Gå til innhold
Arkivverket
Christer Lundquist

Tyding brev C

Recommended Posts

Christer Lundquist

C

C

C

post-6155-0-12523300-1442222615_thumb.jpg

post-6155-0-90130000-1442222632_thumb.jpg

post-6155-0-42551500-1442222651_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Else B. Rustad

Christinehavn den 1ste April 1844.
Kjære Adolphine!
Det er længe siden Du hørte noget fra os; men Du vil vist undskylde mig, da jeg deels har havt mange Forretninger og da jeg af flere Aarsager har været mindre oplagt til at skrive. Sjælden har Hanne 3 Dage i Rad befundet sig vel, Frederik har været stærkt forkjølet og selv var jeg nogen Tid saa upasselig, at jeg trode det vilde blive til en ordentlig Sygdom, der dog lykkeligviis ikke indfandt sig. Du veed jo at baade Arntzen og Søderberg ere døde, begge i meget trange Kaar. Nu er ogsaa Hannes Onkel Adeler gaaet bort; men der er Formue efter ham og han var træt af Livet. Jomfrue Zimmer forlader os i Maii og ligeledes Barnepigen. Vi faae igjen en Pige fra Vaisenhuset, der skal være en Mellemting af Jomfrue og Tjenestepige. Hun er godt anbefalet og seer skikkelig ud; men vi kjende ikke hendes Dygtighed og paa den kommer det dog væsentligen an. Siden 1ste November har jeg dagligen læst med Otto og dette Arbeide er ofte faldet mig tungt; imidlertid har jeg den Glæde, at det gaaer ham meget godt og han nu er No. 5 fra oven i sin Klasse, der bestaaer af 20 Disciple. Med hans Begreb er jeg særdeles tilfreds, Hukommelsen er bleven meget bedre end i Begyndelsen og han er flittig; men han skynder sig ikke.
Til Gymnastik og Tegning har han Anlæg og, for sin Alder, skriver han temmelig correct. Med vor Huusleilighed ere vi i det Hele meget tilfredse, dog er Dagligstuen kald og vi have brændt 7 Favner Bøg. Fra Morgenstjerne skal jeg hilse dig. Fruen har været syg hele Vinteren, sidder nu oppe og skal iovermorgen for første Gang ud i lukket Vogn. Om Aftenen, ved Lys, gjør det ondt i mine Øine, naar jeg skal læse fiin Stiil, men om Dagen seer jeg endnu godt især i Frastand. Iforgaars var jeg i Thorvaldsens Ligfølge, der skal have bestaaet af omtrent Sex Tusinde Personer. Paa Charlottenborg forsamlede Honoratiores sig og Trængselen der, var over ordentlig; Paa Gaderne og i Kirken var der imidlertid Plads. I denne Maaned forlader Ottilias Forlovede, Kjøbmand Zerch Hovedstaden, for at etablere sig i Aalborg. Brylluppet skal gaa for sig til Efteraaret. Min Adjutant, Lieutn. Schack, som Mathilda kjender er bleven forlovet med en Jomfrue Aagaard fra Farum. Hun er 24 Aar gammel, Datter af Farum Præst og skal være en meget god Pige. At Elskeren er tilfreds glæder mig og jeg ønsker Parret al mulig Lykke. Schack er aandelig begavet, men mangler jordisk Gods. Fra Schindels haver vi nyligen hørt; de have det godt og ere snart arrangerede. Vil Du venligen hilse Mathilda Zimmers og Carlbergs og vær selv inderligen hilset fra Hanne, Børnene og din gamle hengivne
Broder
Frederik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive