Gå til innhold
Arkivverket
Wenche Hillstrand

Hva heter disse 2 barn

Recommended Posts

Wenche Hillstrand

Disse greier jeg ikke å finne ut av.
Siste kolonne på høyre side døpt 22 juni 1706- Far Hans Madsen
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7231&idx_id=7231&uid=ny&idx_side=-93

Her døpes Vittil???
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=653&idx_id=653&uid=ny&idx_side=-302
Siste kolonne høyre side. Døpt 31 desember. Far Hans Madsen

Disse 2 barnen har samme far- Antakelig er det det samme rare navnet-.

Noen som skjønner hva det skal være.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aase R Sæther - Gloppen

Den siste vil eg lese som Wittikinde... Presten vår for eit par hundre år sidan heitte Wittekind Huus, dette er kanskje ei jente?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Wenche Hillstrand

Takk Aase

Da er det vel Wittikind Huus i et ord som er på barnet

født 1706. Den første en jente og den andre en gutt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aase R Sæther - Gloppen

Eg var kanskje litt utydeleg her; - Huus var etternamnet til vår prest, så bland ikkje det inn her ;-)  - poenget med å nemne han, var å verifisere at Wittekind faktisk er eit førenamn. Eg ville vidare tenkt at Wittekinde var ei jente, sidan det er -e til slutt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Wenche Hillstrand

:)Den du nevner her er piken som ble født 1704, hun het nok Wittekinde.

Du var ikke utydelig, jeg skjønte godt hva du mente i ditt svar. Men etter selv å ha sett nærmere på navnet på
det siste barnet som ble døpt i 1706 som jeg nevner i innlegg #3 så ser jeg nå at presten har skrevet
Wittekindhuus uten mellomrom, og denne personen er en gutt.
Mitt opprinnelige spørsmål var to barn. Tydeligvis døde den første og
gutten fikk det samme navnet, men uten - e +huus

Dette barnet mistet sin foreldre tidlig og ble da sendt til sin onkel i Eidsberg, der jeg fant hans ekteskap og der kommer navnet hans klart frem.
Her skriver presten Wittekind Huus Hansen
Så takk for at du gjorde meg oppmerksom på dette rare navn, jeg hadde aldrig hørt det før.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gunnar Sigdestad

Eg les det fyrste namnet som Vidichenhuuss, og det siste som Vittikinde.

Endret av Gunnar Sigdestad

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aase R Sæther - Gloppen

Artig korleis ein kan "henge seg opp" i ein bestemt tanke - eg gjekk utan vidare ut frå at borna var fødde i den rekkjefølgja du nemnde dei i fyrste innlegg, og dermed datt eg av lasset i ditt neste innlegg...

Eg siterer litt av det den gamle bygdeboka vår skriv: "Witteekind Madson Huus. Han var vel av same ætt som lagmann W.Huus i Oslo, død 1611, men ein veit ikkje kvar han var i frå eller kven foreldri hans var".  Vidare skriv boka at han kom til Gloppen i 1694, og at han var i slekt med dåverande lensmann i bygda, Søren Hansen Bredschow.

Berre som ein liten bakgrunn for namnet - det treng altså ikkje vere vår prest som er inspiratoren til namnet, men lagmannen i Oslo eller eventuelle andre etterkomarar etter han med same namn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.