Gå til innhold
Arkivverket
Daniel Svendsen

Sliter litt med gotisk skrift: Skifte 1868

Recommended Posts

Daniel Svendsen

Heisann.  Jeg ber om bistand til å tyde deler av skiftet etter Leif Thornes.  Jeg forstår en god del, men med noen ord i listen over boets løsøre blir det bare ren gjetting.  

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Ryfylke sorenskriveri, Suldal tinglag, Skifteregistreringsprotokoll E 4

Permanent sidelenke:  http://arkivverket.no/URN:sk_read/62757/115/

Permanent bildelenke:  http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk10511309163115.jpg

Jeg er mest interessert i å vite hva som står helt nederst på venstre side (111a).  Tror de to første gjenstandene er Sølvring og Sølknap, men jeg ikke klarer å lese de fire neste.

Også på høyre side (111b), høyre kolonne, øverst, som begynner med 1 Skjorte, 1 blaa vest, 1 Do Do, 1 Do Trøie (?), 1 graa buxe, 1 [?], 1 stol, 1 Do, 1 Do, 1 [?], 1 melkesylde, 1 [?], 1 [?], 1 [?], 1 kiste.

Håper noen av ekspertene her kan sjekke listen.  Hadde vært veldig takknemlig.  :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
KnutSæther

Forslag til utfylling (med fleire spørsmålsteikn og med atterhald om feil):

Venstre side:

1 Sølvring, 1 Sølvknap, 1…. [?], 2 Skrueløsere[?], 1 Spiger….[?], 1 Smedested

Høgre side, høgre kolonne:

1 Skjorte, 1 blaa Vest, 1 Do Do, 1 Do Trøie, 1 graa Buxe, 1 Brunt aaklæde, 1 Stol, 1 Do, 1 Do, 1 Stuebord med Forsæde,1 Melkehylde,1 Bagehylde, 1 Stueuhr, 1 Stue med Kammers, 1 Skorsteens….[?], 1 Kiste

Mvh. Knut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Daniel Svendsen

Hjertelig takk, Knut!  Det var til stor hjelp.  Du er veldig flink til å tyde vanskelige tekster.  Takk for god innsats!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.