Gå til innhold
Arkivverket
Bjørn Brevig

Tyding av oppføring i Moss Kirkebok 1798

Recommended Posts

Bjørn Brevig

Hei.

 

Uansett hvor mye jeg forsøker, klarer jeg ikke å tyde all informasjon i oppføringen øvert på høyre side i:

 

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Moss, Ministerialbok nr. I 4 (1784-1808), Fødte og døpte 1798, side 140-141.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7514&idx_id=7514&uid=ny&idx_side=-73
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061023060186.jpg

 

Gjelder spesielt fadderoppføringene.

 

Enkemand ?? Niels Jensen Høen og Ingebor Nielsdatter Søn døbt.....

 

Fadd. Karen Johan Eliasens ?, Kasse Greve Andreas Bosted ?, Hans Vogelsten ?, Christian Brÿnich ?

 

Moss Sønlægd???

 

Finner ikke noe spor av flere av disse fadderne, så antar at jeg feiltyder oppføringene. Finner heller ikke noe spor av "Sønlægd", så det er vel også en feiltyding?

 

Finner heller ikke "Høen" som gårdsnavn i Moss i 1801-tellingen..

 

Stemmer heller ikke med Enkemand.....er det en tittel ??

 

Takknemlig for all bistand.

 

Bjørn

Endret av bbr

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ivar S. Ertesvåg

"July 15  |  Trolovede Niels Jensen Høen og Inge-

bor Nielsdatters Søn døbt - - - -|  Jens 

Fadd. Karen Johan Eliasens, Kassi Greve,

Andreas Bosted, Hans Vagelten, Chris-

tian Brynik(?).  Moss Søelægd."

 

ikkje enkemann nei...

"Moss søelægd" vil seie at gutar frå området dei bur i vert innrullerte i sjøforsvaret/marinen. (motsett landlegd, til hæren).

Presten skulle levere lister kvart år over fødde, konfirmerte og døde gutar/menn til innrulleringskontoret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Else B. Rustad

Fadder nr. 4 er Hans Vogelsten. Det øvrige leser jeg slik Ivar gjør.

 

Til Bjørn:"bbr" er ikke noe gyldig visningsnavn. Du bør endre det, jfr. forumreglene!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn Brevig

Takk for hjelp og nå skal visningsnavnet også være korrekt - var ikke klar over det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn Brevig

"July 15  |  Trolovede Niels Jensen Høen og Inge-

bor Nielsdatters Søn døbt - - - -|  Jens 

Fadd. Karen Johan Eliasens, Kassi Greve,

Andreas Bosted, Hans Vagelten, Chris-

tian Brynik(?).  Moss Søelægd."

 

ikkje enkemann nei...

"Moss søelægd" vil seie at gutar frå området dei bur i vert innrullerte i sjøforsvaret/marinen. (motsett landlegd, til hæren).

Presten skulle levere lister kvart år over fødde, konfirmerte og døde gutar/menn til innrulleringskontoret.

 

Takk for oppklaringen med Søelægd. Ser at Niels Jenssen i FT1801 er oppført som Jæger - trodde dette var i hæren, men det kan kanskje også være at han var marinejæger?

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058192001419

 

Fadderne er da kanskje også marinejægere, muligens med unntak av "Karen Johan Eliasens", siden jeg ikke finner noen av dem i FT1801:

 

Kassi Greve

Andreas Bosted

Hans Vogelsten

Christian Brynik

 

Disse navnene er jo ikke akkurat urnorske, kan det være dansker?

 

Kanskje Niels Jenssen Høen også er dansk? Får uansett ikke Høen til å passe.... Det at Jens Nielsen og Ingebor Nielsdatter står som "Trolovede" - hva kan legges i det? Antar at de da ikke er gift, men har avgitt ekteskapsløfte?

Endret av Bjørn Brevig

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Hans Wagelsteen, smed på Moss jernverk i 1801: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058192002641

.

