Gå til innhold
Arkivverket
Inger Eik

Lars Olsen Tongeland - Haus, HO. Når døde han?

Recommended Posts

Inger Eik

Jeg har nylig "arvet" endel slektsmateriale etter en avdød tremenning, og jeg prøver å fylle noen huller i det. Jeg har også tidligere stilt spørsmål om denne familien her

Nå er jeg imidlertid noen generasjoner lengre bakover.

 

Lars Olson/Olavson Tongeland (Tungeland, Taangeland) ble født i 1739 av foreldre Ole Erichssøn Tongeland (f. 1698, Breisteinsli, Arna) og Anna Persdatter (f. omkr 1714) som giftet seg 1.11.1734 i Mielde Kirke.

 

Lars selv giftet seg 24.6.1764  (Haus) med Marta Larsdatter Borgo (f. omkr. 1735 Haus). De fikk sønnen Lars Larsson Tongeland i 1770.

 

Videre er det opplyst at Lars døde i 1800 og Marta etter 1800.

 

Denne informasjonen har jeg altså fått, men ikke hatt tid til å sjekke mot kildematerialet ennå. Jeg tenkte å begynne med det siste, så jeg slo opp ft 1801:

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f18011250&gardpostnr=11#nedre

 

Her finner jeg både Lars og Marta i live, og sønnen Lars er gift med Eli og har sønnen Erich.

 

Jeg har bladd i kirkebok for Haus fra 1800 og framover, og i 1809 fant jeg noe som kanskje kunne være Lars Olson sitt dødsfall, siste innføring før skillelinjen:

 

Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Haus, Ministerialbok nr. A 11 (1796-1816), Døde og begravede 1809, side 220.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11482&idx_id=11482&uid=ny&idx_side=-218
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070508660220.jpg

 

Alderen stemmer, fornavnet stemmer, gårdsnavnet stemmer, men patronymet stemmer ikke. Kan det være at sønnen, Lars Larsson, gikk til presten for å melde fra, og så har presten skrevet navnet til sønnen i stedet for faren? Det er ingen Lars Larson i passende alder på Tongeland i 1801. Eller har jeg oversett noe i kirkeboka. Den er ikke så helt enkel å tyde. Martas dødsfall, og alle de øvrige tidsangivelsene har jeg igjen å sjekke. Noen som kan finne det jeg ikke fant?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Inger Eik

I mellomtida har jeg funnet dåpsdatoene for Lars (17.3.1739) og Marta (26.3.1735), begge i Haus, så fødselsårene stemmer.

 

Jeg har fortsatt ingen bedre kandidat til Lars' dødsfall enn den Lars Larson jeg nevnte i forrige post. Jeg lette lenge etter Martas dødsfall, og jeg tror jeg kan ha funnet henne som død 27.8. og begravet den 31.8. 1822. Det står at hun bodde på Seim.

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=gr12501821&medbilete=&sokpostnr=11#a0

 

Dette med Seim forundret meg, men jeg fant at sønnen Ole Larsson Tongeland (døpt 16.7.1767 i Haus). ble gift (20.6.1802 i Haus) med Martha Monsdatter Seim, så hvis han flyttet til Seim, kan det være en forklaring. Men ved dødsfallet til Marta Larsdatter står det "konen", så enten må Lars Olsson være i live, eller så har hun kanskje giftet seg på nytt. Lengre er jeg ikke kommet...

 

Lurer fremdeloes på om det er noen 'der ute' som kan trå til. :)

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grete Jøraas

Informasjonen du har fått, men som du ikke har sjekket, stemmer med det som står i Haus bygdebok.

 

Lars Larsen Tångeland 1770 - 1848 g seg 1 med:

 

Eli Hallvardsdatter Skjold, Fana f 1781, g 1800 d før 1805 (skifte i 1805). Barn:

 

Eirik 1800-1888, Tångeland

Gjertrud 1803-1803

Olav 1804, flyttet til Årstad med kone nr 2, Sigrid Monsdatter

 

Lars g 2 i 1810 med:

 

Kari Monsdatter Vikno. Barn:

 

Eli 1810-1822

 

Lars g 3 i 1813 med:

 

Magdeli Monsdatter Tunes, Barn:

 

Dødfødt jente 1814

Kari 1815-1817

Marta 1817-1857, Tångeland

Kari 1820, til Mjeldheim

 

 

mvh Grete

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grete Jøraas

Lars Olavsen Tångeland sitt dødsfall står ikke i BB'en. Men han må ha dødd etter 1773 da yngste barn ble født. Likedan, Martha må ha giftet seg oppatt .....det står ikke mer i BB'en, MEN barn 'tilhørende' Lars og Martha har navnene: Ludvig Andersen (f 1800, men det er åpenbart en tastefeil) og Kari Persdatter f 1796, og de er listet opp under de fem barna Lars og Martha fikk. Litt hodebry dette..........(pleiebarn kanskje?)

