Gå til innhold
Arkivverket
Roar Stein Kaasbøll

Introduksjon i 1756 og dåp 1757, Bjørnør

Recommended Posts

Roar Stein Kaasbøll

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Bjørnør, Ministerialbok nr. 657A01 (1732-1801), Kronologisk liste 1757, side 145-146.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16176&idx_id=16176&uid=ny&idx_side=-71
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070905680468.jpg

På venstre side midt på står det Introd: Ole Steenes Staenes? Dato er antagelig Dom: 22a Trinitatis (14. november 1756).

Høyre side, midt på. Det er datoen og et ord før barnets navn jeg ikke tyder helt. Faddere er ikke nødvendig.

Døbt Sivert Steenes barn, .... : Ole.

Datoen i margen tyder jeg som noe rundt nyttår. Da kan det nok tenkes at denne Ole er født i 1756, ikke 1757 som bygdeboka Bjørnørfolket antyder. Jeg vet det var to Ole Steene (Stein) på denne tiden. Den ene er innflytter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Else B. Rustad

Introduksjonen :
Introd: Ole Steenes K[one]. Navnet hennes er ikke oppgitt.

(Det siste ordet, Steenes med streker under, skal strykes. Presten hadde vel bare skrevet gårdsnavnet to ganger!) Introduksjonsdatoen er riktig.

Dåpen:
Døbt Sivert Steenes barn, nafnl. Ole. Så kommer fadderne. Dåpsdatoen er Hel. 3. K. dag (Hellig tre kongers dag, dvs. 6. januar)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.