Rolf Vandeskog Skrevet November 13, 2015 Del Skrevet November 13, 2015 (endret) Kirkebøkene i Fjaler går tilbake til 1755. I sognehistorikken for Fjaler står det at: Kirkesokn: Dale, Holmedal og Guddal. Holmedal prestegjeld ble i 1755 delt i Indre Holmedal (Gaular) og Ytre Holmedal (Fjaler fra 1912). Hvor finner jeg da kirkebøker fra før 1755? Jeg finner ikke Holmedal sogn Mvh Rolf Vandeskkog Endret November 13, 2015 av Rolf Vandeskog Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yngve Nedrebø Skrevet November 14, 2015 Del Skrevet November 14, 2015 Det er dessverre slik at kirkebøkene fra Holmedal prestegjeld forlengst er tapt. Vi ser av den eldste kirkeboken fra Indre Holmedal at den har hatt en særdeles dårlig omsorg gjennom langt tid, og kanskje er det på samme vis de gamle bøkene fra Holmedal er tapt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rolf Vandeskog Skrevet November 14, 2015 Forfatter Del Skrevet November 14, 2015 (endret) Takk skal du ha. Det var synd. Mvh Rolf Vandeskog Endret November 14, 2015 av Rolf Vandeskog Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robert Furnes Skrevet Februar 9, 2017 Del Skrevet Februar 9, 2017 Hei Jeg har et spørsmål innen samme emne: Jeg lurer på hvor jeg kan finne bøker for Guddal fra før 1755? Mvh Robert F. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arkivverket - Anita Riise Skrevet Februar 13, 2017 Del Skrevet Februar 13, 2017 Guddal før 1855 var nok også med i de kirkebøkene for Holmedal som er gått tapt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbjørn Igelkjøn Skrevet Februar 15, 2017 Del Skrevet Februar 15, 2017 (endret) I "Fjaler i gamle dagar", s. 211 står det at presten, Henning Abelseth var misnøgd med delinga, og at han blei prest i Haram på Sunnmøre. Eg meiner å ha lese ein eller annan stad at det har vore spekulert i om han tok kyrkjeboka med seg dit, men greier ikkje å finne att kvar eg evt. har lese dette. No fann eg det att: Kjeldene fortel, side 14. Det vert også nemnt at årsaka kan ha vore ein brann på kyrkjegarden i Holmedal på omlag same tid. Endret Februar 15, 2017 av Torbjørn Igelkjøn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbjørn Igelkjøn Skrevet Februar 15, 2017 Del Skrevet Februar 15, 2017 På 13.2.2017 den 9.11, AnitaRiise (Statsarkivet Bergen) skrev: Guddal før 1855 var nok også med i de kirkebøkene for Holmedal som er gått tapt. Og året skal sjølvsagt også her vere 1755. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rolf Vandeskog Skrevet Februar 16, 2017 Forfatter Del Skrevet Februar 16, 2017 Hei Torbjørn. Takk for dine opplysninger, det er Robert Furnes som har tatt dette opp på nytt. Det svaret jeg fikk fra Yngve Nedrebø #2 er at alle kirkebøkene fra før 1755, untatt en uleselig, er tapt. Mvh Rolf Vandeskog Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbjørn Igelkjøn Skrevet Februar 16, 2017 Del Skrevet Februar 16, 2017 Det Nedrebø seier ovanfor er at den eldste kyrkjeboka for Indre Holmedal (etter 1755) har hatt "... en særdeles dårlig omsorg gjennom langt tid". Og at alle kyrkjebøker for det samla prestegjeldet (før 1755) ser ut til å vere tapt. Som følgjande eksempel viser hadde den aktuelle kyrkjeboka vore atskilleg meir lesbar om ho hadde blitt skanna på nytt direkte frå original: https://forum.arkivverket.no/topic/203961-ministerialbok-a1-for-gaular-1755-1785/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå