Gå til innhold
Arkivverket
Stian Arnesen

Trenger tydehjelp for og nøste opp ett lite problem, Eidsberg og Spydeberg Sogn.

Recommended Posts

Stian Arnesen

Hei, jeg har i en periode lett etter min 2x tipp oldemor Helene Bergersdatter sine foreldre. Jeg er ikke så flink til og tyde, men har funnet bryllupet til min 2x tipp oldemor Helene Bergersdatter og 2x tipp oldefar Morten Eriksen/Erichsen, Ultvedt. Den er jeg helt sikker på. Den er her :   NR 14

 

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Eidsberg, Ministerialbok nr. I 8 (1832-1848), Ekteviede 1842, side 256.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2&idx_id=2&uid=ny&idx_side=-243
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061020010128.jpg

 

 

Har også funnet alle barna dem får, de som døde og Morten Eriksen/Erichsen, Ultvedt som død er også funnet. Jeg har over en stund trodd at Helene Bergersdatter var født i Eidsberg, men fikk i dag tydehelp og fant ut at den dåpen jeg trodde det var, mest sannsynelig er feil. Den er her : Høyere side i boka, NR 373

 

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Eidsberg, Klokkerbok nr. 1 (1814-1831), Fødte og døpte 1821-1822, side 87.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7491&idx_id=7491&uid=ny&idx_side=-90
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061019040621.jpg

 

Jeg begynte da og lete etter Helene Bergersdatter i døde og begravde i Eidsberg og kom da over en Helene som døde 1911, men dåpen til denne Helene passet ikke med dåpen til "min" Helene. Det sto også at den "nye" Helene var født i Spydeberg så jeg søkte i kirkebøkene der og fant henne, en som tydet denne dåpen for meg mener at dette er den riktige Helene

Dåpen er her : Høyere side i boken, NR 8

 

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Spydeberg, Klokkerbok nr. I 1 (1814-1868), Fødte og døpte 1821, side 48.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=448&idx_id=448&uid=ny&idx_side=-52
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060316030263.jpg

 

Død og begravet : NR 10

 

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Eidsberg i Eidsberg, Ministerialbok nr. I 14 (1902-1919), Døde og begravede 1911, side 273.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=22804&idx_id=22804&uid=ny&idx_side=-268
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb10040903120271.jpg

 

Det er nå jeg begynner og bli forvirret her. I FT 1865 står det at "min" Helene er fra Eidsberg.

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037994000102

 

I en bygdebok jeg har kommet over leser jeg at Helene er fra Trollerud, det er en nabogård til Ultvedt gårdene. MEN eneste Helene fra Trollerud som jeg har fått hjelp til og finne heter ikke Bergersdatter til etternavn....??? I bygdeboka står det at Helene overdrar gården til sønnen i 1898, jeg har derfor lett i døde og begravede fra 1898 og opp til 1919, eneste treffet jeg får er i 1911. Selv om hun overdrar gården til sønn er det vel vanlig og bli boende på gården? Den Helene jeg finner i 1911 bor ikke på Ultvedt men noen jeg tyder som Bakkene???

 

Noen som har lyst til og hjelpe meg?

 

På forhånd STOOOOOR takk

 

MVH Stian Arnesen

 

 

Endret av Stian Arnesen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Geir Tverå

I følge vielsen het faren Berger Christophersen. Opplysningene ellers stemmer med hun som er døpt i Spydeberg. Ved dåpen står det at moren var fra Skolingsberg i Eidsberg. Hvis det er hun du har funnet gravlagt, stemmer oppgitt fødselsdato med dåpsdatoen. Når det gjelder geografien, må jeg melde pass.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Stian Arnesen

I følge vielsen het faren Berger Christophersen. Opplysningene ellers stemmer med hun som er døpt i Spydeberg. Ved dåpen står det at moren var fra Skolingsberg i Eidsberg. Hvis det er hun du har funnet gravlagt, stemmer oppgitt fødselsdato med dåpsdatoen. Når det gjelder geografien, må jeg melde pass.

 

Beklager, men jeg må ha det inn i te-skje da jeg ikke har holdt på så lenge med dette. Du mener at dåpen i Spydeberg, bryllupet og død og begravet stemmer alle sammen? Jeg lette litt etter konfirmasjonen hennes tidligere i dag i kirkebøkene i Spydeberg, der fant jeg henne ikke så hun må ha flyttet med moren. Hadde håpet konfirmasjonen kunne fortelle meg litt mer.

 

Hvorfor er dåpen fra Eidsberg feil? Tyder jeg helt feil eller heter også faren til den Helene i Eidsberg også Berger (Jørgensen???)

 

MVH

 

Stian Arnesen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Geir Tverå

Dåpen i Eidsberg stemmer ikke med farens etternavn ved vielsen som var Christophersen, ikke Jørgensen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.