Gå til innhold
Arkivverket
Glenn Hillstrand

Foreldrene til Peder Haagensen født i Storelvedalen 1844

Recommended Posts

Glenn Hillstrand

Har prøvd å finne ut hvem foreldrene til Peder Haagensen er, uten noe hell, og håper på litt hjelp her.

Peder Haagensen ble født utenfor ektenskap den 8 Mars 1844 og døpt 27 Mai 1844 i Åmot

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Åmot, Ministerialbok nr. 6 (1842-1861), Fødte og døpte 1844, side 14.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8898&idx_id=8898&uid=ny&idx_side=-18

 

Peder Haagensen er å finne i folketellinger:

1885, bodde han i Kristiania ved Karl den 12tes gade 15

1900, bodde han forsatt i Kristiania, men da i Schultz Gade 8, 3 etasje

 

Peder Haagensen dør den 2 August 1907 i Kristiania, og er oppført uten trosamfunn

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Fagerborg, Ministerialbok nr. 4 (1898-1928), Døde dissentere 1906-1909, side 110.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=43545&idx_id=43545&uid=ny&idx_side=-62

 

Peder Haagensen dødsfall er protokollført 3 August 1907

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo skifterett, Avd. II, Dødsfallsprotokoll C 4 , 1907-1909, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/27304/12/

 

Jeg har ikke greid å finne ut noe mere om foreldrene, annet enn det som er oppført på dåpen.

Jeg finner ikke Peder Haagensen konfirmert i Åmot, så mulig han har flyttet før den tid.

Bør finnes i 1865 tellingen, men ikke funnet han eller hans mor enda.

 

Peder Haagensen er min tipptippoldefar på far siden, og hadde vært kjekt å komme vidre på han, men står veldig fast.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Astrid Ryen

Jeg tror jeg fant Peder Haagensens konfirmasjon i Vang i Hedmark, nr 44:

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Vang i Vang, Ministerialbok nr. 12 (1855-1870), Konfirmerte 1858, side 160.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8841&idx_id=8841&uid=ny&idx_side=-161
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070118360368.jpg

Endret av Astrid Ryen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Åsbjørg Susort

Engebret her er vel bror til Peder...

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Åmot, Ministerialbok nr. 5 (1815-1841), Fødte og døpte 1839-1840, side 338-339.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9186&idx_id=9186&uid=ny&idx_side=-166

 

Og denne Marthine bør kanskje sjekkes litt nærmere

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038032010374

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grethe Flood

Mulig jeg er helt på villspor, men det er en pige Martine Halvorsdatter som får en uekte sønn i Åmot i 1839:

 

Hedmark fylke, Åmot, Ministerialbok nr. 5 (1815-1841), Fødte og døpte 1839-1840, side 338-339. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9186&idx_id=9186&uid=ny&idx_side=-166
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603340674.jpg

 

En pige Martine Halvorsdatter får også en sønn utenfor ekteskap i 1849 i Åmot - Halvor:

Hedmark fylke, Åmot, Ministerialbok nr. 6 (1842-1861), Fødte og døpte 1849, side 45. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9186&idx_id=9186&uid=ny&idx_side=-50
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070126630090.jpg

Endret av Grethe Flood

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Åsbjørg Susort

Mulig jeg er helt på villspor, men det er en pige Martine Halvorsdatter som får en uekte sønn i Åmot i 1839:

 

Hedmark fylke, Åmot, Ministerialbok nr. 5 (1815-1841), Fødte og døpte 1839-1840, side 338-339. 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9186&idx_id=9186&uid=ny&idx_side=-166

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603340674.jpg

Då er me i så fall tre stk på villspor :-D

Det sto hnds 2. leiemål då Peder blei døypt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Glenn Hillstrand

Takk alle sammen.

Dere er nok på rett spor.

 

Peder Haagensen som ble konfirmert i Vang, er den riktige.

Dette bekrefter Stamrullen for Østerdalske kompani, hvor det står at denne Peder Haagensen ble konf. i Vang 1858 og er født 8.3.1844, og det står født i Åmot.

Han bodde da på Hovde.
http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/44/pp00000000168650

Mulig dette er samme person som bor hos sin far:
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038047006238
Står riktig nok deres sønn, men feil i ft har skjedd før, så det må sjekkes, om det er mulig.

Det er også mulig at Martine Halvorsdatter flyttet til Kristiania og er denne damen:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01052055079852

Men har veldig lite info på henne for å kunne si sikkert.

 

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sven Hjortland

Mulig dette er samme person som bor hos sin far:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038047006238

Står riktig nok deres sønn, men feil i ft har skjedd før, så det må sjekkes, om det er mulig.

 

Det er ikke riktig Haagen du har funnet i FT1865.

Det må være denne mannen, nummer 55:

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Åmot, Ministerialbok nr. 6 (1842-1861), Fødte og døpte 1844, side 16.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8898&idx_id=8898&uid=ny&idx_side=-20

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070126630060.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Glenn Hillstrand

Det er ikke riktig Haagen du har funnet i FT1865.

Det må være denne mannen, nummer 55:

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Åmot, Ministerialbok nr. 6 (1842-1861), Fødte og døpte 1844, side 16.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8898&idx_id=8898&uid=ny&idx_side=-20

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070126630060.jpg

 

Takk, da kan den teorien strykes.

 

Da er jeg forsatt blank egentlig, annet enn att man vet at Martine Halvorsdatter er født omkr 1805 iht FT 1865.

 

Noterte meg at farens navn var nevt hos Stamrullen for Østerdalske kompani, og står Ungk på han. Så faren var i allefall ikke gift når Peder ble skrevet inn.

Endret av Glenn Hillstrand

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.