dokumentet anno 1630.

 

3. Jeg haaper med dette at du vil vaere mer presis, vedrorende Niels Jensen Sunde (anno 1666). Alder med mer......

Jeg ba deg i forrige innlegg, sjekke dine notater (tragi-komedie her). Dette med tanke paa en konstruktiv debatt.

Jeg finner dog muligheten at Niels Jensen Sunde, var den som var nevnt som eier av 1 1/2 Hud paa Vestol anno 1647.

 

Jeg haaper med dette paa en tilbakemelding, hvor du har sjekket dine notater og evnt. korrigert dem (noe du gjorde vedrorende Holte med nye forfedre, for noen dager siden).

Dette henger som tidligere nevnt ikke sammen. Jeg onsker dog aa bidra, men da maa seriositeten vaere paa plass.

Mvh

Ole Petter Eriksen

-_-  :rolleyes:  :blink:

Endret av Ole Petter Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

 

Mitt siste innlegg vedrorende emnet.

Jon Vestol 72 aar anno 1664, 74 aar anno 1666 bruker 3 Hud, Lars bruker 2 Hud (et lite avvik 1 Hud, da er hans far Niels Sunde nevnt 1 Hud, tilsammen 2 Hud)

1. Niels Jensen Sunde/Vestol ca 1612-1675 gift med Anne ? (muligens sonn av Jens Nielsen Husmann paa Sunde anno 1666 (82 aar).

2. Niels Jensen Sunde sin alder anno 1664 52 aar anno 1666 54 aar, sin eldste sonn er paa Vestol anno 1664. Dette er Lars 28 aar anno 1666ca 1638, anno 1701 er Lars Nielsen paa Vestol 61 aar ca 1640 , ved begravelse 19/1-1719 79 aar og 9 mnd ca 1639.

3. Niels Jensen Sunde/Vestol faar mange barn, anno 1664 fremkommer Tjostol 14 aar. Anno 1666 Tjostol 16 aar ca 1650,  Jens 10 aar ca 1656, Ellef 4 aar ca 1662

Knud 1 aar ca 1665. Det var avviket i alder som gorde at jeg sjekket ut mer. Dette paa bakgrunn av barn fodt i en periode paa ca 26 aar.

Jeg fikk dog dette bekreftet av skifter ergo, Niels Jensen maa ha giftet seg med en ung dame. Jeg regner med at hun dode tidlig, se antall barn (etterkommere).

4. Alderen til Jens anno 1701 47 aar ca 1654, alderen til Ellef anno 1701 41 aar ca 1660. Begge paa Sunde. Broren Lars er paa Vestol.

5. Lars Nielsen Vestol ca 1639 maa ha giftet seg omkring 1664-1665 med Aaslaug Michelsdatter. Se tidligere innlegg paa denne siden

 

Dette stemmer med alder baade av Sogneprestens manntall og Fogdemantall, anno 1664 og 1666, paa samtilge personer.

Jeg tar med en saksopplysning vedrorende Sogneprestens manntall, her finner man paa side 74, fodte, dode og bortreiste (anno 1666)

Fodte Lars Nielsen Vestol sin sonn Michel (han er dog dod ved skifte), etter Aaslaug Michelsdatter (se tidligere innlegg).

Paa samme siden finner man Hallstein Kiellsen Holte (Husmann) dod med alder.

 

Jeg kommer dog til aa granske slekten videre (fant flere spor som jeg vil granske), men det ble meningslost aa fore en videre debatt.

-

Jeg tar dog dette med godt humor, men Vestol-problematikken maa sees paa med nye oyne (en fin utfordring).

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

 

 

Endret av Ole Petter Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker for din omfattende og grundige informasjon vedrørende Niels Vestøls etterfølgere, Ole Petter - selv om grunnspørsmålet i tråden gjenstår ubesvart, idet Gram Nielsens forfedre er like ukjente som tidligere. Jeg har full forståelse for at du vil se videre på dette i fred og ro, men håper likevel du vil dele eventuell ny informasjon med oss gjennom denne tråden, så det eventuelt kan passes inn i det mer omfattende bildet vi har dratt frem gjennom et antall tråder i det siste, som alle på en eller annen måte har forbindelse til hverandre. Som tidligere nevnt er min erfaring at de forskjellige bygdebokforfattere ofte kom til kort når vi krysset grensene til nabokommuner og fylker, og ofte glemmer vi alle hvor få mennesker som faktisk eksisterte på 1500-tallet i det aktuelle distriktet, og enda færre av disse personene som ikke hadde en eller annen slektstilknytning til hverandre. Jeg er glad for at du tar det hele med godt humør, og håper du finner noe av felles interesse i ditt videre arbeid !

 

Vennlig hilsen

Helge Berntsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke mer å tilføye her. Jeg har skrevet veldig mye nytt om dette. men når det blir sagt at det er både useriøst og uryddig, så lar jeg emnet ligge. Jeg har kommet med det jeg har. Intet mere fra denne mannen i denne saken. Etter å ha drevet med slektsforskning i 47 år, mener jeg selv at jeg har litt å tilføye, og da vil jeg ha meg frabedt slike ord i en diskusjon. Skal vi ha en diskusjon her inne, møtes alle på samme sted, og der befinner vi oss. Alle kan bidra i forskjellig grad og det de kan bidra med skal IKKE graderes eller bedømmes eller kategoriseres. Jeg elsker en god diskusjon. Vi kan være uenige i enkeltsaker eller større oppsett, men la det bli en diskusjon som ikke hele tida fylles med betraktninger av andres arbeid og endeløse unnskyldninger der man er lei seg for ditt og lei seg for datt.

 

Konstruktiv kritikk har alle godt av

 

Med vennlig hilsen

Torbjørn Steen-Karlsen

 

Og i mitt hode er det ingen tvil om at Gram Nilsens far, Nils Vestøl, i alle fall er kjent. Og der stopper det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.