Gå til innhold
Arkivverket
Bjørn Katnosa

Emigranter fra Maridalen.

Recommended Posts

Bjørn Katnosa

Karine Olsdatter (gift Torgersen) - født i Gåslungen 1836 - søster til min oldefar Magnus Olsen (Katnosa) emigrerte 1869 til Wisconsin i USA - deretter til Clinton i IOWA hvor hun bodde resten av livet.

Karine var tante til Olaus Olsen som var den første fra familien som emigrerte 1867 - sammen med flere fra Maridalen - 17 år gammel - til La Crosse, Wisconsin.

Olaus var født i Hullet (Hølet) i Maridalen - like ved Nordbråten - Hullet ble revet på 90-tallet. Kom hjem på 1870-tallet og giftet seg - emigrert på nytt 1905.

Bror og søster til Olaus - Martin og Hanna Oline emigrerte også til USA på 1880-tallet - Martin fikk egen gård i Minnesota- Hanna Oline havnet i staten Washington.

Begge levde resten av livet i USA.

Søskenbarnet til Olaus, Martin og Hanna Oline - Nils Olaus Olsen - født 1863 i Turterbekken, Maridalen - sønn av Marthe Marie Olsen emigrerte 1882 til

USA  - jeg har funnet han i emigrantprotokoller både i Norge og USA - han ankom New York 15 juni 1882 - etter det har jeg ikke klart å spore han opp  - kan noen hjelpe meg ?

Bjørn Katnosa

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

Har du fødselsdatoen til Nils Olaus?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn Katnosa

Han var født 22. februar 1863 i Vestre Aker - døpt Nils Olaves - men i folketellingen for 1875 angitt som Nils Olaus - i emigrant protokollen

fra USA angitt som Niels.

Bjørn Katnosa

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn Katnosa

Ja, det er rett person - har forsøkt å kopiere protokollen fra ankomst New York 15. juni 1882 - men har foreløpig ikke klart det - sender når

jeg får det til.

Bjørn Katnosa

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Eva Tomter

Namn:

Niels Olsen Ankomst: 15 Jun 1882 Födelsedatum: cirka 1863 Ålder: 19 Kön: Male (Man) Etnisk tillhörighet / nationalitet: Norwegian (Norsk) Ursprung: Norway (Norge) Avresehamn: Copenhagen (København), Denmark(Danmark) Destination: United States of America Ankomsthamn: New York, New York Fartygsnamn: Thingvalla

New York Passenger List 1820-1957

Han har jo ikke det mest uvanlige navnet, men her er en folketelling i Minnesota i 1885:

Namn: Nils Olson Ålder: 21 Folkräkningsdatum: 1 May 1885 (1 maj 1885) Län: Houston Plats: Spring Grove Födelseort: Norway (Norge) Kön: Male (Man) Uppskattat födelseår: cirka 1864 Härstamning: White (Vit)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn Katnosa

Takk for opplysninger - ja det er rett person ankomst New York - han reiste fra Christiania 1. juni 1882 - fødested oppgitt til Aker. Jeg har sjekket alle som er

født i Aker 1863 på navnet Nils Olsen og han er den eneste som kan være 19 år den 1 juni 1882.

Jeg er mer usikker på Nils Olsen - Spring Grove - riktignok kom hans søskenbarn Martin i 1885 og bosatte seg i Houston, men jeg har i senere folketellinger

for Minnesota ikke funnet igjen Nils - men det er mulig det er rett person.

Bjørn Katnosa

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.