 

Ja, Ludvig og Kari var pleiebarn fra Bergen, var hos Lars og Martha i 1801 (fant dem i merknader under Tångeland). Da må Lars ha dødd etter 1801

 

 

mvh Grete

Endret av Grete Jøraas

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Inger Eik

Hei Grete, takk for info, jeg skal sammenligne med det jeg har.

 

Siden du tydeligvis har tilgang på BB for Haus, kunne du kikke litt på Seim? Martha døde der (hvis mine antakelser i forrige post er riktige, og sønnen hennes, Ole Larsson ble gift med Martha Monsdtr Seim.

Jeg har funnet i transkribert kirkebok for Haus at Martha var en av 10 (sic!) søstre, hvorav 3 het Martha/e, 3 het Brithe pluss noen andre som ikke hadde 'dubletter'. Det jeg selvsagt lurer på, er hvilken Martha han ble gift med. Også hvem av dem som døde som barn/unge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grete Jøraas

Avskrift fra BB'en:

 

Tångeland:

Olav Larsson Tångeland giftet segi 1802 med

Marta Monsdatter Seim

Til Bergen?

NB.* Hev ikkje fenge nr på Seim

 

Ingen born nemnde i Haus

 

Seim:

 

Marta f 1765

Gift til Tångeland i 1802

NB. Grenader Olav Seim avl. 1809 på Kjølstad i Borge, Austfold. Ikkje funnen på Seim i Haus.

----

Marta 1 f og d 1764

Marta 2 = 'din' Marta

Marta 3 f 1780

Brita 1 1767.1767

Brita 2 1768-1784

Brita 3 1775

 

Mvh Grete

 

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Inger Eik

Takk, det oppklarte endel. Jeg hadde sett at Marta 1. var død og tenkte nok at 'min' Martha' måtte være den neste. I og med at det ikke var noen brødre med i bildet, hadde hun vel da odelsrett, og jeg har antatt at hun og Ole/Olav Larsson bosatte seg der.

Den grenader Olav Seim det er snakk om, kan det være den samme Olav Larsson? Og 'avl' betyr vel da 'avliden'? Det var jo krig med Sverige på den tiden.

 

Kommer tilbake til dine øvrige innlegg siden...

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Inger Eik

Informasjonen du har fått, men som du ikke har sjekket, stemmer med det som står i Haus bygdebok.

 

Lars Larsen Tångeland 1770 - 1848 g seg 1 med:

 

Eli Hallvardsdatter Skjold, Fana f 1781, g 1800 d før 1805 (skifte i 1805). Barn:

 

Eirik 1800-1888, Tångeland

Gjertrud 1803-1803

Olav 1804, flyttet til Årstad med kone nr 2, Sigrid Monsdatter

 

Lars g 2 i 1810 med:

 

Kari Monsdatter Vikno. Barn:

 

Eli 1810-1822

 

Lars g 3 i 1813 med:

 

Magdeli Monsdatter Tunes, Barn:

 

Dødfødt jente 1814

Kari 1815-1817

Marta 1817-1857, Tångeland

Kari 1820, til Mjeldheim

 

 

mvh Grete

 

Fødselsåret til Eli stemmer ikke med det jeg finner i skannet kirkebok for Fana. Jeg finner to Eli-er født det året, her er den første:

 

Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fana, Ministerialbok nr. A 5 (1773-1799), Fødte og døpte 1781, side 103-104.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8799&idx_id=8799&uid=ny&idx_side=-54

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070504610569.jpg

 

Den andre kommer etpar sider lengre bak. Farsnavn og gårdsnavn stemmer ikke. Derimot finner jeg henne døpt i 1778:

 

Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fana, Ministerialbok nr. A 5 (1773-1799), Fødte og døpte 1778, side 69-70.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8799&idx_id=8799&uid=ny&idx_side=-37

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070504610551.jpg

 

Jeg kan imidlertid ikke finne Elis dødsfall, verken i skannet eller transkribert kirkebok for Haus. Du nevner at skiftet etter henne fant sted i 1805. Jeg klarer ikke å finne det. Kan noen hjelpe?

 

Ole Larsson må ha flyttet til Årstad allerede mens han var gift 1. gang. Hans datter Kari Olsdtr Fløen, ble født og døde udøpt i Fana 9.3.1834, og Oles 1. kone, Dordi Andersdtr Kalleklev døde også og ble begravet i Fana (hhv. 25.3. og 31.3.1834). Disse var mine tippoldeforeldre.

Endret av Inger Eik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grete Jøraas

Den andre Eli stemmer, og farsnavn og fødested passer også. Kirkeboken har farsnavnet Halvor Olsen Skiold, og BB'en skriver Eli Hallvardsdatter Skjold. Hallvard/Halvor er forskjellig skrivemåte av et navn.

Det er BB'en som skriver årstallet om skiftet etter Eli. Jeg har ikke sett eller lest dette.

Lars og Eli bodde hos Lars' foreldre (Lars og Marta) i 1801

Dette er hva BB'en har av opplysninger.

 

Mvh Grete

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Inger Eik

Takk igjen. Jeg har laget en egen tråd for Eli og hennes dødsfall og skifte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.