Gå til innhold
Arkivverket
Alf Kristian Andreassen

Døde foreldre til konfirmanter

Recommended Posts

Alf Kristian Andreassen

Når en eller begge foreldere var døde under selve konfirmasjonshandlingen, ble da disse navnene oppført som om de fortsatt var i live? Kanskje med en egen kommentar?

Noen som vet hva som var skikk og bruk generelt før i tiden ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Mitt inntrykk er at prestene kopierte dåpsinnførselen ved konfirmasjonen og at foreldrene ikke nødvendigvis levde på konfirmasjonstidspunktet.

Endret av Anne-Lise Hansen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ivar S. Ertesvåg

Jeg tror det var vanlig å føre inn foreldrenes navn med merknad om at de var døde, se eksempel under for nr 45.

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060724020022.jpg

Om dette var "vanleg" vert vel eit statistisk spørsmål, som vert vanskeleg å finne eit svar på. Svaret er lite interessant fordi ein framleis ikkje veit om det eine tilfellet du ser etter høyrer til det "vanlege" eller til "unnatak".

Det finst utan tvil døme på at det er sett til ein merknad om at den eine eller begge var døde.

Det finst også døme på at det ikkje er nokon slik merknad, sjølv om den eine eller begge var døde.

Dersom det står at nokon er død, må du kunne rekne med at det er slik.

Men i motsett fall, om det ikkje står, kan du ikkje slutte noko som helst.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Alf Kristian Andreassen

Takk til alle for svar! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Berit Knudsen

Ang. nr. 45 Det står ikke noe om at noe av foreldrene var døde. Det kan se ut som om det står død under morens navn, men det står dtr. som er fortsettelsen på morens etternavn Mikkels/dtr. Jeg går ut fra at det er årsaken til misforståelsen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

Ang. nr. 45 Det står ikke noe om at noe av foreldrene var døde. Det kan se ut som om det står død under morens navn, men det står dtr. som er fortsettelsen på morens etternavn Mikkels/dtr. Jeg går ut fra at det er årsaken til misforståelsen.

Jeg synes også det står dtr.

Men ser også av denne basen at damen døde i 1879.Hvis Mette fra før hadde funnet dødsfallet til moren kunne det jo også bidra til at Mette trodde at det sto død da datteren ble konfirmert.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=gr04141871&gardpostnr=697&personpostnr=752&merk=752#ovre

Endret av Ann-Mary Engum

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grete Jøraas

Når en eller begge foreldere var døde under selve konfirmasjonshandlingen, ble da disse navnene oppført som om de fortsatt var i live? Kanskje med en egen kommentar?

Noen som vet hva som var skikk og bruk generelt før i tiden ?

Kirkebokinnføring i forbindelse med fødsel/dåp, følger dette barnet også ved konfirmasjon og ekteskap. Dette gjelder uansett om mor/far (eller begge) dør før konfirmasjon/ekteskap, eller mor/far gifter seg igjen. Vanligvis ble det tegnet et kors ved død(e) foreldres navn, men jeg har også sett det er blitt skrevet 'død'.

Grete

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Olaf Larsen

Helt enig med Grete, det er hvem som er/var de biologiske foreldrene som er kjernen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.