Gå til innhold
Arkivverket

Skifte 1762, Sunnmøre, tyde eit avsnitt i skiftet


Morten Sylte
 Del

Recommended Posts

Forsøker å få med meg heilskapen i eit avsnitt i dette skiftet etter Mads Madsen Vik.

 

Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Sunnmøre sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 20 , 1761-1763, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

 

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24561/220/

 

Skiftet byrjar nederst venstre side, fyrste kolonne. Avsnittet eg ynskjer tyda byrjar i andre kolonne rett nedanfor summen 36 Rd 2... og fortsetter neste side fyrste kolonne ned til og med 2 linjer over summen 4 rD 3 o 12 sk. [Eg trur] eg har klart å lese at det byrjar nokolunde slik:

 

"De myndige Arvinger som alle var nærværende gav til Kiendes at een Hver af Dem har faaet saa myet i Hiemmegifte at"

 

Håpar at nokon kan ta på seg dette for meg. Korriger gjerne dersom eg har lese feil i det siterte utdraget frå skiftet.

 

mvh

Morten Sylte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik, tenker jeg:

 

De myndige Arvinger som alle var nærværende gav til kiende at een hver af dem  har faaet saa meget i Hiemmegift, at de nu ey ville vente eller paastaae nogen Lod i arven efter deres fader. Derimod den yngste Datren haver væll icke faaet hiemmegiften, men naaer her observeres at hun er og haver været blind og været forældrene til byrde imod at de andre har giort tieneste saa kunde det ey paa hendes Side paastaaes imod de andre, dog formedelst hendes skrøbeligheds og vanskeligheds skyld maatte den overblevne Boets beholdning: allene deeles imellem hende sc: den yngste dater og Encken som og Encken med hendes Laugværge Consenterede og var fornyet med....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Else.

 

Tenkte her var ei historie som var verd å ta med seg, ja! At ho var blind hadde eg derimot ikkje fått med meg.

 

Set livet litt i perspektiv, ikkje sant!

 

mvh

Morten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.