Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Noen som tar tydeoppdrag?

Recommended Posts

Hei. Jeg trenger hjelp med å tyde en god del brev/dokumenter i forbindelse med research til bok. Dokumentene er fra perioden 1790-1850 og på dansk. Finnes det noen som tar/kan ta på seg oppdrag med å tyde og renskrive det jeg selv ikke klarer?

Eksempel vedlagt.

På forhånd takk.

mvh Christer Lundquist

journalist/forfatter

post-6155-0-38827800-1441697155_thumb.jpg

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/198269-noen-som-tar-tydeoppdrag/
Del på andre sider

Da tar vi vel det første! Slik leser jeg dette:

Deres Egen undladelse i Søndags 8te Dage lod saavel mig, som Hr. Commandeur Fabricius og Hr. R.g.M. Zimmer formode at ieg havde nærmeste Ret til Pladsen Stokkeskov. - Documentet eller Contracten ved Bruelaug Gaards afstaaelse, der efter min formeening det der ene kan hæve al tvil. - Har nu Hr. Greve Wedel forkommet samme, saa maa den jo findes i Rente-Kammeret, Selv vil den gode Hr. Herlofsen finde i alle henseender mit ønske baade billigt og Retfærdigt. -
Hellig Vidner ieg, at aldrig har tanke opstaaet i min Siel at fornærme Dem eller nogen - ey heller troer ieg at De kunde eller vilde det. - Men alt bøer vi jo begge ønske saa lyst og klart som mueligt. -
d 11 Februari 1813   Schleppegrell

Tusen takk, Else B.! Jeg kommer til å legge ut noen flere bilder på Dropbox og be interesserte hjelpe meg. En takk kan kanskje være å bli nevnt i takkeordet i min kommende bok hvor materialet kommer til å bli brukt?

Da legger jeg tre brev ut offentlig, slik at den som gidder/har interesse kan få prøve seg. Jeg skjønner nå at mine egne evner til å tyde er sterkt begrenset. Skriften kan se enkel ut, men jeg klarer bare å få med meg 10-20-30% før jeg faller av lasset (tastaturgenerasjonen).

Instruksjon: Klikk på linken nedenfor. Den åpner en offentlig mappe i "skyen"; jeg bruker Dropbox. Det ligger tre pdf-dokumenter der. Ved siden av ligger en Word-fil til hvert brev. De har samme filnavn som respektive pdf. Åpne Word-filen til det brevet du vil prøve deg på. Begynn å skrive inn teksten og lagre Word-filen som normalt (Ctrl+S for å lagre etc.) Endringer i dokumentet synkroniseres straks i den offentlige mappen. Slik kan alle se løpende endringer. Hvis noen andre har begynt på en fil, vil du se det ved at det allerede finnes tekst der. Er Word-arket tomt, er du førstemann og det er bare å ta for seg.

HER ER LINKEN: https://www.dropbox.com/sh/tz9l3s97ji2ivj2/AACOoP97CVPOyxp7FsZaTRlXa?dl=0

På forhånd en million takk til vedkommende hjelper!

Christer Lundquist

Jeg må tilstå jeg hadde håpet du ville legge ut bildene her, men.... (For ordens skyld: jeg har lest gjennom alle tre dokumentene, og alle ser helt greie ut) Det er sikkert noen som er vant til å bruke Dropbox som kan hjelpe deg videre!

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.