Det står Moss som fødested, men det er feil. Hans Wagelsten ble døpt 23. februar 1772 i Aker som Hans Henrich Christophersen og er sønn av Christopher Hansen Waggesteen (i Maridalen) og Anne Stenersdatter:

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Aker, Ministerialbok nr. 9 (1765-1785), Fødte og døpte 1772, side 66.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7682&idx_id=7682&uid=ny&idx_side=-67
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061106050647.jpg

.

Hans Wagelsteens andre vielse i 1830 (58 år):

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Moss, Ministerialbok nr. I 6 (1829-1844), Ekteviede 1830, side 117.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7520&idx_id=7520&uid=ny&idx_side=-121
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061024020668.jpg

(Nr. 17)

Endret av Anne-Lise Hansen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

I heftet Formuskatten for Moss 1789, utgitt av Moss Ættehistorielag i 1991 finner jeg disse:

 

I Møllergaden nr. 52 bor gullsmed Lars Greve og i Kongens gade nr. 91 bor møller Johan Eliassen. Det var sannsynligvis Lars Greves datter og Johan Eliassens hustru som var faddere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Jeg ser du ikke abonnerer på emnet ditt og får dermed ikke varsel om nye innlegg. Disse innstillingene falt bort ved en forumprogramoppdatering, så det må den enkelte stille inn selv på nytt.

http://forum.arkivverket.no/topic/179082-tips-om-ulike-funksjoner-og-redigeringsmuligheter-i-forumene-p%C3%A5-digitalarkivet/#entry1525505

Endret av Anne-Lise Hansen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn Brevig

I heftet Formuskatten for Moss 1789, utgitt av Moss Ættehistorielag i 1991 finner jeg disse:

 

I Møllergaden nr. 52 bor gullsmed Lars Greve og i Kongens gade nr. 91 bor møller Johan Eliassen. Det var sannsynligvis Lars Greves datter og Johan Eliassens hustru som var faddere.

 

Det står ikke noe der om Niels Jenssen som bodde i Werle Gaden no. 158 i Moss i FT1801?

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058192001419

 

Og hvor Høen kan være, som ser ut som et gårdsnavn - Niels Jenssen Høen?

Endret av Bjørn Brevig

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Nei, dessverre. Han er ikke nevnt der og heller ikke som Niels Høen eller Hoen.

 

O. Rygh plasserer Høen i Trøndelag, men det tror jeg kanskje ikke stemmer.. :unsure:

http://www.dokpro.uio.no/perl/navnegransking/rygh_ng/rygh_soek.prl?s=n&AMT=&start=S%C3%B8k&HERRED=&SOGN=&GNAVN=H%C3%B8en&GNR=&LITTREF=&REFORDF=&BIND=&SIDE=&SOEKESTRENG=&med_amt=on&med_herred=on&med_sogn=on&konkordanse_streng=hurtigliste&sort_tfunn=-&sort_amt=1&sort_herred=2&sort_sogn=3&sort_gard=4

.

Gårdsnavnet kan kanskje også finnes med andre skrivemåter? Haugen kanskje?


Høyden / Høiden i Rygge er det vel neppe, for det skrives akkurat slik i kirkebøkene på 1700-tallet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn Brevig

Nei, dessverre. Han er ikke nevnt der og heller ikke som Niels Høen eller Hoen.

 

O. Rygh plasserer Høen i Trøndelag, men det tror jeg kanskje ikke stemmer.. :unsure:

http://www.dokpro.uio.no/perl/navnegransking/rygh_ng/rygh_soek.prl?s=n&AMT=&start=S%C3%B8k&HERRED=&SOGN=&GNAVN=H%C3%B8en&GNR=&LITTREF=&REFORDF=&BIND=&SIDE=&SOEKESTRENG=&med_amt=on&med_herred=on&med_sogn=on&konkordanse_streng=hurtigliste&sort_tfunn=-&sort_amt=1&sort_herred=2&sort_sogn=3&sort_gard=4

.

Gårdsnavnet kan kanskje også finnes med andre skrivemåter? Haugen kanskje?

Høyden / Høiden i Rygge er det vel neppe, for det skrives akkurat slik i kirkebøkene på 1700-tallet

 

Ok - takk for innsatsen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.