Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Fredrik Ludvik Grønneberg og Ingeborg Kristine Breda 1815

Recommended Posts

Jeg forstår det meste i denne kirkeboksinnførselen, men kan godt tenke meg å få hjelp til å tyde alt. Det er spesielt viktig med kolonne 4 og 6 for nr. 23. 

Brunlanes kirkebøker, Ministerialbok nr. 2, 1802-1834, s. 432-433

Av og til kan klokkerboka være til litt hjelp, kanskje... (nr. 23)

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3071&idx_id=3071&uid=ny&idx_side=-142

Endret av Geir Tverå

Av og til kan klokkerboka være til litt hjelp, kanskje... (nr. 23)

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3071&idx_id=3071&uid=ny&idx_side=-142

Ja, det er jo sant, men  kanskje ikke i dette tilfelle.

Med litt støtte fra klokkerbokinnførselen:

I rubrikk 4 (forlovernes navn) leser jeg Capt. v Breda og Skovrider Frahm.

I rubrikk 6 ("Om forrettet i Kirken" etc.) leser jeg hiemme efter Kgl. B. af 24.Sept.

Med litt støtte fra klokkerbokinnførselen:

I rubrikk 4 (forlovernes navn) leser jeg Capt. v Breda og Skovrider Frahm.

I rubrikk 6 ("Om forrettet i Kirken" etc.) leser jeg hiemme efter Kgl. B. af 24.Sept.

Trodde det var fedrenavn som stod i rubrikk 4, for far til bruden kunne ha vært det jeg antok var capt. Breda. Men far kunne kanskje være forlover?

Ja, brudgommens og brudens fedre kunne være forlovere - uten at jeg kan si sikkert at det var tilfellet her.

Det er vel Ingeborg Kristine som blir døpt i Skoger 1.juli 1797 som datter av Hr Lieutnant Jørgen Breda og Marte Winge - se den nest øverste innførselen på fol.100a her: Skoger, Ministerialbok nr. 1 (1746-1814), Fødte og døpte 1797, side 100.

Endret av Tore S. Falch

Ja, brudgommens og brudens fedre kunne være forlovere - uten at jeg kan si sikkert at det var tilfellet her.

Det er vel Ingeborg Kristine som blir døpt i Skoger 1.juli 1797 som datter av Hr Lieutnant Jørgen Breda og Marte Winge - se den nest øverste innførselen på fol.100a her: Skoger, Ministerialbok nr. 1 (1746-1814), Fødte og døpte 1797, side 100.

Ja, dette stemmer. Jeg har gått ut i fra at Jørgen Breda har avansert fra løytnant til kaptein fra Ingeborg Kristine (min tippoldemor) sin fødsel og fram til hun blir viet til Fredrik Ludvik Grønneberg.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.