Gå til innhold
Arkivverket
Svein Åge Mathisen

Torger Torgersen fra Andebu, Vestfold - hvor fra?

Recommended Posts

Svein Åge Mathisen

Jeg søker følgende:

Torger Torgersen

Gift 28. oktober 1737 i Andebu med

Kirsten Rasmusdatter, kanskje fra Bakke i Andebu.

Barn:

1. Tor Torgersen, født ca. 1739. Død 1774 på Store-Dal i Høyjord. ugift.

2. Rasmus Torgersen, døpt 1. januar 1741 fra Ådne i Andebu. Død 14. april 1832 på Borgen i Arnadal, Stokke. Gift 25. oktober 1770 i Andebu med Mari Hansdatter fra Vinnelrød.

3. Kirsten Torgersdatter. Gift med Ole Kristoffersen Rønningen under Hvarnes i Hedrum

Skal ha en halvbror:

4. Abraham Torgersen

I 1749 fpr en Torger Olsen en sønn Ole med ei Kirsten Rasmusdatter i Andebu. Det står at de ikke er gifte ennå. Uvisst om det er den samme. 

Hilsen

Laila Stivimoen Foyn

lailafoy@online.no

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Hunskaar (Arkivverket)

Det er mulig jeg sitter på løsningen, men jeg har ikke anledning til å undersøke før (seint) i kveld.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Hunskaar (Arkivverket)

Torger Torgersen, d. før 1749. Gift 28/10-1737 (trolovet 28/9) i Andebu med Kirsti Rasmusdatter, f. 1715 (døpt 12/2) på Bakke i Andebu, d. 1759 (gravlagt 29/5) på Løvås under Haugberg i Andebu. Barn:

1. Tor Torgersen, f. ca. 1739 (35 år i 1774), d. 1774 (gravlagt 29/11) på Store Dal i Høyjord. Ugift.
  2. Rasmus Torgersen, f. 1740 (døpt 1/1-1741) på Ådne i Andebu.

Kirsti Rasmusdatter gift (2) 5/2-1752 (trolovet 22/12-1750) med Torger Olsen, f. 1713 (døpt 6/8) på Kittelsby i Lunder (Soknedalen). Barn:

1. Ola Torgersen, f. 1749 (døpt 8/11) i Andebu, d. 1750 (gravlagt 8/2) på Bakke i Andebu.
  2. Kirsti, f. 1754 (døpt 8/3) på Bakke i Andebu.
  3. Abraham, f. 1756 (døpt 29/9) på Løvås under Haugberg i Andebu, d. 1797 (gravlagt 20/12) på Store Dal i Høyjord.

De sentrale kildene er kirkeboka (for de respektive dåpene, trolovelsene, vielsene og begravelsene) og to skjøter fra hhv. 1779 og 1782 som dokumenterer at Tor, Rasmus, Kirsti og Abraham var søsken/halvsøsken.

Kirsti Rasmusdatter var datter av Rasmus Hansen og Anne Asgautsdatter på Bakke i Andebu. Jeg legger fadderskap til grunn for dette. Torger Olsen var sønn av Ola Gulbrandsen og Kirsti Nilsdatter på Ambjørnrød under Torp i Andebu og på Ådne i Andebu, som før hadde bodd på Kittelsby i Lunder.

Torger Torgersens opphav er ukjent. Det ser ikke ut til at han var døpt i Andebu. Jeg vil ikke utelukke at også han var fra Soknedalen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.