Gå til innhold
Arkivverket

Pantebok Fosen 1754


Roar Stein Kaasbøll
 Del

Recommended Posts

Har omsider funnet fram til når slektsgården i Osen ble kjøpt. Det er av svært stor interesse å få dette tydet!

 

Starter med overskriften over navnet Peder Hansen Sverdal.

 

Kildeinformasjon: Protokollnummer: 2, Sted: Fosen sorenskriveri, Oppbevaringssted: SAT
Merknader: 
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder Hansen Sverdahl giør vitterligt at have solt og overdraget som jeg og hermed til velagte Arent Arentsen Hage Elven skiøder og afhænder et Spand 2 øre landskyld med bygsel og aparte bygsel over et øre, udi den mig tilhørende, og Stoerfosens Fogderie, Biørnørs Præstegield beliggende ødegaard Steene kaldet, og som hand mig nu derfore har betalt den foreenede Kiøbe Summa Femtj Rigsdaller Courant saa skal bemelte gaard, eller det derudi benevnte Et Spand Toe øre og aparte een øre, som nu er ikkuns lidet, eller saa got, som indtet bebygget, med alt tilliggende af ager og Eng Skov, og mark Fiskevand og Fæegang, fra Fields til Fiere, indtet undtagen af alt, det gaarden fra gammel tiid tilligget haver, og med rette tilligge bør, herefter tilhøre ham og hans arvinger, som hans rette, og at mig ujgienkaldelig odel, og Ejendom, hvilken hand sig saa nyttig giør, som hand paa lovlig maade best veed og kand, kiendendes mig og mine arvinger dertil, ingen Rett, eller derudi nogen maade, men skal udinden dette Kiøb holde ham og hans arvinger skadesløs for ald vanhiemmel, til bekræftelse under min haand, og hostrøgte Signette, og haver jeg tienstl. ombedet Velædle hr. Raadmand Hans Horneman, som pandthaver af denne gaard, og som udi Kiøbet har samtykket, at hand dette mit Skiøde med mig til Vitterlighed ville underskrive, Tronhiem den 26de Novemb. 1754.
Peder Hansen Sverdal (LS) Efter begier underskriver til Vitterlighed H Horneman.
Læst jnden Retten paa det almindelige Sommerting som holdtes paa Krogøen den 30 Juny, og udi tingprotocollen paa pag Extraheret, samt ordlydende i Skiødebogen folio 7 indført. Test. C. Grøn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå dæven .... Dette endrer jo en hel del av det jeg viste om ham! Vet ikke hvor mye 50 riksdaler i 1754 tilsvarer i dag, men det må ha vært en betydelig sum for en bonde med flyttelass fra Støren.

 

Jeg ble veldig overrasket over betegnelsen ødegaard da det bodde fire personer der i følge gårdsmatrikkelen 1726.

Har sett i bygdeboka Bjørnørfolket. Det er det to brukere der når Arent (Arnt) fikk skjøte. Disse leide jorda. Så den var nok ikke helt øde.

 

Uansett, TUSEN TAKK!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.