Gå til innhold
Arkivverket
Arne-Sten Christiansen

Fredrik Ludvik Grønneberg og Ingeborg Kristine Breda 1815

Recommended Posts

Tore S. Falch

Med litt støtte fra klokkerbokinnførselen:

I rubrikk 4 (forlovernes navn) leser jeg Capt. v Breda og Skovrider Frahm.

I rubrikk 6 ("Om forrettet i Kirken" etc.) leser jeg hiemme efter Kgl. B. af 24.Sept.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arne-Sten Christiansen

Med litt støtte fra klokkerbokinnførselen:

I rubrikk 4 (forlovernes navn) leser jeg Capt. v Breda og Skovrider Frahm.

I rubrikk 6 ("Om forrettet i Kirken" etc.) leser jeg hiemme efter Kgl. B. af 24.Sept.

Trodde det var fedrenavn som stod i rubrikk 4, for far til bruden kunne ha vært det jeg antok var capt. Breda. Men far kunne kanskje være forlover?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tore S. Falch

Ja, brudgommens og brudens fedre kunne være forlovere - uten at jeg kan si sikkert at det var tilfellet her.

Det er vel Ingeborg Kristine som blir døpt i Skoger 1.juli 1797 som datter av Hr Lieutnant Jørgen Breda og Marte Winge - se den nest øverste innførselen på fol.100a her: Skoger, Ministerialbok nr. 1 (1746-1814), Fødte og døpte 1797, side 100.

Endret av Tore S. Falch

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arne-Sten Christiansen

Ja, brudgommens og brudens fedre kunne være forlovere - uten at jeg kan si sikkert at det var tilfellet her.

Det er vel Ingeborg Kristine som blir døpt i Skoger 1.juli 1797 som datter av Hr Lieutnant Jørgen Breda og Marte Winge - se den nest øverste innførselen på fol.100a her: Skoger, Ministerialbok nr. 1 (1746-1814), Fødte og døpte 1797, side 100.

Ja, dette stemmer. Jeg har gått ut i fra at Jørgen Breda har avansert fra løytnant til kaptein fra Ingeborg Kristine (min tippoldemor) sin fødsel og fram til hun blir viet til Fredrik Ludvik Grønneberg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.