Gå til innhold
Arkivverket

Krigsrapporter 1808


Christer Lundquist
 Del

Recommended Posts

Legger opp to nye utfordringer, i fall noen har lyst. Begge er rapporter fra kommanderende general etter det berømte slaget ved Toverud/Killingmo 19. april 1808. Dokument 2 ender med et skjema over falne og sårede, akkurat det klarer jeg selv.


x

post-6155-0-34850200-1444551092_thumb.jpg

post-6155-0-40094000-1444551101_thumb.jpg

post-6155-0-51133100-1444551130_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er litt på gyngande grunn her, men håpar at nokon korrigerer evt. feil...

[side 1:]


Til General Commandoen


                                Pro Memoria!

Just i det Øiebliket jeg slutter hosfølgende Dags Rapport betreffende Afairen ved Lier modtager jeg General Commandoens Ordre af 20de med Coureren Lieutenant von Meidel [...] hvis følge underdanigst meldes:

1mo Fiendens Stilling er endnu den samme, og efter temmelig sikkre Efterretninger forstærker han sig- Hoved Qvarteret er paa Lier hvor General Armfeldt endnu er- Man ser ofte hans Patroulier i en Afstand 1/8 Mil fra Fæstningen paa hin side Glommen- de betaler næsten alt hvad de tager Contant, hvor Officerer er, anføre- Jeg erholder som oftest Efterretning fra den Side ved vore egne Bønder som kommer derfra- men didhen er ingen til at formaae, og den første staae meget høit anden styrke Fienden der skal bestaae af[her er det feil!]-

2do Jeg bør ingenlunde formode at Brigadens stilling er bekiendt, intet er imidlertid

Fra Oberst de Sem

[side 2:]

Vissere[?] end at vi ere omringede af Spioner under alle Skikkelser, og Vise Versa Fienden- men saa ere og Sandhed og Usandhed saa meleret at vi ikke sielden begge bedrages!

3tio Min gandske styrke beløber i dette moment blot til Grenader Bataillonen Muller[?] og 3 lette Infanterie Compagnier, hvilke dog dels formedelst den Afgang samme har haft ved sidste Attaque, og dels ved den samme under Fiendens Øyner stedseværende Vaagen Nat og Dag er baade svækket og formindsket- Da nu denne Deel af en Brigade ikke staae i Forhold til et 3 [punds?] Fod Batterie, og hvilket jeg ikke hverken kan forsvare eller bedekke, saa har jeg overleveret Commendentantskabet[?] samme til Fæstningens Betiening, indtil General Commandoens videre ordre Naadigst indløber hvormed Commendanten har været meget fornøyet da hans Artillerie endnu er ukyndig deri[?]

Endelig har jeg herved den Ære at oversende et annonymt Brev som i Aftes med en norsk Pige [...] er bleven overleveret til Capitain Hals- Pigen har fortalt at Brevet er hende bleven leveret i det Svenske Hoved Qvarter, af en Capitain Brat, med Begiering at hun skulde levere Captain Hals samme- Uagtet dette Brev ingen Addrese har, har jeg dog aabnet, det og jeg har holt det for min Pligt at forrevise Commandanten samme-

KongsWinger d. 21[?] April 1808

underdanigst

de Sem

 

Endret av Gunnar Sigdestad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

[Litt usamanhengande tekst her]

Indløb den 24 April

Den 20de d M: Reyste en Expresse fra Lier giennem Sverrig til Talden vieneng[?] som ligger 15 Mile herfra da de Tropper der er ikke har kundet komme frem for da at tage dem in i Norge paa denne kant; men som foret tegner til slaa feyl kan det ikke skee andensteds en ved Mangnord. De som Reyste her forbi kunde anses for 600: og Troppen blev kaldet af Fienden Batalion en svensk Captein var med Ritmæster Brat paa Pramhuus her for at tage Hester og kjøre den Proviant med som da laa paa Pisud[?]. men fik ingen same blev dog omsider kiørt tilbage over Skouven og om Halmen nedover til Pramhus: same Capteien sagde at her skulde komme 1000 Mand herom men blev dog 50 Mand tillige med noget Proviant og Formodentlig Regements Kassen da Regements qvartermæster og Regements Skriveren fulgte med her ventes inge flere denne Vey en 3 Mille i Sverrig skal ligge 800 artelleri en vis svensk Mand som kiørte Trods sagde at det er de svenske Officeres Mening at holde stille saa længe til de kunde komme hid med saadann Stykker hvormed de kunde ved Bomber kaste Ild paa Fæstningen

Endret av Gunnar Sigdestad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir bare småpirk, Gunnar. Jeg leser alt omtrent slik du gjør!

 

Til side 2:

hvilke idag deles formedelst = hvilke dog dels formedelst...

og jeg har følt det for min Pligt = og jeg har holt det for min Pligt...

Til side 3:

og Trappen  = og Troppen ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir bare småpirk, Gunnar. Jeg leser alt omtrent slik du gjør!

 

Til side 2:

 

hvilke idag deles formedelst = hvilke dog dels formedelst...

 

og jeg har følt det for min Pligt = og jeg har holt det for min Pligt...

 

Til side 3:

 

og Trappen  = og Troppen ...

 

Tusen takk, Else! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.